شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰

نشست خبری مراسم رونمایی از ساز دل و دل/

محمدرضا شجریان: نگران آینده آواز ایران نیستم/هیچ دولتی نباید از حضور شعر و موسیقی جلوگیری کند

نشست خبری محمدرضا شجریان

به گزارش گروه موسیقی سینما پرس در این نمایشگاه 12 سنتور و 18 ساز جدید وجود دارد که به طور ویژه از ساز دل و دل که سازی بین کمانچه و ویولن است رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، شجریان که اولین نمایشگاه سازهای ابداعی را در سال ۹۰ برگزار کرده بود این بار در نشست خبری به مناسبت رونمایی از ساز دل و دل در جمع خبرنگاران گفت: حس آهنگ برای هر آهنگسازی خیلی مهم است بالاخص برای برگزاری ارکسترها باید سازهایی داشته باشیم که صدای ذهنی آهنگساز را به واقعیت برساند. از همان سالهای ابتدایی تدریسم علاقه به صدا در من وجود داشت و به دنبال زیبایی در صدا بودم و در نهایت به این نتیجه رسیدم که باید در میان صداها جستجو کرده  و سازی که مدنظرم است را پیدا کنم.

 

او افزود: سنتور یکی از سازهایی بود که به من بسیار ایده داد این ساز علاوه بر ساختار پیچیده ای که دارد راحت نواخته می شود. در این سالها و تحقیقاتی که درمورد این ساز داشتم به این نتیجه رسیدم که تعداد خرک های آن به نسبت سایر سازها بیشتر است و فشار خرک به صفحه و زاویه فشار به سیم نوع صدای ایجاد شده توسط سنتور را تغییر می دهد.

 

او درمورد ساز ابداعی دل و دل گفت: این ساز بین کمانچه و ویولن است ضمن اینکه از میان ۱۶ سازی که طراحی کردم توقع ندارم که تمام نوازنده ها با همه این سازها ارتباط برقرار کنند حتی اگر با دو ساز هم بتوانند کار کنند برای من بسایر لذت بخش است.

 

وی درباره اینکه آیا این سازها قابلیت تک نوازی را دارند یا خیر تصریح کرد: بله تمامی این سازها قابلیت تک نوازی دارند حتی روی صحنه البته به این شرط که نوازنده باید مدتی با آنها کار کند تا به عبارتی دستش به این سازها عادت کند.

 

او ضمن اشاره به تفاوت نمایشگاه دوم سازهای ابداعی با نمایشگاه قبلی اش گفت: فکر نمی کنم غیر از اضافه شدن دو ساز دیگر این دو نمایشگاه تفاوت آنچنانی ای با هم داشته باشد ضمن اینکه در این نمایشگاه ضمن ارائه آثار بخش فروش سازها را هم خواهیم داشت.

 

وی درباره فروش این سازها ادامه داد: در حال حاضر قصد داریم تا این سازها را با قیمت مناسبی به فروش برسانیم که همه علاقه مندان بتوانند آنها را تهیه کنند و برای این کار علاقه مندان به خرید باید سفارش ساز مورد نظر را بدهند.

 

او درباره خصیصه های ساز دل و دل ادامه داد: افرادی که این ساز را می نوازند ضمن استقبالی که از این ساز داشته اند می گویند در حال حاضر دیگر نمی توانیم ویولن بنوازیم چراکه به خاطر شباهتش به کمانچه و ویولن آنها را راضی کرده است.

 

وی درباره نواختن دل و دل و نحوه آموزش به علاقه مندان گفت: نوازنده ها نحوه بهتر نواختن این ساز را بعد از مدتی با تمرین پیدا خواهند کرد و نیازی به آموزش نیست چراکه دست هر نوازنده ای با دیگری فرق می کند و هم چنین تفاوت زیادی با سایر سازها ندارند. ساز مثل راندن با اتومبیل است، زمانی که رانندگی بلد باشید به هر کجا که بخواهید می توانید بروید نواختن ساز هم مثل رانندگی است.

 

شجریان ضمن توضیح در مورد شخصیت این ساز که بسیار مستقل است و خواننده روی این ساز تأثیر چندانی در اجراها نمی گذارد خاطر نشان کرد: این موضوع به خواننده بستگی دارد و اینکه نوازنده در حین نواختن اثر چه حال و هوایی را القا خواهد کرد. اگر به امید خدا مشکلی برای اجرای کنسرت نداشته باشم قصد دارم سازهای ابداعی خودم را روی صحنه ببرم تا شیوه اجرا و نوع موسیقی آنها برای گوش موسیقایی مردم قابل لمس تر باشد و موسیقی آنها نیز بیشتر معرفی شود.

 

شجریان درمورد سالن های برگزار کننده کنسرت گفت: متاسفانه سالن های مناسب کمی داریم که همین دستمان را برای اجرای برنامه بسته است امیدوارم ظرفیت سالن ها به سه هزار نفر برسد تا بتوانیم ارتباط خوبی را با مخاطب برقرار کنیم.

 

او درباره ابداع ساز که برای اولین بار در ایران صورت گرفته ادامه داد: من این کار را انجام دادم تا دیگر دوستان هم به سمت اینگونه کارها تشویق شوند. البته به این شرط که برای ابداع هر سازی باید زبان موسیقی را بشناسیم چراکه موسیقی منطقی دارد و باید این منطق برای جلوگیری از هرگونه هجویات رعایت شود.

 

او درباره آینده آواز ایران بیان کرد: خوشبختانه موارد خوبی را می بینم ضمن اینکه من مستعدها را گزینش کردم و در وهله بعدی بستگی به پشتکار خودشان دارد. نگران آینده آواز ایران نیستم چراکه هم من و هم اساتید دیگر هر آنچه لازم بوده را منتقل کرده ایم و ادامه راه به معرفی شدن افراد بستگی دارد.

 

او در پایان ضمن ابراز خرسندی از حضور علی مرادخانی در سمت معاونت فرهنگی وزارت ارشاد گفت: خوشحالم که فردی به این سمت منصوب شده که سبقه خوبی در موسیقی کشور دارد.

 

وی در پایان همکاری با دولت دکتر حسن روحانی را اینگونه بیان کرد که: هیچ دولتی نباید از حضور شعر و موسیقی جلوگیری کند و این خانواده ها هستند که انتخاب کننده موسیقی خوب برای فرزندانشان هستند. اگر موسیقی سالم را از مردم بگیریم آنها ناخودآگاه به سنت موسیقی های زیرزمینی خواهند رفت و این نوع موسیقی رشد می کند.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.