دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۲

یک منتقد سینمایی در راستای انتخاب بهترین فیلم دفاع مقدس:

نمی توانم تنها از یک فیلم یاد کنم

اسماعیل میهن دوست کارگردان

سینماپرس-گروه سینما/ اسماعیل میهن دوست؛ یکی از منتقدان و کارگردانان سینمای ایران در مورد انتخاب بهترین فیلم دفاع مقدس و نظر خود برای انتخاب این فیلم گفت: نمی توان تنها از یک فیلم یاد کرد زیرا تعداد زیادی از فیلم های دفاع مقدس را می پسندم که هر کدام وجوهاتی از سینمای دفاع مقدس را دربر داشته اند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، دغدغه مسئولان و هنرمندان ساختن فیلمی درمورد دفاع مقدس است که بتواند قهرمان های جنگ ایران و عراق را در طول هشت سال دفاع ایران به جهانیان معرفی کند؛ اما اینکه چه فیلمی از اقبال جمعی و منتقدان رو به روست چیزی است که باید به آن پرداخت تا نگاه منتقدان سینمای ایران راه گشای ساختن فیلم هایی باشد که بتواند دفاع مقدس را فارغ از یک کلیشه صحنه های جنگی مطرح کند. سینما ایران هنوز به آن نقطه نرسیده که قهرمان دفاع هشت ساله را در سینما به گونه ای معرفی کند که تصویر جهانی از آن به جای بگذارد. حال اینکه کدام منتقد فیلم هایی را که در این سال های گذشته از جنگ بهترین فیلم دفاع مقدس می داند سوالی است که منتقدان به سینماپرس پاسخ داده اند.

 

اسماعیل میهن دوست در رابطه به این سوال ضمن بیان این امر که نمی تواند یک فیلم را به عنوان بهترین فیلم دفاع مقدس انتخاب کند، گفت: تعداد زیادی از فیلم های دفاع مقدس را می پسندم که هر کدام وجوهاتی از سینمای دفاع مقدس را دارند.

 

وی در ابتدا فیلم های «دیده بان» و « مهاجر» از ابراهیم حاتمی کیا را برگزید و دلیل را هم پرداخت واقع گرایانه به دغدغه های رزمندگان جنگ دانست که به هر نوعی با جبه و جنگ درگیر بوده اند.

 

میهن دوست در وحله بعدی فیلم «ملکه» از محمدعلی باشه آهنگر را به علت پرداخت غیرکلیشه ایی به شخصیت هایی که کمتر در سینمای جنگ دیده شده اند و پرداختن به مناسبات میان رزمنده ایرانی و نیروی نظامی عراق، انتخاب کرد.

 

وی همچنین از دو فیلم «لیلی با من است» و «ضد گلوله» یاد کرد و اظهار داشت: این فیلم ها به خاطر شوخی با جنگ و پرداختن به آدم های غیرکلیشه ای، ملموس و غیرشعاری و مردم عادی که خیلی با اهداف دفاع مقدس همسو نبودند، از فیلم های خوب دفاع مقدس است.

 

این منتقد سینما در ادامه افزود: فیلم «قارچ سمی» از نگاه من به علت پرداخت صحیح و به جای خود در رابطه با تاثیر جنگ به روی روابط زناشویی و خانوادگی و بازتاب تبعات جنگ به روی خانواده هایی که به نوعی با دوران جنگ درگیر بودند، یکی از فیلم های خوب دفاع مقدس محسوب می شود.

 

وی در پایان فیلم دیگر مرحوم ملاقلی پور با عنوان «سفر به چزابه» را به لیست فیلم های دفاع مقدس مورد علاقه خود اضافه کرد و علت را پرداختن قوی این اثر به شرایط جبهه در حال مبارزه دانست.

 

انتهای پیام/ح/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.