شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۰

هاشم میرزاخانی در نشست رسانه ای دومین جشنواره «فیلم اولی ها»:

71 فیلم کوتاه به بخش مسابقه راه یافتند/ فلسفه جشنواره ارائه خدمات آموزشی به هنرجویان است

میرزاخانی مدیر علمل انجمن سینمای جوانان در نشست خبری «دومین جشنواره فیلم اولی ها» در انجمن سینمای جوانان

سینما پرس- گروه سینما/ نشست رسانه ای دومین جشنواره فیلم اولی ها با حضور هاشم میرزاخانی دبیر دومین دوره جشنواره و جمعی از اساتید انجمن سینمای جوانان ایران برگزار شد، در این نشست دبیر جشنواره از راه یابی 71 اثر از هنرجویان انجمن به بخش مسابقه جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، نشست رسانه ای دومین جشنواره «فیلم اولی ها» امروز با حضور هاشم میرزاخانی، سعید ربیعی، احمد کاوری، مهناز مظاهری، سعید شاه حسینی، محمد رضا پاسدار و اسفندیار شهیدی برگزار شد، میرزاخانی در ابتدای این نشت اظهار داشت: فلسفه جشنواره فیلم اولی ها ارائه خدمات آموزشی به هنرجویان و دانشجویان انجمن است، اين جشنواره كه مختص ورودي هاي بيست و هشتمين دوره بلند مدت فيلمسازي انجمن سينماي جوانان ايران است با استقبال نزديك به ۴۰۰ فيلمساز فيلم اولي كه اولين تجربه فيلمسازي خود را جلوي دوربين برده اند روبرو شد كه اين فيلمسازان جوان و مستعد با گذراندن ۱۶ عنوان درسي طي چهار ترم هم اكنون فارغ التحصيل شده اند و اين تعداد  از اين فارغ التحصيلان با آماده كردن اولين اثرشان در اين جشنواره شركت كرده اند.

 

وی در رابطه با دوره های آموزش بلند مدت انجمن سینمای جوانان ایران گفت: در این دوره ۱۶۲۴ نفر در آزمون شرکت کردند که از این میان ۷۳۷ نفر موفق به ثبت نام در دوره های آموزشی شده و از این میان نیز ۶۶۱ نفر به مرحله فارغ التحصیلی رسیدند.

 

میرزاخانی مدیر عامل انجمن سینمای جوانان در نشست خبری «دومین جشنواره فیلم اولی ها» در انجمن سینمای جوانان

 

میرزاخانی ادامه داد: از این میان ۴۱۸ نفر موفق به ساخت فیلم و ارائه آن به جشنواره شدند و برخی دیگر نیز برای دریافت مدرک و پایان نامه خود مشغول ساخت فیلم هایشان هستند اما در نهایت ۷۱ اثر به بخش مسابقه راه یافتند و آثارشان مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

 

مديرعامل انجمن در ادامه گفت: به منظور بهره برداري فيلمسازان از فرصت به وجود آمده و نمايش آثار برگزيده در ۴ روز برگزاري جشنواره در سراسر كشور ۱۶ فيلم كوتاه از ۱۳  كشور جهان در كنار بخش مسابقه به نمايش در مي آيد و همچنين يازده فيلم از يازده  فيلمساز فيلم كوتاه كه از توليدات انجمن در سال ۹۱ است نيز در كنار كارهاي اول به نمايش در مي آيد.

 

در ادامه سعید ریعی معاون آموزشی –فرهنگی انجمن سینمای جوانان ایران به ارائه گزارش عملکرد انجمن در رابطه با فعالیت های آموزشی انجمن پرداخت و بیان کرد: بر اساس پژهش هایی که با کمک اساتید و دانشجویان صورت گرفت موفق شدیم که نظام آموزشی جدیدی را بر اساس طرح درس های جدید به وجود آورده و آن را در ۶۰ نقطه از کشور اجرا کنیم.این نظام آموزشی انقلابی در انجمن سینمای جوانان به وجود آورد.

 

دوره های پیشرفته تصویر برداری و نور پردازی برگزار می شود

 

در ادامه این نشست، اسفندیار شهیدی از اساتید انجمن سینمای جوانان ایران در حوزه تصویر براری و نورپردازی عنوان کرد: در گذشته آنچه که در زمینه تصویر برداری و نور پردازی به دانشجویان آموزش داده می شد در حد آشنایی با این حوزه بود و من بر اساس نظام آموزشی جدید سعی کردم که این مباحث را گسترش بدهم به طوری که شخص فارغ اتحصیل به طور کامل با این مباحث در حوزه فیلمسازی آشنا بشود به همین منظور قصد داریم که دوره ی پیشرفته ای را در حوزه تصویر برداری در انجمن برای علاقمندان ایجاد کنیم.

 

وی در رابطه با آینده دانشجویان انجمن سینمای جوانان گفت: از ۱۰۰ نفری که به آموزش های سینمایی روی می آورند تقریبا ۹۰ نفرشان می خواهند کارگردان سینما بشوند بدون اینکه استعدادی در آن داشته باشند و کمتر کسی هست که بخواهد وارد حوزه های دیگر سینما بشود، من در میان این دانشجویان افراد مشخصی را دیدم که در حوزه تصویر برداری موفق عمل کردند و امیدوارم که آنها زیاد تر هم بشوند.

 

بومی سازی نیاز اساسی حوزه مدیریت تولید در سینما است

 

در ادامه این مراسم محمد رضا پاسدار از اساتیدانجمن در حوزه مدیریت تولید، پس از رونمایی از کتاب «مدیریت تولید» در رابطه با این کتاب توضیح داد: من با تجربه هایی که از چاپ کتاب های قبلی خود داشتم از چاپ کتاب جدید دلزده و نا امید شده بودم زیرا برای یکی از کتاب هایم هفت و برای یکی دیگر نیز پنج سال انتظار کشیدم اما انجمن سینمای ایران با همکاری و بستر سازی های خود موجب چاپ این کتاب در مدت زمانی کوتاه شد که این اقدام آنها موجب تقدیر است.

 

میرزاخانی مدیر علمل انجمن سینمای جوانان در نشست خبری «دومین جشنواره فیلم اولی ها» در انجمن سینمای جوانان

 

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت تولید چهار کتاب بیشتر در ایران ترجمه نشده بود که پاسخ گوی نیاز کشور ما نبودند، من برای تالیف این کتاب از دو پایان نامه دوره فوق لیسانس در همین زمینه که خودم استاد راهنمایشان بودم و همچنین از برخی از کتاب های چاپ شده در آمریکا کمک گرفتم اما باید بگویم که این کتاب هایی چاپ شده در امریکا مناسب دانشجویان کشور ما نبود و ما در این کتاب به یک بومی سازی در حوزه مدیریت تولید رسیده ایم.

 

پاسدار عنوان کرد: درج نرم افزار های جدید مدیریت تولید از دیگر ویژگی های این کتاب است که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا با کمک این نرم افزار ها مدیریت تولید بسیار بهتر انجام می گیرد.

 

انجمن به سوی یکپارچه شدن و تولید محتوا پیش رفته است

 

در ادامه این نشست سعید شاه حسینی از اساتید فیلمسازی عنوان کرد: آموزش و بعد از آن تولید از مهمترین اقدامات انجمن محسوب می شود که در فراز و نشیب زمان گاهی نقش یکی از آنها کمرنگ شده و گاهی هم با هم پیش رفته اند، انجمن در سال های اخیر به سوی یکپارچه شدن در حوزه آموزش و تولید محتوا پیش رفته است.

 

وی ادامه داد: همچنین انجمن از شکل آموزش سنتی به سوی آموزش های آکادمیک در حرکت است و این افق مشخصی است که طبیعتا با واکنش هایی در طول زمان همراه خواهد بود.

 

مهناز مظاهری نیز در ادامه مراسم به ارائه تفاوت آموزش آکادمیک و کلاس های آزاد پرداخت و ضمن بیان اینکه کلاس های انجمن کاربردی و برای ورود به بازار کار هسند عنوان کرد: آموزش موفق ۀموزشی نیست که سیراب کند بلکه آموزشی است که شروعی برای راه یادگیری باشد.

 

 نشست خبری «دومین جشنواره فیلم اولی ها» در انجمن سینمای جوانان

 

همچنین احمد کاوری با بیان اینکه برخی از جوانان تازه راه یافته به حوزه سینما استعداد بالایی در حوزه فیلمسازی دارند عنوان کرد: من با اینکه شخصی که فیلم کوتاه کار می کند نباید به فیلم بلند و سریال سازی راه پیدا کند مخالفم و معتقدم دیگر زمان آن رسیده تا این استعداد های جوان وارد کار شده و راه را برای افرادی که فیلم هایی در سطح پایین ساخته و به خورد مردم می دهند ببندند.

 

شایان ذکر است دومين جشنواره فيلم اولي ها توسط انجمن سينماي جوانان ايران از ۱۶ تا ۱۹ شهريور ماه سال جاری در سینما فلسطین از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برگزار خواهد شد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.