چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰

گزارشی از اولین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران

کارگاه «الستی» ایستاده دنبال شد

آرم جشنواره فیلم کوتاه تهران*

سینما پرس - گروه سینما/ در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه، کارگاه آموزشی احمد الستی با استقبال علاقمندان مواجه شد و بسیاری از آنها ایستاده این کارگاه را دنبال کردند. همچنین امروز 24 مهر در دومین سمینار آموزشی فیلمسازی مستند، مهرداد اسکویی کارگاه را برگزار خواهد کرد و علی علایی و طهماسب صلح جو فیلم های بخش مسابقه را نقد و بررسی می کنند.

به گزارش سینماپرس، اولين سمينار تخصصي جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران در سالن شماره دو پرديس سينما ملت برگزار شد. احمد الستي که کارگاه آموزشی اش با استقبال مواجه شد گفت: به خاطر مخاطب سطح موضوع را پايين نياوريد چون در سينمايی که تماشاگر برای فيلم‌كوتاه می آید مخاطب‌هاي ممتازتري به لحاظ ذهني داريم. فيلم‌كوتاه سود اقتصادي آن‌چناني ندارد بنابراين شما بايد از ساخت فيلم‌كوتاه چيزهاي ديگري به دست بياوريد.

 

الستي در ادامه با اشاره به نخستین جلسه این کارگاه در مورد مهمترین مقوله فیلم صحبت کرد و در مورد اولین آن که موضوع «رخداد» است به فيلمسازان توصيه كرد: حادثه اصلي‌تان در یک فیلم کوتاه را تعيين كنيد. واقعه اصلي فيلم شما چيست؟ محدودش كنيد و بايد كوشش کرده تا اضافات وقايع را حذف كنيد. در فيلم‌كوتاه فقط يك دقيقه براي راه انداختن داستان داريد اما در فيلم‌هاي ما اين اتفاق نمي‌افتد و فيلم‌ها بسيار دير راه مي‌افتند.

 

او درباره نقطه‌اوج در فیلم های کوتاه مي‌گويد: نقطه‌اوج يك چيز سردرگم‌كننده شده است، شما احتياج به پرورش نقطه اوج داريد و براي اين‌كار بايد به تكنيك‌هاي سينما متوسل بشويد.

 

این استاد دانشگاه درباره شخصيت‌سازي در فيلم‌كوتاه توضیح داد: شما نبايد در فيلم‌كوتاه شخصيت‌پردازي كنيد يا وقتي را صرف نشان دادن دنياي ذهني كاراكتر كنيد، اين غيرمعقول است. ما در فيلم‌كوتاه شخصيت‌ها را از طريق كنش‌هايشان مي‌شناسم.

 

الستي با اشاره به اين‌كه تعداد شخصيت در فيلم‌كوتاه بايد كم باشد بيان داشت: اين را به ياد داشته باشيد كه فيلم‌كوتاه داستان يك نفر است.

 

وی درباره زمان فیلم و مکان آن نیز توضیحاتی ارایه داد و در پايان اين نشست احمد الستي به فيلمسازان توصيه كرد: فيلم‌كوتاه درباره پرورش يك ايده است، بياييد از طريق پرورش ايده از يك فيلمساز به يك متفكر اجتماعي تبديل بشويد.

 

استقبال از جشنواره به گونه اي بود كه عده اي از علاقه مندان به شكل ايستاده سمينار را پيگيري مي كردند.

 

در اولین روز برگزاری جشنواره فیلم کوتاه نقد و بررسي مسابقه سينماي ايران با حضور علي اعلايي به عنوان مجري- كارشناس و منوچهر اكبرلو به عنوان منتقد فيلمهاي ميثم آقاجان‌زاده، عادل تبريزي، ايران انتظام، سعيد نجاتي را نقد و بررسی کردند. 

 

برنامه دومین روز برگزاری جشنواره 

مهرداد اسكويي در سمينار آموزشي فيلمسازي مستد مشاهده گر، علي علايي و طهماسب صلح جو در نقد و بررسي  فيلمهاي بخش مسابقه و خسرو سينايي و عباس رافعي  در بخش فيلم كوتاه از كارگردانان سينماي بلند، هادي مقدم دوست  با سربه مهر در افق نو و سي برگزيده – سي سال، سي نما از سي نما و مسابقه سينماي ايران و بين الملل در پرديس سينمايي ملت به روي صحنه مي روند:

 

امروز همزمان با آغاز اكران و نمايش فيلم كوتاه در پرديس سينما ملت، در مجموع 5 سانس مسابقه بين الملل، هفت سانس مسابقه سينماي ملي به نمايش در مي آيد.

 

انتهای پیام/ق/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.