جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

عکاس «جیب‌بر خیابان جنوبی»:

عکاسان سینما انگیزه دریافت جایزه از فیلم فجر را ندارند

بهرنگ دزفولی زاده

عکاس فیلم «جیب‌بر خیابان جنوبی» با اشاره به نادیده گرفته شدن حقوق عکاسان سینما در تولیدات و جشنواره ها گفت: برگزیدگان بخش عکس در افتتاحیه سال بعد و در انتهای مراسم که سالن خالی است معرفی می‌شوند بنابراین انگیزه دریافت جایزه برای آنها از بین می رود.

بهرنگ دزفولی زاده در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس از عکاسی یکی از فیلم های سی و دومین جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: برای فیلم های امسال جشنواره فیلم سینمایی «نقش و نگار» ساخته علی عطشانی و فیلم سینمایی « همه چیز برای فروش» ساخته امیر ثقفی را عکاسی کرده ام و در بخش عکس فیلم های سال گذشته هم فیلم سینمایی «جیب بر خیابان جنوبی» ساخته سیاوش اسعدی را دارم.

وی افزود: البته 90 درصد فیلم سینمایی «جیب بر خیابان جنوبی» را من عکاسی کردم و به علت اینکه برای عکاسی پروژه «ساخت ایران» رفتم 10 درصد باقی مانده فیلم را شخص دیگری عکاسی کرد.

این عکاس سینما ادامه داد: این که حقوق عکاسان در جشنواره فجر رعایت نمی شود دغدغه ما بوده و هست. اولین موضوع مورد بحث این است که برگزیدگان بخش عکس سال گذشته را در افتتاحیه سال آینده اعلام می کنند. این که سال بعد درباره عکس ها قضاوت می کنند به این دلیل است که محصول باید دیده شود این موضوع از جهت من اشکالی ندارد اما اگر قرار است که در افتتاحیه و بعد از تمام مراسم ها از جمله بزرگداشت اساتید برگزیدگان اعلام شود، این کار درست نیست چون در انتهای مراسم تقریبا 70 درصد سالن یا نیمی از سالن خالی است پس انگیزه دریافت جایزه برای دریافت کننده از بین می رود.

عکاس فیلم سینمایی « ملودی» با اشاره به این که حقوق عکاسان در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته می شود، یادآور شد: جایزه ای که برای عکاس فیلم در جشنواره در نظر گرفته می شود نصف جوایز دیگر است. مگر ما با صدابردار و گریمور و ... چه فرقی داریم؟ عکاس در سینما یک فرد مستقل است ما با طراح صحنه چه تفاوتی داریم که جایزه ما باید نصف باشد؟ اگر هر سال به همه رشته ها 7 میلیون تومان جایزه داده می شود به عکاس ها 3 میلیون تومان جایزه می دهند و این به نظر من یک اتفاق و ظلم و تبعیض قایل شدن است.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که این روزها در عکاسی فیلم های سینمایی رایج شده است، استفاده از عکاسان غیر حرفه ای است. 95 درصد فیلم هایی که در جشنواره شرکت می کنند و در بخش عکس سینمای ایران حضور دارند حداقل 80 درصد آن ها عکاسان غیر حرفه ای هستند که شغل دیگری در عکاسی داشتند و بعد وارد عکاسی سینما شدند.

دزفولی‌زاده افزود: روابط و ضوابط در سینما در همه جا ریشه دارد. عکاسی هم هنری است که شاید نسبت به حرفه های دیگر از دید بعضی ها ارزانر باشد برای همین یک دوربین 6 میلیونی با یک لنز تهیه می کنند و در اختیار دختر، پسر و یا فامیل تهیه کننده قرار می دهند تا فیلم را عکاسی کند و این در حالی است که با کار یک عکاس غیر حرفه ای دستمزد بالای بازیگران، اجرای لوکیشن ها، گریم های متفاوت و ... در شناسنامه فیلم که همان عکس است به یادگار نمی ماند و تهیه کننده کمترین هزینه را برای عکاس یک فیلم می کند و از این آگاه نیست که تمام صحنه های یک فیلم با باران و برف، جلوه های ویژه و ... تنها با عکس به یادگار می ماند.

وی با تاکید بر اینکه از همه جهات درباره حقوق عکاسان بی انصافی شده است، بیان کرد: عکاس سلیقه ای انتخاب می شود در صورتی که عکاس ها هم در خانه سینما صنفی دارند با ریاست حافظ احمدی که حدود 50 نفر عکاس فعال و حرفه ای عضو این صنف هستند. با این بی انصافی تهیه کننده ها دنبال انتخاب عکاس ها، یعنی این 50 نفر عکاس نیستند. سال گذشته عکاسی کاندید جشنواره بود که تنها 5 روز سر یک فیلم رفته بود و این واقعا فاجعه است و بی امنیتی برای شغل ما ایجاد می کند.

دزفولی زاده در پایان خاطرنشان کرد: اولین چیزی که در فیلم های مهمی که تا خارج از ایران هم می روند و جایزه می گیرند عکس آن فیلم است. اما باز در ایران همه می گویند برای جبران هزینه ها از دستمزد عکاس می زنیم. دستمزد عکاس در سینمای ایران با منشی صحنه برابری می کند و تا این حد هزینه ها کاهش یافته است.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.