سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲

دومین جشنواره بین المللی شعر غدیر برگزار شد/

حبیبی: غدیری زندگی کردن، یک ضرورت دائمی در جوامع اسلامی است

دومین جشنواره بین المللی شعر غدیر

مراسم اختتامیه دومین جشنواره بین المللی «شعر غدیر» شب گذشته با حضور جمعی از مسئولان و شاعران در سالن سوره حوزه هنری برگزار و با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس مراسم اختتامیه دومین «جشنواره بین‌المللی شعر غدیر» شب گذشته با حضور حجت‌الاسلام ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدنبی حبیبی قائم مقام بنیاد بین‌المللی غدیر، محمدرضا سنگری نویسنده و دبیر علمی این جشنواره و جمعی از شاعران آیینی سراسر کشور در سالن سوره حوزه هنری برپا شددر ابتدای این مراسم، محمد نبی حبیبی قائم مقام بنیاد بین‌المللی غدیربا بیان اینکه در ابتدا قرار بود سخن اول در این همایش را حضرت آیت‌الله خزعلی، دبیرکل بنیاد بین‌المللی غدیر انجام دهند اظهار داشت: آیت‌الله خزعلی، به معنای واقعی کلمه در طول عمر شریف‌شان دغدغه غدیر را داشتند، وی حافظ کل قرآن کریم و نهج‌البلاغه یک زندگی اسطوره‌ای دارد یعنی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حکم محکومیت به اعدام ایشان در مبارزات علیه رژیم شاه صادر شده بود که با وساطت مرحوم آیت‌الله بروجردی این حکم اجرا نشد.

 

قائم مقام بنیاد بین‌المللی غدیر گفت: غدیر یک حادثه تاریخی معمولی نیست، اسلامی که ادعا حکومت نداشته باشند، اسلام غدیری نیست و مدعیان حکومت، به نام اسلام نیز در تاریخ فراوان بوده‌اند، اما با کدام امامت و با کدام امام؟ پاسخ کامل این دو سوال در غدیر داده شده است، به نام کلیت اسلامی خیلی کارها انجام شده است، مگر به نام اسلام در همان اوایل اسلام.

 

وی افزود: در جمهوری اسلامی ما با عقبه غدیری معتقدیم که انقلاب ریشه دارد، یعنی عقبه ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران، غدیر است، آینده‌ای که جمهوری اسلامی به آن می‌نگرد، ظهور امام زمان (عج) است.حبیبی معتقد است، کسانی که باید این شکوه، عظمت، تاریخ و حماسه بزرگ ماندنی را برای نسل‌های فعلی و آینده با تصویری زیبا ابراز کند هنرمندان و شاعران هستند.

 

حبیبی با بیان اینکه  شما شاعران در واقع کار «حسان بن ثابت» را انجام می دهید، گفت: بنیاد بین‌المللی غدیر که با همت آیت‌الله خز علی و با حضور شخصیت‌های ارجمندی از حدود 13 سال پیش تشکیل شده است، وظیفه اصلی خودش را به موضوع با کدام و با کدام امامت می‌داند؛ این بنیاد معتقد است که در همیشه تاریخ پاسخ به این دو سوال ضرورت دائمی دارد. اگر در مقطعی هم برای توده مردم مشخص باشد که کدام امام و کدام امامت، امکان انحراف و تحریف وجود دارد به همین منظورغدیری زندگی کردن، یک ضرورت دائمی همه جامعه‌های اسلامی است.

 

دومین جشنواره بین المللی شعر غدیر

شعر غدیر امروز ژرف تر از گذشته است

 

در ادامه مراسم محمدرضا سنگری، دبیر دومین «جشنواره بین‌المللی شعر غدیر»، عنوان کرد: شعر غدیر امروز، بسیار والا است یعنی به جرأت می گویم که شعر غدیر عصر انقلاب بسیار ژرف‌تر از شعر گذشته غدیری تاریخ ما است. حتی از شعر شاعران مشهور بعد از عصر پیغمبر هم بسیاری از سروده‌هایی که امروزه سروده شده‌اند، فراتر و بالاتر است. در اکثر اشعار شاعران، یک مضمون به صورت بسیار مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد که آن هم واژه «غدیر» است، گاهی اوقات این واژه نگاه شاعر برای مضمون پردازی است که غدیر را دریا و یا اقیانوس ببیند.

 

 وی تصریح کرد: طبق بررسی خطبه غدیر متوجه شدم که در این خطبه 110 مورد صفات خداوند، 110 بار بحث توحید، 10 مرتبه جایگاه پیامبر اکرم (ص)، 50 مرتبه ولایت حضرت علی (ع)، ولایت ائمه اطهار (ع) 10 بار، فضائل امیرالمؤمنین (ع) 20 مرتبه، نام حضرت مهدی (ع) 20 مرتبه، بیان شده است.در خطبه غدیر علاوه بر موارد فوق، شیعیان علی (ع) و دشمنان ایشان 25 بار، قرآن و تفسیر آن 12 مرتبه، حلال و حرام 20 مورد و آیه‌های قرآن کریم 50 مورد تکرار و استفاده شده است که شاعران با تأمل می توانند از این فضائل به نحو احسن در اشعارشان استفاده کنند.

 

گرایش به شعر آیینی قابل قدردانی است

 

همچنین در ادامه این مراسم قادر طراوت‌پور مسئول دفتر شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یکی از داوران دومین «جشنواره بین‌المللی غدیر» عنوان کرد: گرایش بی‌سابقه امروز به شعر آیینی قابل قدردانی و ارج‌گذاری است به ویژه جوانان شاعر، در این رویکرد سهمی بزرگ دارند، حضور شاعرانی جوان خود سبب طراوت و تازگی بیشتر فضای شعر آیینی ایران اسلامی شده است به گونه‌ای که سال به سال جشنواره‌ها را امروزی‌تر می‌یابیم.

 

دومین جشنواره بین المللی شعر غدیر

وی با بیان اینکه سطح کیفی آثار، راضی کننده بود، عنوان کرد: نزدیک بودن سطح شعرهای برتر جشنواره، رقابت بسیار فشرده‌ای را پدید آورده بود به گونه‌ای که انتخاب بعضی‌ شعرها و کنار نهادن بعضی اشعار را دشوار می‌کرد از این رو هیأت داوران وظیفه خود می‌داند که علاوه بر شاعران برگزیده دیگر شاعرانی که با اختلاف امتیازی اندک از این گزینش سخت بازماندند نیز شایسته قدردانی بشمارد. شعر آیینی ما از نظر صوری بیش از جنبه محتوایی رشد کرده است، شعرها بدان مایه که از هنر گوناگون بهره‌مند است، گاهی از آموزه‌ها و معارف دینی بهره‌مند نیست البته شاید این انتظاری بجا و بلند باشد که در افق آینده شکوفایی شعر آیینی امروز ما دیده شود.

 

شایان ذکر است در انتهای مراسم اختتامیه  دومین «جشنواره بین‌المللی شعر غدیر» پس از شعر خوانی  شاعران برگزیده از برگزیدگان این جشنواره تقدیر به عمل آمد.

 

انتهای پیام/ع - ب. ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.