دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱

از سینمای سیاسی تا سینماگران سیاست‌زده/3

شورجه: تعداد فیلم‌های سیاسی نسبت به سایر تولیدات کم است/ سینماگران در نمایش حوادثی چون ۹ دی کم‌کاری کرده‌اند

جمال شورجه کارگردان در نشست نقد وبررسی سی امین جشنواره فیلم فجر در سینما پرس

جمال شورجه درباره موانع ساخت فیلم سیاسی گفت: یک بخشی از آن به خود دغدغه و دلمشغولی هنرمندان برمی گردد چرا که سینماگر باید نسبت به این موضوع باور قلبی داشته باشد. بخش دیگر سرمایه گذاری در این حوزه است که در این زمینه هم ما کم کاری داشتیم.

جمال شورجه درباره رابطه هنر و سیاست به سینماپرس گفت: هنرمندان هم مانند سایر اقشار جامعه خصوصا جامعه اسلامی ما نسبت به فراز و نشیب‌های سیاسی،اقتصادی، اجتماعی،فرهنگی و مباحث انسان‌دوستانه مثل زلزله و اتفاقات ناگوار طبیعی و غیرطبیعی واکنش نشان دهند، همانطور که اخیرا در خصوص آلودگی هوا هنرمندان در مقابل ریاست جمهوری اعلام آمادگی کردند و گفتند که حاضرند یارانه های خود را به پاکسازی محیط زیست تخصیص دهند.

کارگردان «۳۳ روز» افزود: هنرمندان در مسائل سیاسی باید از خودشان عکس العمل نشان دهند و در پاره‌ای مواقع دیدیم که در اتفاقات خاص و ویژه بخشی از هنرمندان ما عکس العمل خوبی نشان دادند. در خصوص مباحث سیاسی به ویژه رویدادی مثل ۹دی ۸۸ که حضور چشمگیر مردم چشم فتنه را کور کرد، در حقیقت این اتفاق با لباس تقلب در انتخابات شروع شد در حالی که هدف براندازی نظام جمهوری اسلامی با طراحی از پیش تعیین شده بود.

شورجه با تاکید بر دخالت دشمنان در اتفاق نهم دی ماه خاطر نشان کرد: ما در فتنه ۸۸ دیدیم که چقدر اروپا،آمریکا و اسرائیل حمایت های گسترده ای از فتنه و آشوب در ایران انجام دادند که آشکار اعلام حمایت کردند، در فتنه ۸۸ به آیین های دینی ما تعرض و هتک حرمت شد و این تعرض ها به عزاداران اباعبدالله که در روز عاشورا بود ختم شد و پایکوبان در این روز رقصیدند که نشان از تحرکات ضد دینی،ضد حکومتی بود. این تحرکات از خارج نشات گرفته بود و یقینا مدیریت و هدایت آن از بیرون و پیاده نظام آن از داخل بود.

کارگردان «باشگاه سری» با اشاره به حضور مردم گفت: مردم در سراسر کشور به شکل خودجوش در مقابل این اتفاقات برای سرکوب آن حرکت میلیونی انجام دادند و این یک حرکت سیاسی جدی بود که مردم بوجود آوردند. در پی حرکت میلیونی مردم درخیابان ها به حمایت از ولایت فقیه و تنفر از فتنه گران را نشان دادند و می بینیم که استراتژی آمریکا و اسرائیل به نوع دیگری رقم می خورد که تحریم های جدی را به دنبال داشت.

وی افزود: دشمنی اسراییل و غرب را مختص به سال ۸۸ نمی دانیم. انقلاب به دلیل پیشینه ظلم ستیزانه و ضد استکباری شروع شد و با جنگ تحمیلی ادامه داشت و اکنون هم جنگ اقتصادی است. مشکل آنها حق و باطل و اسلام ناب است که در واقع می خواهند این حقیقت دین را از ایران بگیرند، در هر صورت هنرمندان باید در مقاطع حساس سیاسی و حرکت های براندازانه نظام مثل مردم شهیدپرورمان به صورت جدی وارد عرصه شوند حالا به هر روشی که می توانند بر علیه دشمن از طریق تولید آثار و بیانیه های مختلف حداقل مثل مردم وارد عرصه های سیاسی کشور شوند علی رغم اینکه ما انتظار داریم هنرمندان ما پیش رو باشند ولی من سطح توقع ام را پایین می آورم و می گویم حداقل مثل مردم برخورد کنند و این حرکت ها را محکوم کنند. در ۹ دی مردم ما درعرصه حضور داشتند اما تعداد محدودی از هنرمندان در میدان حضور پیدا کردند.

شورجه درباره کمبود فیلم های سیاسی گفت: البته نمونه فیلم هایی مثل قلاده های طلا و پایان نامه ساخته شد اما تعداد این فیلم ها به نسبت حجم توطئه کم تر است و هنوز هم این ظرفیت وجود دارد که قضیه فتنه ۸۸ باز شود.

کارگردان «خلبان» در پایان درباره موانع ساخت فیلم سیاسی گفت: یک بخشی از آن به خود دغدغه و دلمشغولی هنرمندان برمی گردد چرا که سینماگر باید نسبت به این موضوع باور قلبی داشته باشد. بخش دیگر سرمایه گذاری در این حوزه است که در این زمینه هم ما کم کاری داشتیم البته این دو فیلم هم که ساخته شده با بودجه دولتی بوده که متاسفانه بخش خصوصی به این حوزه ها ورود نمی کند و جای تاسف دارد.علی رغم اینکه می توان به شکل دراماتیک به این موضوعات پرداخت که بیشتر بحث ملی در میان است. همانطور که دیدیم فیلم «قلاده های طلا» فروش مناسبی هم داشت و اگر معذورات سیاسی نداشته باشند فیلمسازان می توانند در این موضوع فیلم بسازند، چرا که حمایت های دولتی را هم می‌طلبد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.