دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۱

در چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی؛

ایوبی: آوینی ثابت کرد تفکر «هنر برای هنر»، ناصحیح و ناصواب است

ایوبی در مراسم چهارمین دوره جایزه شهید آوینی

رئیس سازمان سینمایی طی سخنرانی خود در مراسم چهارمین دوره جایزه بزرگ شهید آوینی، گفت: نکته مهم در مورد شهید آوینی این است که او خودش بود، دلش بود و آنچه می‌نوشت و می ساخت برای جشنواره‌ها نبود؛ شهید آوینی ثابت کرد که این تفکر «هنر برای هنر» تفکر ناصحیح و ناصوابی است

به گزارش خبرنگار سینماپرس، رئیس سازمان سینمایی در چهارمین دوره مراسم جایزه بزرگ شهید آوینی ضمن ابراز خوشحالی و خوشبختی به دلیل حضور خود در این مراسم، گفت: مراسمی که به نام شهید آوینی است مراسمی که شاید بیش از هر زمان دیگر به آن نیاز داریم تا بدانیم او که بود.

وی افزود: واقعاً امروز نیازمند آن هستیم که بدانیم او که بود؟ قلم زیبا، چهره شیوا و بیان دلنشین، آثاری ماندگار و شخصیتی دوست داشتنی شهید آوینی باعث شده که اگر در هر جای دنیا و به هر کسی او را معرفی کنیم آوینی می‌پسندد و جهان اسلام امروز به این نگاه لطیف اسلام بیش از هر زمانی دیگر نیازمند است.

وی در مورد خصوصیت برجسته شهید آوینی اینگونه توضیح داد: نکته مهم در مورد شهید آوینی این است که او خودش بود، دلش بود و آنچه می‌نوشت و می ساخت برای جشنواره‌ها نبود؛ شهید آوینی ثابت کرد که این تفکر «هنر برای هنر» تفکر ناصحیح و ناصوابی است، برای هنرمند است و غوغای درون هنرمند است که به عنوان نقاشی، فیلم و یا مستند تجلی می شود؛ اما نگاه شهید آوینی به هنر اینگونه نبود، این که هنر تنها برای هنر نیست، غوغای درونی هنرمند نیست، هنر متعهد و دارای رسالت است در نگاه آوینی هنرمند نگران است از این که آثارش چه تاثیری بر جامعه می گذارد و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند متعهد هستیم. شهید آوینی یک نگاه و یک خط است و همانطور که روز گذشته در مراسم تودیع و معارفه مدیران فارابی اعلام کردم واقعاً بر این باور هستم که سینمای پرافتخار کشورمان امروز رسالت سنگینی بر دوش دارد و می‌تواند خدمات بیشتری به این فرهنگ دیرینه ارائه کند.

ایوبی افزود: سینمای ایران می تواند اصلاح گر تصویری باشد که جهان از اسلام پیدا کرد و نتیجه آن اسلام‌هراسی شد. تمدن ایرانی و اسلام ناب شیعی می‌تواند این تصویر اسلام‌هراسی از جهان اسلام را درست کند و همانگونه که ایرانی‌ها در گذشته با برداشت صحیح از اسلام آن را گسترش دادند امروز هم با برداشت رحمانی می‌توانیم این تصویر را بهبود بخشیم.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به اینکه تصویر شهید آوینی برای مردم بود و شهید آوینی سینمای دینی را تعریف دوباره کرد، ادامه داد: دو نگاه درباره سینمای دینی وجود دارد، یک نگاه این است که به طور مستقیم به دین و نشانه‌های آن پرداخته شود و نگاه دیگر این است که به صورت غیرمستقیم زیبایی‌های نهفته در دین را به تصویر بکشیم و با این تعبیر سینمای امروز ما سینمای دینی است و این صف‌بندی‌ها در مورد هنرمندان خیلی جایز نیست.

وی افزود: سینمای ایران برخلاف خیلی از کشورها هم از صنعت و تکنیک برخوردار است و هم گنجینه‌های فراوانی دارد، فرهنگ چند هزار ساله، اسلام و به خصوص گنجینه دفاع مقدس مسائلی هستند که سینما به آن نیاز دارد و سینما می‌تواند زیبایی‌های دفاع مقدس را به تصویر کشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، خاطرنشان کرد: شهید آوینی اینجا هم به ما کمک می‌کند چرا که فیلم دفاع مقدس با فیلم جنگی تفاوت دارد در هر جایی می‌توان فیلم جنگی ساخت اما فیلم دفاع مقدس بیان صحنه‌های زیبای انسانی است و آوینی این صحنه‌های زیبای انسانی را به خوبی به تصویر کشید و جاودانه شد.

 ایوبی اظهار داشت: امیدوارم این جایزه بزرگ تبدیل به یک جشنواره خوب شود که این فیلم‌ها در آن دیده شوند البته با طباطبایی‌نژاد هم به عنوان مدیرعامل مرکز گسترش صحبت کردیم که در آیین سال آینده جشنواره «سینما حقیقت» بخشی به نام شهید آوینی اختصاص داده شود و حتی وی این قول را داد که در جشنواره «سینما حقیقت» امسال نیز شب ویژه‌ای به شهید آوینی اختصاص داده شود.

حجت الله ایوبی در پایان سخنان خود بیان کرد: شهیدی‌فر(مجری مراسم) در صحبت‌هایش گفت که با احتیاط صحبت کنید و به همین دلیل من وارد مسائل روز سینما نمی‌شوم اما امیدوارم در یک فضای با اعتماد متقابل، سینمای شریف و نجیب کشورمان بتواند افتخار بیافریند و قهرمان داستان پرافتخار کشورمان باشد و امیدواریم موانع کار و پیشرفت را بتوانیم از جلوی پای شما سینماگران برداریم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.