یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶

رضا کیانیان در گفت‌وگو با سینماپرس:

بی‌توجهی دلیل غیبت شاهنامه در سینمای ایران است/ سینما و ادبیات مکمل یکدیگرند

رضا کیانیان در نشست خبری نمایش «عرق خورشید، اشک ماه» به کارگردانی آتیلا پسیانی

رضا کیانیان با اشاره به کارگردان‌هایی که آثار اقتباسی در کارنامه آنها به چشم می خورد اظهار داشت: رضا میرکریمی و یا محمد علی سجادی سالهاست که تصمیم دارند از شاهنامه فردوسی فیلمی بسازند اما به دلیل بی توجهی و نبود سرمایه گذاری این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

رضا کیانیان؛بازیگر سینما به مناسبت هفته کتاب در گفت و گو با خبرنگار سینما پرس در رابطه با اقتباس از ادبیات داستانی در سینمای ایران اظهار داشت: رمان‌های زیادی وجود دارد که می توان از آنها برای تولید فیلم های سینمایی و نمایشنامه استفاده کرد، در سینمای ایران کارگردان هایی چون داریوش مهرجویی، بهمن فرمان آرا و ناصر تقوایی از آثار ادبی اقتباس سینمایی انجام داده اند که کارهای موفقی نیز بوده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز داریوش مهرجویی فیلم سینمایی اشباح را بر اساس یک نمایشنامه از ایبسن تولید می کند و خود من نیز در فیلمی  با نام «جایی در یکی از روزهای آینده» به کارگردانی تارا اوتادی حضور دارم که بر اساس یک نمایشنامه با نام «پنچری» اثر فردریش دورنمات اقتباس شده است، به طور کلی اقتباس از آثار ادبی باید در سینما وجود داشته باشد زیرا هم ادبیات و هم سینما می توانند مکمل یکدیگر باشند.

 

این بازیگر در پاسخ به این پرسش که آیا آثار ادبی ایرانی جاذبه لازم را برای تبدیل به فیلم و سریال را دارد، عنوان کرد: قطعا آثار ادبی ما جاذبه های لازم را برای تولید فیلم سینمایی دارند اما بخشی از علت اینکه این اتفاق کمتر رخ می دهد این است که سرمایه گذاری در این حوزه آنچنان که باید انجام نمی شود و حمایت های دولت نیز در این مورد کم است. برای مثال رضا میرکریمی و یا محمد علی سجادی سالهاست که تصمیم دارند از شاهنامه فردوسی فیلمی بسازند اما به دلیل بی توجهی و عدم سرمایه گذاری این اتفاق تاکنون رخ نداده است.

 

کیانیان تصریح کرد: هیچ کس با اعمال سلیقه موافق نیست، دولت ضمن اینکه از تولید این نوع از آثار حمایت های مادی و معنوی می کند باید از اعمال سلیقه برای تولید چنین آثاری خودداری کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.