جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۸:۵۷

سینمای جشنواره‌ای در برنامه «مناظره» سیما(3)

شیخ‌طادی:ایوبی با همه سینماگران جلسه بگذارد/شاهسواری:توجه به زیرساخت‌ها اصلی‌ترین وظیفه رییس سازمان سینمایی است

ایوبی در اختتامیه سی امین جشنواه بین المللی فیلم کوتاه تهران

در بخش پایانی برنامه مناظره شبکه یک سیما که با حضور پرویز شیخ طادی و منوچهر شاهسواری برگزار شد، این دو سینماگر توصیه هایی را به رییس سازمان سینمایی مطرح کردند.

در بخش سوم برنامه، مناظره با حضور پرویز شیخ طادی و موچهر شاهسواری برگزار شد. شاهسواری با اشاره به کمرنگ شدن سینما در کشورهایی مانند ایتالیا در مقابل سینمای هالیوود، چاره کار را فعالیت هنرمندان ایرانی را تولید فیلم عنوان کرد.

شیخ طادی در ادامه اذعان کرد: شخصا معتقد نیستم فرهنگ و هنر زیر مجموعه قوه مجریه باشد. این قوه ظرف کوچک و محدودی برای فرهنگ دارد. فرهنگ قوه مستقلی می خواهد.

وی با اشاره به فقدان سینمای بومی در کشور گفت: علت عدم شکل گیری سینمای بومی این است که در هیچ استانی تشکل نداریم و همه تشکل ها در تهران است و حتی برای ثبت یک فیلم نامه باید از دورترین نقاط کشور به تهران بیاییم. چرا ما خانه سینمای مشهد یا اصفهان نداریم؟ به همین دلیل است که همه فیلم ها شبیه هم می شوند و فروش نمی کنند. باید در ساختارهای مختلف فرهنگی ایجاد شود و در عرصه های مختلف امکان ایجاد رقابت میان فیلم سازان فراهم شود. اگر انحصار از تهران گرفته شود، در دراز مدت و آرام آرام اعتماد به نفس در سطح شهرستان شکل می گیرد و دیگر افق فیلم سازان صرفا حضور در تهران نیست و آرام آرام سینمای ملی و ایرانی شکل می گیرد.

شاهسواری نیز درخصوص سخنان شیخ طادی گفت: اصل این صحبت را قبول دارم اما باید به تغییر و تحولات اجتماعی در سال های پس از انقلاب رخ داده و تقریبا صاحب یک معماری بی هویت و یکسان ساز و شلخته در همه جای کشور هستیم که شکل بصری فیلم های ما را شکل می دهند. وقتی چنین اصل مهمی را از فرهنگ بومی گرفتیم و نوعی یکسان سازی در فرهنگ مشاهده کردیم که بخشی از آن را رسانه ایجاد کرده است.

شیخ طادی به درخواست مجری برنامه، توصیه خود را به رییس سازمان سینمایی مطرح کرد و گفت: لطفا کاری کنند که از بدنه ارشاد مدیر تربیت کنند و ساختار این وزارتخانه را طوری بچینند که دوباره بعد از چهار سال دنبال وزیر نگردیم که از یک سفارتخانه خارجی بیاوریم. به فرهنگ اقوام هم توجه کنند و همه امکانات را در تهران متمرکز نکنند. توصیه می کنم ایوبی ماهی یک جلسه عمومی با همه اهالی سینما بگذارد والا شکست می خورد.

شاهسواری نیز توصیه خود را اینگونه مطرح کرد: وظیفه اصلی ما روشنگری، تولید و افتخار به داشته های خودمان است و اعتماد، گفت و گو و توجه به زیرساخت ها اصلی ترین وظایف رییس سازمان سینمایی است. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.