دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵

گزارشی از اجرای نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است»/

وقتی که عیسی در دهه 20 بار دیگر مصلوب می شود

نام همه مصلوبان عیسی است

سینما پرس – گروه هفت هنر/ «نام همه مصلوبان عیسی است» عنوان نمایشی جدید از ایوب آقاخانی کارگردان نام آشنای تئاتر ایران است که این روزها در تماشخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود، این نمایش داستان نجار و روزنامه نگاری یهودی- ایرانی به نام ناصری است که در دهه 20 اتفاق می افتد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، در سالن انتظار تماشاخانه ایرانشهر ایستاده ام و با شنیدن صدای زنگ آغاز نمایش برای دیدن جدیدترین اثر گروه تئاتر «پوشه» وارد سالن ناظر زاده کرمانی می شوم، «نام همه مصلوبان عیسی است» نام نمایشی است که به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی در این سالن هر شب رأس ساعت 19 به روی صحنه می رود.

 

در ابتدای ورود طراحی صحنه این نمایش توجه ام را جلب کرد، صحنه ای که در یک سوی آن کارگاه نجاری با تعدادی زیادی چهارپایه چوبی و در طرف دیگر آن نیز پرده ای نئونی و بلند قرار گرفته است، پرده ای که تداعی گر سینما بوده و نقش مهمی در پیشبرد حوادث این نمایش ایفا می کند و البته تابلویی که اگر از سمت مخاطبان به آن چشم دوخته شود به صورت برعکس و به حروف لاتین بر روی آن نام «مولن روژ» ثبت شده است.این صحنه در طول نمایش بدون هیچ تغییری باقی مانده و همه حوادث در این مغازه نجاری، سینما و البته میدان گاهی که میان آنها وجود دارد اتفاق می افتد.طراحی صحنه این نمایش را سیامک احصایی بر عهده داشته است.

 

پس از مدتی کوتاه تصاویری از یک فیلم کلاسیک پخش شده و بعد از آن نیز خیام وقار کاشانی «فردوس» وارد صحنه شده و به تک کویی می پردازد، تک گویی هایی که حاکی از، ندامت و پشیمانی در رابطه با از دست دادن یک دوست دارد.

 

در حقیقت تک گویی بازیگران بخشی از نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» را تشکیل می دهد که نقش مهمی نیز در روند شکل گیری داستان بر عهده دارد. «فردوس»، «یحیی پژوهنده»، «مریم مجد»، «خاخام»، «مادر ناصری» از جمله کاراکترهایی هستند که در قسمت هایی از نمایش به خصوص در بخش پایانی به تک گویی در رابطه با شخصیت اصلی نمایش یعنی «ناصری» می پردازند.

 

نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» روایت مردی با نام ناصری (با بازی ایوب آقاخانی) است که وی ضمن پرداختن به نجاری که شغل اجدادیش محسوب می شود به روزنامه نگاری در روزنامه مرد امروز نیز مشغول است، این نمایش روایتی امروزی شده از مصائب حضرت مسیح است و ناصری در این نمایش نماد انسانی پاک است که به ناچار درگیر جریانات سیاسی و مسئله کوچ کردن یهودیان از ایران و در نهایت دسیسه ای که به قیمت جانش است، می شود.

 

نام همه مصلوبان عیسی است

در این میان اما حضور دو کاراکتر «مادر» و «مریم مجد» با بازی ناهید مسلمی و مرجان شیر محمدی رنگ و بویی جدید به فضای نمایش داده و موجب تلطیف آن می شود، کاراکتر «مادر» اگرچه در طول نمایش دیالوگی ندارد و تنها در بخش پایانی به صورت مونولوگ از انتظار خود برای بازگشت فرزندش سخن می گوید اما باید گفت که با هر ورود و خروج خود در صحنه حسی خاص را به مخاطبان القا می کند حس نگرانی یک مادر برای فرزندش.

 

همچنین کاراکتر «مریم مجد» با بازی مرجان شیر محمدی تآثیری شگرف در ریتم نمایش داشته و بدون شک این کاراکتر با بازی درخشان مرجان شیر محمدی به کاراکتری به یاد ماندنی در ذهن محخاطب تبدیل می شود، «مریم مجد» که زنی بدنام است بنا به وجه مشترک خود با ناصری که همان سینما است عاشق وی شده و سعی در به دست آوردن دل او می کند و این عشق تا پایان نمایش با تماشاگر همراه می شود.

 

به نظر می آید نمایش سکانس هایی از فیلم هایی نظیر «موسیو وردو» و «آنا کارنینا» در بخش هایی از نمایش از سوی آقاخانی انتخابی هوشمندانه بوده است که این انتخاب در بخش پایانی نمایش با پخش سکانس هایی از فیلم «گذرگاه تاریکی» برای تماشاگر بسیار شیرین جلوه می کند زیرا به نوعی این تصاویر بازگو کننده سرنوشت ناصری و مریم مجد است.

 

نام همه مصلوبان عیسی است

به هر روی «نام همه مصلوبان عیسی است» نمایشی است که با همه نقاط قوت و ضعف خود می تواند مخاطبان را راضی نگاه داشته و لذت تماشای یک تئاتر جذاب را به آنها ارائه کند.

 

گفتنی است که نمایش «نام همه مصلوبان عیسی است» با بازی خیام وقار کاشانی، ایوب آقاخانی، حبیب دهقان نسب، امیر علی دانایی، بهرام ابراهیمی، کیوان خانبگی، مرجان شیر محمدی، سام کبودوند، وحید نفر، بهرام سروری نژاد و ناهید مسلمی و به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی هر شب به جز شنبه ها ساعت 19 در تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود.همچنین در این نمایش بهروز افخمی به عنوان مشاور کارگردان حضور دارد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.