شنبه ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹

کتابخانه سینماپرس/

«برف تا کمر در تاریکی نشسته»؛ ورود زنان به دنیای شاعرانه یک مرد

کتاب برف تا کمر در تاریکی نشسته

«برف تا کمر در تاریکی نشسته» عنوان مجموعه شعری از شاعر جوان ایرانی؛ حسن همایون است، شعرهای این مجموعه به نوعی ساختار شکنی در رابطه با تصویر زن در اشعار شاعران ایرانی است، این کتاب از سوی انتشارات مروارید به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات سینماپرس، مجموعه شعر «برف تا کمر در تاریکی نشسته» عنوان کتابی است که در بردارنده سروده های حسن همایون؛ شاعر جوان ایرانی است، این کتاب شامل سروده های این شاعر در ده سال اخیر است که در برگیرنده مضامین مختلفی چون مسائل و دغدغه های اجتماعی شاعر، عشق، عشق به وطن و ... می شود.

 

این کتاب در برگیرنده دو فصل با عناوین ««علیه تهران» و «اعتراف» است، که  «هیچ چیز نمی‌چرخد»،«زن‌ها برای همیشه از تاریخ کوچ می‌کنند»،«سربازها – سپیدارها»، «درخت»، «سه اپیزود درهم بافته از طناب»، «روزهای تهران»، «یک روایت مخدوش»، «تنهایی خرس قهوه‌ای‌ست»، «آشغال‌ها»، «استعاره»،«به اپیزودی که بر نمی‌گردد»، «ده اپیزود نوستالژیک از زندگی شاعری که رومانتیک بود» و... تعدای از عناوین شعرهای این کتاب را تشکیل می دهد.

 

«برف تا کمر در تاریکی نشسته» در قالب آزاد سروده شده است و بیشتر شعرهای آن نیز بلند و فضایی ساختار شکنانه دارد، زبان متفاوت، ساختارهای اپیزودیک با پایان باز از جمله ویژگی های اشعار حسن همایون هستند، همچنین شاعر در اشعار خود نگاه ویژه ای را به زن داشته است، نگاهی که می توان در آن دغدغه های زنانه و دنیای واقعی آنها را مشاهده کرد؛ برای مثال در شعر «بندرگاه» شاعر تصویر تشویش، انتظار و آرزوهای یک زن را به خوبی به تصویر کشیده است و یا در شعر «زن ها برای همیشه در تاریخ کوچ می‌کنند» همایون باز هم در تلاش است که تصویری متفاوت از زنان را در شعرش ترسیم کند.

 

کتاب برف تا کمر در تاریکی نشسته

نکته دیگر اشعار این کتاب، تاثیر پذیرفتن شاعر از فروغ فرخ زاد است که می توان نمود این مسئله را در شعر «برف تا کمر در تاریکی نشسته است» مشاهده کرد، خلاقیت در بیان مسائل از دیگر نکات قابل توجه در این کتاب است که نمونه آن را می توان در شعر «رنگ ها خانه را ترک کردند» مشاهده کرد.

 

در یکی از شعرهای این کتاب با نام «یک روایت مخدوش» می خوانیم: 

 

گلوله برفی بود

زیر انگشت های خواهر زاده ام می لغزید

آرام آرام آدم می شد

با شالی سیاه دور گردنش

تمام شب قدم می زد

تا خورشید بالا بیاید

لب ساحلی آفتاب بگیرد

شاید به رنگ دلخواه زنی زیبا در بیاید

 

گفتنی است کتاب «برف تا کمر در تاریکی نشسته» در 124 صفحه، در شمارگان 1100 نسخه به قیمت 6900 از سوی انتشارات مروارید منتشر شده است و شامل 50 شعر بلند از شاعر جوان کشورمان؛ حسن همایون می شود.

 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.