چهارشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳

در جلسه نقد و بررسی کتاب شعر «خلسه چنارها» عنوان شد:

ترجمه ناپذیری شعر تصوری اشتباه است

خلسه چنارها

سینماپرس: گروه هفت هنر/ کتاب شعر «خلسه چنارها» سروده محمد قشقایی در نشستی که روز گذشته در مجموعه ایوان شمس برگزار شد، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

به گزارش سینماپرس، صدمین نشست شعر محفل ادبی دایره دیدار به نقد و بررسی کتاب «خلسه چنارها» سروده محمد قشقایی با اجرای مسعود غیاث‌بیگی اختصاص داشت و در این برنامه مصطفی محدثی خراسانی و عباس کریمی عباسی به نقد و بررسی کتاب با حضور شاعران پرداختند.

مصطفی محدثی خراسانی اولین منتقد برنامه با اشاره به پیام جنتی گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند که امثال قشقایی اگر این وقتی را که برای دیگران گذاشته‌اند وقف شعرشان کرده بودند اشعار بهتر و بیشتری داشتند در صورتی که اینگونه نیست و همین وقت گذاشتن برای دیگران برکاتی دارد که در شعر انسان متبلور می‌شود.

وی در ادامه گفت: «خلسه چنارها» 59 شعر دارد که قالب‌های مختلفی دارند اما از بین آنها 13 شعر در سطح بالایی قرار دارند که گواه بر شاعر بودن قشقایی است. من آنها را انتخاب کرده‌ام و با استناد به آنها مواردی را که شعرهای دیگر ندارند تا مثل این اشعار قوی باشند تحلیل می‌کنم.

سردبیر مجله شعر با اشاره به شعر شماره 12 کتاب افزود: هم به لحاظ ذهنی و هم زبانی در حد کمالی است که می‌توان برای شاعر  متصور شد و در آن می‌شود آن را به کمال دید که این موضوع در اشعار کلاسیک و سپید شاعر به یک اندازه دیده می‌شود مثل شعر صفحه 86 که زبان تکامل یافته شعر قشقایی در شعر کلاسیک است.

محدثی افزود: قشقایی شاعر اجتماعی با رویکردی عرفانی و عاشقانه هست اما همه اینها در پوششی از ابهام شاعرانه آمده و دغدغه های ابدی انسان در هستی و زندگی درگیر آن هست غلبه ذهنی شاعر شده است. البته اگر تامل کنیم در اشعار می شود آنها را دسته بندی کرد. شعر دوچرخه  یا مادربزرگ هم از این نمونه هاست.

در ادامه برنامه عباس کریمی‌عباسی به نقد کتاب پرداخت و گفت: نام کتاب سر شناسنامه آن است و خود به تنهایی ذهنیتی قبلی به ما زا آن اثر می دهد. «خلسه چنارها» در خود تشخیص دارد یعنی به چنار ابعاد انسانی داده تا بتواند دچار خلسه شود. از همین جا می بینیم که شاعر به صنایع شعری توجه دارد و این توجه در اشعار کتاب نیز مشاهده می شود.

وی افزود: شاعر در این کتاب دغدغه های مشترکی بین اشعارش دارد که بیشتر فلسفی و عرفانی هستند مثل رابطه زمین و آسمان، چیستی آفرینش، جهان آخر، انسانیت و عواطف مربوطه و از این قبیل که نه در سطح پایین و متنزلند و نه آنقدر بالا و آسمانی که عرفان صرف تلقی شوند. در واقع قشقایی حد واسطی بین این دو را در اشعارش اشاره کرده است.

این منتقد ادبی افزود: کتاب قالبهای مختلفی دارد از چهارپاره و غزل گرفته تا نیمایی و نو و سپید. خیلی خوب بود که جای در نظر گرفتن زمان سرودن اشعار برای دسته بندی بر قالب آن توجه می شد تا مخاطب پذیری ان بالاتر رود.

شاعر کتاب «تقویم تماشای تو» با اشاره به تنوع در اشعار کتاب افزود: اوزان متغیری از فعولن فعولن فعولن فعولن گرفته تا فاعلاتن مفاعلن فاعلاتن در کتاب دیده می شود که تسلط شاعر را به وزن می رساند به ویژه این که برخی از آنها سرودن را دشوار می کند.

کریمی عباسی با اشاره به این که غزل های قشقایی محتوای امروزی دارند گفت: برخی از غزلها حتی زبانشان هم امروزی است و برای نمونه می تواند به صفحات 28، 35 و 58 کتاب مراجعه کنید. برخی از ردیف ها نظیر یک عمر سوختن در صفه 25 نیز نشانه از تسلط شاعر بر غزل است که به خوبی از عهده آنها برآمده است.

وی در پایان افزود: کتاب دو زبانه است و اشعار به خوبی ترجمه شده اند و با این که اشعار کلاسیک در ترجمه به نوعی لطف خود را ازدست می دهند اما در این کتاب به دلیل محتوا داشتن اشعار این اتفاق کمرنگ تر است و البته این ترجمه پذیری شعر را به دوستانی که به آن اعتقاد ندارند ثابت می کند.

انتهای پیام/ ب.ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.