جمعه ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۹

سینمای جشنواره‌ای در برنامه «مناظره» سیما(2)

شیخ‌طادی: باید میان افتخار و توهم افتخار تمایز قائل شد

پرویز شیخ طادی

پرویز شیخ طادی در برنامه مناظره با تاکید بر شناخت دقیق جشنواره های خارجی گفت: باید میان افتخار و توهم افتخار تمایز قائل شد. باید هوشمندانه رفتار جشنواره های خارجی را رصد کنیم و بدانیم کدام جشنواره با نیت خیر و صادقانه و داوری درست عمل می کنند. ما می توانیم فیلم خوبی مانند یک حبه قند هم داشته باشیم که فیلم سالمی است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، پس از اذان مغرب بحث میهمانان برنامه مناظره ادامه یافت و نتیجه نظرسنجی برنامه خوانده شد که طی آن 70 درصد مخاطبان به سوال اول برنامه نظر داده بودند.

مسعود جعفری جوزانی با طرح این نکته که «هر تفکری دشمن دارد» گفت: افرادی که در سال های اولیه انقلاب تلاش می کردند جلوی جشنواره های داخلی را بگیرند و آنها را لهو و لعب می دانستند امروز در خارج از کشور نشسته اند و ما را به جرم همکاری با جمهوری اسلامی متهم می کنند. حالا این افراد که نوکر اجنبی شده اند برای برخی فیلم ها لابی می کنند.

وی با تاکید بر لزوم حاکمیت عقلانیت گفت: نمی دانیم باید به سلیقه مدیران اداره ممیزی باید فیلم بسازیم یا مردم؟ گاهی برخی فیلم های فاقد ارزش توسط دولت تولید می شوند. البته این هم نیست که هرکس که فیلمی ساخت و جایزه گرفت آدم وطن فروشی است.

اکبر نبوی در ادامه مباحث جوزانی، با تاکید بر اینکه «سینما یک پدیده اجتماعی است» گفت: وقتی تحلیل جامع نداریم، مباحث بسیار کلی می شود. البته ارزش گذاری نمی کنم که این مساله خوب است یا نه.

او با ذکر مثالی گفت: جشنواره کن که به اعتقاد من سیاسی ترین جشنواره سینمایی است تا چند سال پیش تمام بودجه اش را شرکت میراژ می داد اما جشنواره لوکارنو شکل دیگری است.

نبوی با اشاره به شانتاژ و جو سازی های صورت گرفته درخصوص سینما و تفاوت آن با واقعیت های جامعه گفت: یک زمانی آنقدر جو سنگینی ساختند که سینمای ما به سمت آثاری از جنس تارکوفسکی و پاراجانوف رفت. تقریبا آماری که ما داریم نشان می دهد که سینمای ایران از نقطه شروع تا سال 92 حدود 27 هزار حضور بین المللی داشته است که حدود 26 هزار حضور بعد از انقلاب بوده است. 2700 جایزه بین المللی هم که بخش قابل توجهی از آن به فیلم های کوتاه و مستند اختصاص یافته، در این سال ها دریافت شده که 2600 جایزه بعد از انقلاب بوده است. همچنین حدود 600 داور در طول این سال ها از ایران به جشنواره های خارجی دعوت شده اند که حدود 580 داور بعد از انقلاب بوده است.

این روزنامه نگار و منتقد سینمایی در ادامه با نام بردن از فیلم های خانه دوست کجاست، بچه های آسمان و جدایی نادر از سیمین به عنوان فیلم هایی که بیشترین جایزه گرفته اند؛ از نگاه مطلق انگارانه حاکم بر این عرصه انتقاد کرد و گفت: برخی فیلم ها مانند دایره و آثاری از جنس این فیلم، مبنایش فیلمی عزت مندانه درباره ایران نبوده است. البته ممکن است او غفلت کرده باشد اما نباید به واسطه یک فیلم، به سَر همه فیلم ها چوب زد.

نبوی در پایان تاکید کرد: بدون تردید حضور سینمای ایران در برخی جشنواره ها از حضور وزارت خارجه موثر بوده و بدون تردید برخی آثار باعث تخریب چهره ایران شده است.

شیخ طادی در ادامه این مباحث گفت: باید میان افتخار و توهم افتخار تمایز قائل شد. باید هوشمندانه رفتار جشنواره های خارجی را رصد کنیم و بدانیم کدام جشنواره با نیت خیر و صادقانه و داوری درست عمل می کنند. ما می توانیم فیلم خوبی مانند یک حبه قند هم داشته باشیم که فیلم سالمی است. دو سال پیش 170 فیلم از کشورهای خارجی به جشنواره فیلم فجر آمد. برای همه ما جالب بود که همه چیز این فیلم ها شبیه هم شده است. فیلم های آنها هم شبیه ما بود و 95 درصد فیلم ها به گونه ای بود که امکان نداشت مخاطب برای خریدش پول بدهد. من اهل شعار نیستم

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.