سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۲

پس از حبیب الله بهمنی و محمد رضا آهنج، برزیده به میدان آمد

سریال زندگی احمد متوسلیان به مرحله «ساخت» نزدیک شد

شهید احمد متوسلیان*

سینماپرس-گروه تلویزیون/ صدا و سیما امروز از ساخت سریالی تلویزیونی با موضوع زندگی « احمد متوسلیان» خبر داد. این سریال قرار است در مرکز سیما فیلم مقابل دوربین برود و از «عبدالحسین برزیده» به عنوان کارگردان و «محمد داوودی» به عنوان تهیه کننده آن نام برده می شود. ساخت سریالی بر اساس زندگی این شخصیت موضوع تازه ای نیست و بارها خبرهایی از ساخت سریالی با موضوع زندگی این شخصیت به گوش رسیده است اما آیا می توان امیدوار بود که اینبار ساخت سریال مذکور به نتیجه برسد؟

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، مخاطبان مجموعه مستند «آخرین روزهای زمستان» حتما به یاد دارند که در یکی از قسمت های این مستند، در صحنه ای احمد متوسلیان در میدان نبرد و در شرایطی که حسن باقری او را به مقاومت بیشتر ترغیب می کند، گوشی بیسیم خود را بالا می گیرد تا حسن باقری با شنیدن صدای اتفاق های داخل میدان نبرد، از وضعیت واقعی رزمندگان باخبر شود و درخصوص ادامه جنگ خودش تصمیم بگیرد.

 

متوسلیان، قهرمانی از جنوب شهر

 

متوسلیان یکی از چهره های مهم جبهه جنگ غرب و جنوب است. این جوان جنوب شهری،  دانش آموخته رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه علم و صنعت ایران در پیش از انقلاب است. او در ورزش بوکس نیز مهارت هایی داشته است. پیش از انقلاب سابقه مبارزه علیه رژیم پهلوی را داشته و جزو اولین بنیانگذاران سپاه پاسداران بوده و در بازپس گیری خرمشهر از ارتش صدام، فرماندهی موثری از خود نشان داده است. او در ایجاد آرامش در کردستان نیز چهره ای موثر است اما از سال 1361 که به همراه گروهی از دیپلمات های ایرانی در جنوب لبنان ربوده شد، تاکنون دیگر سرنوشتی از وی در دست نیست.

 

زندگی شهید متوسلیان نقاط اوج و فرود فراوانی دارد و قصه زندگی او چند سال قبل در قالب فیلم نامه سریالی تلویزیونی به نام «وقتی که کوه گُم شد» به نگارش درآمد.حدود 10 سال قبل برای اولین بار فیلمنامه «وقتی که کوه گم شد» که توسط «بهزاد بهزاد پور» نوشته شده بود، از سوی «حبیب الله کاسه ساز» به عنوان تهیه کننده به «حبیب الله بهمنی» پیشنهاد شد. این فیلم نامه ابتدا قرار بود با مشارکت لشکر حضرت رسول (ص) برای شبکه  دو سیما در قالب سریالی سیزده قسمتی ساخته شود. این فیلم نامه توسط بهمنی در قالب متنی جدید با عنوان «ستاره های دنباله دار» باز نویسی شد. پیش تولید هم آغاز شد اما به دلیل کمبود بودجه، کار در شبکه دو متوقف گردید و بهمنی در سال های اخیر همچنان در انتظار راه اندازی مجدد این سریال بوده است. 

پس از آن «محمد رضا آهنج» به عنوان گزینه جدید کارگردانی و «مهدی همایونفر» به عنوان گزینه جدید تهیه کنندگی مسوولیت ساخت این سریال را به عهده گرفتند اما مشکلات مختلفی سبب شد تا این طرح متوقف گردد.

 

امروز خبر رسید که روز گذشته جلسه هم اندیشی ساخت این سریال در مرکز سیما فیلم برگزار شده است.  محمدرضا معصوم زادگان رئیس مرکز سیمافیلم ، تاجبخش فنائیان مدیر سریال های الف ویژه معاونت سیما ، سید عباس فاطمی نویسی مدیر کل طرح و برنامه سیما ، محمد داودی تهیه کننده این سریال، حجت الاسلام رحیم زاده مدیر گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم و جمعی از مدیران سیمافیلم و سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در این جلسه حضور داشتند تا نحوه ساخت این سریال را بررسی کنند.

 

البته زندگی احمد متوسلیان تنها گزینه سیما فیلم نیست و این مرکز این روزها سریال های دیگری همچون: زندگی حضرت موسی ( ع) ، ابوطالب ، شهید باکری ، سلمان فارسی ، پوریای وی ، خواجه نصیرالدین طوسی ، زندگی حضرت امام خمینی ( ره) ، شهید مطهری ، سردار کاظمی و ... را نیز در دستور کار دارد که تقریبا همه آنها به دلیل مشکلات مالی متوقف شده اند. حتی شنیده می شود این مرکز بدهی بالایی دارد و این روزها پرداخت این بدهی به دغدغه های مدیران آن تبدیل شده است اما در مرکز سیما فیلم نیز شیوه مشخصی برای تولید یک سریال وجود دارد و اگر تهیه کننده ای بتواند برای ساخت سریال خود تا 50 درصد مشارکت جذب کند، سریال او به سرعت مراحل مقدماتی تولید را آغاز خواهد کرد. به نظر می رسد حضور فرماندهان سپاه نیز در این جلسه مقدمه ای برای جذب مشارکت های مالی برای ساخت این سریال بوده است؛ چنانچه معصوم زادگان نیز در این جلسه اظهار داشت: «این پروژه با توجه به شخصیت محوری آن که یکی از پرافتخارترین سرداران انقلاب و جنگ است از ابعاد وسیعی برخوردار بوده و قطعا" بدون حمایت های همه جانبه ارگان های ذیربط و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امکان پذیر نیست».

 

 احمد متوسلیان

 

آغاز تحقیق و نگارش درخصوص فیلم نامه

کتاب ها و نوشته های فراوانی درخصوص زندگی احمد متوسلیان وجود دارد. «وقتی که کوه گُم شد» و «همپای صاعقه» دو نمونه مشخص از این آثار است؛ ضمن آنکه فیلم نامه نوشته شده ای نیز وجود دارد. در جلسه روز گذشته محمد داودی تهیه کننده این اثر با بیان این مطلب که در زمان حیات حاج احمد متوسلیان مستندی درباره زندگی وی توسط او تهیه شده است اذعان داشت: ساخت اثر نمایشی درباره این سردار بزرگ کار بسیار دشواری است او یکی از فرهنگی ترین سرداران دوران دفاع مقدس است که کمترین میزان اطلاعات درباره اش موجود است او نه تنها فرماندهی کردستان را برعهده داشت بلکه رهبری آن منطقه نیز زیر دست او بوده است و او اولین کسی بود که نخستین عمیات برون مرزی را انجام داد.

داوودی می گوید: در این سریال بر فضای شلمچه ، عملیات فتح المبین و عملیات بین المقدس و همچنین ماجرای کردستان که بسیار مغفول مانده است و البته بحث حضور وی در سوریه و لبنان تمرکز خواهیم کرد و معتقدم بدون تمرکز کامل بر این بخش های کلیدی حق مطلب در این کار ادا نخواهد شد.

 

 احمد متوسلیان

 

چه تصویری از احمد متوسلیان خواهیم دید؟

 

نحوه به تصویر کشیدن زندگی این شهید نیز از دیگر نکات مورد توجه است. در جلسه روز گذشته فنائیان درباره ویژگیهای تولید این اثر اظهار کرد: «قطعا یک اثر نمایشی درباره یک چهره بزرگ باید علاوه بر روایت مستندات دارای جذابیت های دراماتیک برای جذب مخطب باشد . بی شک حاج احمد متوسلیان همچون سایر فرماندهان و رزمندگان جنگ روحیه ایثار و شهادت طلبی داشت اما باید دید چه ویژگی منحصر به فردی در ایشان وجود داشت که مختص خود او بود و این ویژگی تم اصلی کار قرار گیرد».

 

او در ادامه افزود: «همچنین بحث ضد قهرمان نیز در این اثر بسیار مهم است و علاوه بر دشمن کلی که در جنگ وجود داشت وآن حزب بعث عراق بود قطعا" افراد یا جریان هایی وجود داشتند که در مقابل این سردار بزرگ بودند. همچنین بحث پژوهش نیز باید در این اثر بسیار جدی گرفته شود».

 

سید عباس فاطمی نویسی نیز معتقد است: «در سریال رندگینامه حاج احمد متوسلیان باید چرایی ساخت این کار برای مخاطب تشریح شود همچنین " نحوه تکامل انسان" باید یکی از ارکان اصلی این کار باشد زیرا آدم های جنگ آدم های معموملی بودند که سیر تکامل را طی کردند و به تعالی رسیدند و این تحول باید به درستی به تصویر کشیده شود».

 

چه هزینه ای برای ساخت سریال نیاز است؟

 

تولید سریالی با این ابعاد قطعا پروژه پُر هزینه ای است و طبق برآوردهای تقریبی به سرمایه ای بیش از 20 میلیارد تومان نیاز دارد. حال باید دید که در شرایط فعلی و با مشکلات مالی صدا و سیما، ساخت چنین پروژه ای تا چه اندازه محقق خواهد شد؟

 

انتهای پیام/ب/ن.ف 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.