شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶

اهمیت سواد تبلیغاتی در سینما/

ساداتیان: عمر مفید یک فیلم در ایران دو ماه است!/ وزیر ارشاد باید زنگ خطر را برای سینما به صدا درآورد

سید جمال ساداتیان*

مدیر شرکت فیلمسازی «بشرا فیلم» در مورد اهمیت تبلیغات در سینمای ایران گفت: عمر مفید یک فیلم در ایران خیلی زیاد باشد دو ماه است و ما باید یک ابزاری برای تبلیغات داشته باشیم که هزینه آن به اندازه این دو ماه باشد.

به گزارش سینماپرس در حالی که همه اهالی سینما از اقتصاد سینما ناراضی هستند و هر روز فیلمی نیمه کاره به دلیل مشکلات مالی تعطیل می شود و اخباری از تعطیل شدن سینما ها می شنویم منطقی این است که از سینماهایمان حمایت کنیم. حمایت از سرمایه هایمان و این کمترین کاری است که متولیان و جهت دهندگان فرهنگی باید انجام دهند. تبلیغات یکی از راهایی است که به اقتصاد سینما برای روی پا ایستادن این بزرگترین مروج فرهنگی کمک کند.

 سید جمال ساداتیان؛ مدیر شرکت پخش «بشرا فیلم» در گفت و گو با خبر نگار سینماپرس گفت: وزیر ارشاد باید زنگ خطر را به صدا در بیاورد و بداند سینما در وضعیت وخیمی قرار دارد. وزارت ارشاد باید با نگاه کلی ارگان ها و سازمان ها به وخامت این موضوع متذکر شود و تصویب قانون کند تا برای تمام فیلم ها حمایت های فرهنگی اتفاق بیافتد و اگر اینگونه نباشد و قانونی وجود نداشته باشد همه چیز سلیقه ای می شود و هر کس در جهت منافع خود بعضی را حمایت و بعضی دیگر را نه.

 ساداتیان ادامه داد: تبلیغات رکن اساسی در شناخت و اطلاع رسانی برای مخاطبان سینما است که چه در امروز و چه در گذشته شرایط مساعدی نداشته و حتی بحرانی‌تر هم شده است.

تهیه کننده «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» افزود: تبلیغات در ایران بسیار پرهزینه است و در انحصار برند هایی است که توانایی پرداخت این بوجه ها را دارند. اما برای سینما و فیلمسازان پرداخت هزینه های تبلیغات برای جذب بیشتر تماشاگر سنگین است زیرا ذات تبلیغات پرخرج و هزینه بر است در نتیجه مجبور است دست به دامن ارگان های دولتی یا بخش های صنعتی شود که منبع اقتصادی هستند. در این میان دولت که اگر بخواهد سرمایه گذاری انجام دهد روی ساخت فیلم هزینه می کند و بخش های دیگری صنعتی نیز برای کمک به تبلیغات شرایط خاص خود را دارند. عمر مفید یک فیلم در ایران خیلی زیاد باشد دو ماه است و ما باید یک ابزاری برای برای تبلیغات داشته باشیم که هزینه آن به اندازه این دو ماه باشد.

ساداتیان تصریح کرد:زمانی قرار بر این بود که ۱۵ درصد از تبلیغات به محصولات فرهنگی اختصاص یابد و برایش تخفیف قائل بشوند ولی این قانون نشد و محقق هم نشد و تبلیغات سینمایی بر اساس تعرفه‌های تجاری است و تخفیف کمی اعمال می شود.

 تهیه کننده «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران»گفت: برخی فیلم ها در تلویزیون که رسانه ملی محسوب می شود، حتی اجازه تبلیغات هم پیدا نمی کنند و تنها جایی که برایشان می ماند مطبوعات است. این در حالی است که سینما بسیار نگران بازگشت سرمایه است و محتاج به تبلیغات تلویزیونی است. بعضی از ارگان های دولتی به همان دلیل که هزینه های هنگفت برای ساخت فیلم های سفارشی شان می کنند و دلسوزی برای سرمایه ها و بوجه های دولتی ندارند نگران خرج کردن پول نیستند ولی بخش خصوصی از این پول ها را ندارد و توان پرداخت هزینه های تبلیغات را که سر سام آور است را ندارد و از این حوزه مدرن به دلیل نداشتن ساز و کار مدون محروم است.

 

ساداتیان ادامه داد: برای تبلیغات فیلمی با یک شرکت تبلیغاتی وارد مذاکره شدم و بعد از کلی منت گذاشتن و رجوع به تعرفه های تبلیغات محیطی ۶۰۰ میلیون طلب کردند و این در حالی است که کل تولید ما اینقدر نمی شد.

 

تهیه کننده فیلم «انتهای خیابان هشتم» اظهار داشت: برای اینکه محصولی خوب دیده شود باید در تلویزیون تبلیغات داشته باشی و تلویزیون بسیار سلیقه ای عمل می کند و از بعضی ها پولی نمی گیرد یا خیلی کم می گیرد و برای بعضی ها ۵ تا ۶ میلیارد هزینه دارد و این اصلا منصفانه نیست و هیچ قانونی هم وجود ندارد. تلویزیون فراموش نکند که باید در خدمت تمام ساختار های اداری اجتماعی کشور باشد.

 

وی در پایان گفت: در همه جای جهان وقتی بحرانی در بخشی اتفاق می افتد دولت و ارگان ها به یاری این بخش می آیند و سازمان ها و ارگان ها از آن ها حمایت می کنند ولی در اینجا ما هر روز فریاد می زنیم سینما در بحران است و هر روز می شنویم که سینمایی تعطیل شده است اما هیچ کس توجهی نمی کند و اساساً سینما است که در حال غرق شدن است.

 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.