سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۹

ناگفته‌های خسرو معتضد در مورد جدیدترین کتابش؛

تُرک بودن شخصیت ملانصرالدین دروغی شاخدار است

خسرو معتضد*

خسرو معتضد کتاب های متعددی در رابطه با تاریخ معاصر ایران نوشته و اجرای برنامه های متعدد تاریخی در تلویزیون را بر عهده داشته و اخیرآ نیز اظهار نظرهایش در رابطه با سریال های تاریخی مورد توجه اهالی رسانه قرار گرفته است. او این روزها با کتاب جدیدی میزبان مخاطبانش است. نام این کتاب «ملانصرالدین قهرمان شوخ طبع ایران» است که از سوی نشر البرز به بازار عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، خسرو معتضد در رابطه با انگیزه خود از انتشار این کتاب گفت: در دی ماه سال 1330 مطبوعات ترکیه اعلام کردند که مقبره ملانصرالدین در قره حصار آنکارا کشف شده است که در همان زمان نیز برخی از روزنامه های ترکیه این موضوع را به سخره گرفتند که چه طور ممکن است بعد از سالها مقبره ی وی کشف شده است و ما خبر نداشتیم!

 

وی ادامه داد: ترک ها یک مزیتی نسبت به ما ایرانی ها دارند و آن هم این است که از همه خاک 800 هزار کیلومتری خود برای گسترش توریسم استفاده می کنند و از همه ابزارهایی که در اختیار دارند از طبیعت و آثار تاریخی تا تلویزیون و ویژگی های فرهنگی خود برای گسترش این صنعت استفاده می کنند از همین رو فرهنگ و شخصیت های هنری و ادبی ما را نشانه گرفته اند که نماد آن را در مولوی و همین ملانصرالدین مشاهده می کنیم.

 

معتضد با بیان اینکه کشور ترکیه از قونیه و مقبه ملانصرالدین برای گسترش توریسم خود استفاده کرده است، گفت: اعلام اینکه مقبره ملانصرالدین در ترکیه است به همان اندازه خنده دار است که بگوییم مقبره کوروش    درتهران پیدا شده است، بنابراین من این موضوع و همچنین ترک بودن این شخصیت را تکذیب می کنم زیرا ملانصرالدین و لطایف و شیرین زبانی هایش کاملا ایرانی است و ما می توانیم هر لحظه در جای جای ایران امثال ملانصرالدین را مشاهده کنیم.

 

این تاریخدان با بیان اینکه نباید اجازه دهیم مفاخر فرهنگی ما به تاراج بروند، اظهار داشت: ما در یونسکو حتی یک نماینده نداریم که از آثار باستانی و مفاخر فرهنگی مان دفاع کند و به همین دلیل این آثار به راحتی به تاراج برده می شوند و بعید نیست که به همین زودی ها اعراب سعدی و حافظ را نیز از آن خود کنند و برای من جالب است که مردم ایران با وجود این پیشنیه غنی فرهنگی و تمدنی چرا چشم به کشورهای خارجی دوخته اند و حسرت آن را می خورند، باید جلو این دزدی های فرهنگی گرفته شود.

 

معتضد خاطر نشان کرد: ملانصرالدین معاصر و هم عصر امیرتیمور در سمرقند و بخارا بوده است و هیچ وقت به ترکیه نرفت که این موضوع، دستمایه کتاب «ملانصرالدین، قهرمان شوخ طبع ایران» است. تحقیق برای نگارش این کتاب حدود دو سال به طول انجامید همچنین من درابتدای این کتاب پیرامون نفوذ ملانصرالدین در ایران توضیحاتی را ارائه کرده ام.

 

گفتنی است که مراسم رونمایی کتاب «ملانصرالدین، قهرمان شوخ طبع ایران» امروز ساعت 17 در تالار سعدی برج میلاد با حضور جمعی از فرهیختگان و با مشارکت شهرداری تهران برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/ع -ب.ب

نظرات

  • مهدی از اردبیل ۱۳۹۳/۰۳/۰۱ - ۱۹:۳۰
    9 10
    آقای معتضد اینکه شما همه مفاخر اسلام رو اول ایرانی و بعد با ترفندی جالب فارس میکنید! خنده دار است از فارابی و ابن سینا و اوریحان و قوشچی و خوارزمی و .... تا سهروردی و خاقانی و مولوی و نظامی ، گاها نظرات مخالف شما رو هم میخونم و مثلا خیلی برام عجیب میشه وقتی شما علنا میگید فارابی غیر ترک است یا مولوی غیر ترک است یا ... ملا نصرالدین تماما فرهنگش در فولکور ترکی نهفته است این رو چطور کتمان میکنید؟ خود ترکهای ازربایجان بسیار بیشتر از فارسهای کرمان و ... ملا رو میشناسند به زور که نمیشه حقایق رو پنهان کرد اگر راست میگفتید در یونسکو کاری میکردید.
  • محمد ۱۳۹۴/۰۳/۰۳ - ۲۲:۴۶
    5 7
    ترکیه در جعل و توحش بسیار قوی هست
  • اسماعیل ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۲:۰۱
    3 2
    اینکه ملا ناصرالدین مال کجاست جای بحث دارد. اما حرف های آقای معتضد غیر منطقی و عاری از هوش و ذکاوت استدلالی است و از بیاناتش مشخص هست که یک متعصب کور است. با دنیا باید با منطق حرف زد. اتفاقا چیزی که فرهنگ و مفاخر ایران را مورد تهاجم قرار داده است باصطلاح اندیشمندان متعصب کور می باشد که مسایل را فقط از یک دریچه کوچک نگاه میکنند. و فاقد منطق لازم هستند. ملا ناصرالدین یک شخصیت جهانی هست و خیلی از کشورها ادعا میکنند ملا مال اونهاست و این دارای اهمیت هست که شخصیتی را هرکس سعی کند و یا بداند که از آن خود است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.