سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۳

احمد امینی کارگردان سریال داوران:

تلویزیون داوران را «ناقص» پخش کرد

داوران

سینماپرس: گروه تلویزیون/ احمد امینی کارگردان سریال داوران با ابراز ناخرسندی از پخش این سریال در شبکه دو سیما گفت: داوران ناقص ساخته و ناقص تر پخش شد.این سریال هفت تله فيلم بود نه يك سريال چهارده قسمتي.طراحي و پي ريزي فيلمنامه به گونه اي بوده كه بايد در يك نود دقيقه متوالي پخش گردد و وقفه اي بين آن نباشد در کنار آن ما سه داستان داشتیم که اصلا ساخته نشد.

به گزارش سینماپرس، سینما پرس عصر دیروز هجدهم شهريورماه نمایش و نشست نقد و بررسی سريال «داوران » در قالب چهل و سومين برنامه خانه فیلم فردوس با حضور احمد اميني(كارگردان)،مهرداد ضيايي(بازيگر) و محمدرضا لطفی مجری و منتقد عصر روز هجدهم شهریور ماه در فرهنگسرای فردوس برگزار شد

پیشنهاد فیلم سریال توسط سیما فیلم

احمد اميني در ابتدای این نشست درباره ساخت اين مجموعه گفت: در تابستان 88 من و سعید شاهسواري تهيه كننده كار از طرف سیما فیلم دعوت به همکاری برای تولید یک سری فیلم سریال شدیم بدين شكل كه هر يك از اين فيلم سريال ها درباره موضوعات ثابتي با چند شخصيت ثابت كه در هر تله فيلم داستاني مجزا داشتند بود.البته به جز من از كارگردانان ديگري مثل همايون اسعديان،كيومرث پوراحمد،كيانوش عياري و...هم دعوت كرده بودند كه هركدام موضوعات جداگانه اي داشتيم.به عنوان مثال به من پيشنهاد موضوع مسايل حقوقي و به اسعديان موضوع كودكان كار و خياباني را داده بودند.

امینی درباره نحوه ساخت این سریال گفت: پيشنهاد اوليه سيما فيلم ساخت ده تله فيلم بود و چون در آن مقطع سيما فيلم ديگر حق سريال سازي نداشت و تنها به توليد تله فيلم و يا كارهاي الف ويژه مي پرداخت موضوع برايم جالب آمد و كار را شروع کردیم.در ابتدا سعید شاهسواري يك تيم نويسنده به سرپرستي خودش تشكيل دادكه چند نفر از آنها در ميانه كار را رها كردند و در نهايت او به اتفاق اصغر عبدالهي و جميله دارالشفاهي شروع به نگارش كرد و ما چند طرح نوشتيم و از ميان آنها 8 طرح قبول و تعدادی هم رد شدند و بالاخره بعد از دو سال و نيم در بهمن نود ما با 5فيلمنامه و 3 طرح كاملا تاييد شده و مراحل طي كرده به فكر توليد افتاديم.

 

مسعود رایگان در اپیزود « دورترها» از مجموعه تلویزیونی « داوران» به کارگردانی احمد امینی

گفتند پول نداریم کار تعطیل!

کارگردان این سریال ادامه داد: داوران 26 ارديبهشت 91 كليد خورد و من تا شهريور ماه 5 تله فيلم را تمام كردم.هرچند سيما فيلم در همان مراحل آغاز فيلمبرداري تاکید داشت كه به فكر پانزده قسمت بعدي باشيد اما بي پولي و وعده هایی که به آن عمل نشد باعث شد  من انگيزه ام را از دست بدهم و از ادامه ساخت آن انصراف بدهم و در اين ميان بيژن ميرباقري فداكاري كرد و با بي پولي و سختي و فشار دو تله فيلم ديگر را كار كرد و بعد هم كار به جايي رسيد كه دوستان گفتند ديگر اصلا پول نيست و كار تعطيل! در نهايت هم تصميم گرفته شد كه داوران به شكل سريال و هر تله فيلم در قالب دو قسمت از سريال به شكل هرشبي پخش گردد.

داوران را با اولین شب آرامش قیاس نکنید

امینی همچنين در مورد مقايسه اين كار با اولين شب آرامش توضيح داد: اينكه داوران را با اولين شب آرامش مقايسه كنيم و به اين نتيجه برسيم كه سازنده اش پيشرفت داشته يا نه كار غلطي است.اولين شب آرامش يك سريال مشخص 24 قسمتي بود با داستاني مشخص و شخصيت هايي معلوم كه قرار بود يك داستان را در بيست و چهار قسمت روايت كنند اما داوران سريال به آن مفهوم نبوده و نيست.

فقط باید می ساختیم

او ضمن اشاره به انتقادهای برخی افراد از این سریال گفت: خیلی ها می گویند چرا ما دراين سريال درباره خانواده اين افراد داستانی نمی بینیم؟ علت هم این است که داوران ناقص ساخته و ناقص تر پخش شد.این سریال هفت تله فيلم بود،نه يك سريال چهارده قسمتي.طراحي و پي ريزي فيلمنامه به گونه اي بوده كه بايد در يك نود دقيقه متوالي پخش گردد و وقفه اي بين آن نباشد در کنار آن ما سه داستان داشتیم که اصلا ساخته نشد،قصه هايي كه در آن ما موضوع خانواده عليرضا را وارد داستان كرده بوديم و خيلي چيزهاي ديگر.منتهي گويي ما فقط بايد مي ساختيم و به مسائل دیگر نباید می پرداختیم.

او درباره پخش این سریال از شبکه کودک گفت: در ابتدا قرار بود داوران از شبكه سه پخش شود اما چندی پيش علی دارابي معاونت سيما  با پخش این سریال از شبكه دو موافقت کرد.

داوران سریالی آموزشی برای خانوداه ها بود

اميني در ادامه گفت: یکی از مباحثي كه در ساخت اين مجموعه همواره اهميت داشت بحث آموزشي بودن كار بود تا مردم به ضرورت حضور وكيل در جامعه پي ببرند و متوجه باشند كه گاهي در يك قولنامه ساده مي تواند فساد صورت گيرد.اين سليقه من است كه به مردم هشدار بدهم و اين نوع فيلمسازي را دوست دارم.روحيه ام به ساخت كار طنز نمي خورد و دوست هم ندارم و بيشتر دنبال بيان معضلات هستم،حتي خيلي رك و صريح.

ساخت تله فیلم کمتر از ده روز

کارگردان سریال داوران در پایان افزود: در شرايط فعلي شنيده ام كه تله فيلم ها را کمتر از ده روز می سازند چرا كه تله فيلم براي بعضي كارگردانان و بازيگران حكم حياط خلوت و قلك را دارد،حال بماند كه نود درصد از اين سازنده ها را ما كه اين همه سال كار كرده ايم اصلا نمي شناسيم.

برای شاهسواری کیفیت مهم تر از کمیت بود

او درباره همکاری با سعید شاهسواری گفت: قسمت «آخرين ديدار» را در 32 جلسه و يك حرف قشنگ را در 17 جلسه ضبط کردیم و بقيه بين 23 تا 25 جلسه كار كرديم و ایشان در تمام این مدت مرا حمايت كرد.واقعا كدام تهيه كننده اي براي يك تله فيلم اجازه مي دهد 32 جلسه فيلمبرداري شود؟ فقط و فقط كسي كه كيفيت برايش مهم تر از كميت باشد این کار را می کند.به تازگي تعهد مي گيرند كه كارگردان موظف است روزي 8تا9 دقيقه مفيد در روز بگيرد و تحويل بدهد.من در سيما فيلم هم گفته ام بيشتر از روزي 4 دقيقه نمي توانم كار كنم،چون باعث لطمه زدن به كيفيت مي شود.

مهرداد ضیایی: مدیوم برای فرقی ندارد

در اين جلسه مهردادضيايي درباره ورودش به بازیگری گفت:خواستگاه و تحصيلات من تئاتر است،اما هيچ وقت تقسيم بندي بين تئاتر، تلويزيون و سينما قائل نشدم.هميشه دنبال كار خوب بوده و هستم و دوست دارم خودم از كار لذت ببرم چرا که در این صورت مخاطب هم با نقش هایم همراه خواهد شد.

وی ادامه داد: مدتی است عرصه بازيگري براي من باعث لذت نمي شود و براي همين است که مخاطب از كارها لذت نمي برد.مباحث زيادي در افت و ريزش مخاطب مطرح است،يكي از آنها همين بحث كمبودهاي مالي است،اما بخش اصلي ديگر به دور شدن سريال ها و تصاوير پخش شده از فضاي واقعي جامعه باز مي گردد.اينكه صداقت را فراموش كرده ايم و تماشاگر اثري از خود و روزمره اش در كارها نمي بيند.

ضیایی درباره سرگرم سازي و زيبايي شناسي در سریال های تلویزیونی ادامه داد: مدتی است این عناصر را به طور كلي از تلويزيون كنار گذاشته ايم.اين درست است كه تلويزيون مي تواند رسانه ای براي آموزش و فرهنگ سازي باشد اما در وهله اول بايد ايجاد سرگرمي كند تا تماشاگر جذب شود.چطور ما زيبايي شناسي تصويري،رنگ،نور و خيلي چيزهاي ديگر را فراموش كرده ايم و چهره آدمها را به زشت ترين شكل ممكن نشان مي دهيم؟ بحث من خوشگل بودن نيست من درباره مقوله زيبايي شناسي صحبت مي كنم و نتيجه همين مي شود كه به دليل وجود وجه سرگرمي و رنگ و لعاب و تصاوير زيبا مردم جذب سريال ها ي ماهواره اي مي شوند.

تله فیلم یک قلک است

وي همچنين توضيح داد: همان طور كه خود ما و دوستان هم اشاره كردند براي خيلي ها تله فيلم يك قلك و حياط خلوت است اما براي من كه كارم را جدي مي گيرم فرقي نمي كند كه در چه فرم و مديومي كار مي كنم،چراكه اساسا در نوع بازيگري تله فيلم با سريال تفاوتي وجود ندارد و اصل قضيه و تفاوت فيلمنامه و كارگرداني است.

تفاوت کارهای امینی با سایر کارگردانان

ضیاییی در ادامه افزود: در دو سریال اولین شب آرامش و بيگناهان با احمد اميني كار كرده بودم و با سعيد شاهسواري هم همكلاسي بودم وقتي براي اين كار دعوت شدم بلافاصله پذيرفتم.از ويژگي هاي احمد اميني دورخواني قبل از فيلمبرداري است كه هميشه در كارهايش وجود دارد و جالب است بدانيد بازیگر وقتی در كارهاي او وقتي صبح سرصحنه مي رسد، به او يك برگه مي دهند كه در آن نوشته شده تا شب قرار است چند سكانس و پلان گرفته بشود و كجاها كار دارد.اين روش به بازيگر و تمام عوامل به شدت كمك مي كند تا بداند تا شب چقدر و چگونه انرژي اش را خرج كند و من اين شيوه را در کار كارگردان ديگري نديدم.

 

گفتنی است محمدرضا لطفی مجری و منتقد این جلسه نیز درباره این سریال گفت: مسوولان تلويزيون با كج سليقگي و سوء دانش به كار شديدا لطمه زده اند.ساخت چند تله فيلم و سپس نمايش آن در قالب سريال،پخش از شبكه كودك،نيمه كاره رها كردن ساخت،تزريق غلط بودجه و مواردي از اين دست همگي به اين كار ضربه زده است.

او در ادامه افزود: اختراع واژه فيلم ـ سريال يك شاهكار است كه تنها از تلويزيون ايران مي تواند سربزند.مگر مي توان لباس يك كار را بعد از ساخت تعيين كنيم؟ داوران مجموعه ايده آل و شاهكاري نبود،قطعا در فرم و ساختار داراي نقاط ضعف است اما با تمام اينها قصه ای را تعریف مي كند و به مخاطب فكر كرده است.نحوه چينش عوامل و دكوپاژ اين كار حكايت از تلاش سازنده هاي آن دارد،اما شيوه غلط توليد و پخش بيشترين لطمه را به كار زده است و باعث قرباني شدن اثر گرديده است.

انتهای پیام/ م.م ـ ب.ب 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.