دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۹

شمقدری در رونمای کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی امریکا»:

مترجم این کتاب شاید مثل سینمایی‌هایی که ضد اسرائیل فیلم ساختند نتواند گرین کارت بگیرد

شمقدری در مراسم رونمایی از کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی»

سینما پرس- گروه سینما/ کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی امریکا» روز گذشته با حضور رئیس سازمان سینمایی و نادر طالب زاده در سرای اهل قلم برگزار شد و در این مراسم شمقدری درمورد مشکلات چاپ اینگونه کتاب ها گفت: شاید اگر دوستان بخواهند گرین‌کارت بگیرند، نتوانند همانطور که در سینما این اتفاقات می‌افتد و گاهی تصاویری را نشان می‌دهند که مثلا اینجا بوده‌ام تا برای گرین‌کارت‌شان مشکلی پیش نیاید.

به گزارش خبرنگار سینما پرس، مراسم رونمایی از کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» با حضور جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی، نادر طالب‌زاده مستندساز، عباس کریمی عباسی منتقد، دکتر رویوران و رضا منتظمی(مترجم کتاب) عصر۲۷ مردادماه در سرای اهل قلم برگزار شد  جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی دررابطه با این کتاب گفت: پس از فروپاشی شوروی سابق دوره جدیدی شکل می گیرد و آمریکا و جریان  استکبار جهانی و صهیونیستی در عرصه رقابت‌های جهانی  و نفوذ در کشورهای دیگر یکه‌تاز شدند.

 

وی ادامه داد: پس از آن چند اتفاق افتاد که یکی از آنها خلاء گفتمان برای حمایت از مظلومان است، از سوی دیگر نیز انقلاب اسلامی با عظمتی خود در فضای رسانه‌ای غرب به خصوص پس از فوت امام خمینی (ره) بایکوت شد، اما با ورود احمدی‌نژاد گفتمان انقلاب وارد دور جدیدی در عرصه بین الملل شده و وی خواسته یا ناخواسته، صحبت‌هایی را مطرح کرد که این گفتمان با وجود گله‌هایی مطرح ‌شد در عرصه بین المللی مطرح شد زیرا که او صحبت‌های مقام معظم رهبری را بیان می‌کرد.

 

منتظمی و طالب زاده  در مراسم رونمایی از کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی»

 

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: احمدی نژاد از تهدیداتی که در عرصه بین المللی نسبت به این گفتمان ایجاد شد به عنوان یک فرصت طلایی بهره برد و در جهت ایجاد گفتمان بین المللی در سازمان ملل و عرصه های مختلف دیگر استفاده کرد به این ترتیب جریان چپ که دچار خلا شده بود حرف های جدیدی را در این رابطه شنید.به طوری که آنتوان ریباس (که در جشنواره فجر حضور داشت) به من گفت که از ۱۵ سالگی در جریان چپ فرانسه بوده اما ناگهان با حرف‌های جدیدی که شنیده تغییر رویه داده و بعد مسلمان و شیعه شده است.

 

شمقدری با بیان اینکه پیروزی حزب‌الله در لبنان  مهم در حرکت انقلاب اسلامی بود اظهار داشت: مجموع این اتفاقات باعث شد جریان روشنفکری و دلسوز غرب از درون خودش حرکتی را شروع کند که یک نمونه آن نویسنده همین کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا» است.

 

وی عنوان کرد: در این کتاب نویسنده یک جریان روشنفکری جدید را نشان می دهد که نشان می دهد آمریکایی‌ها باید روش کار خود را اصلاح کنند، هرچند با خواندن کتاب متوجه می شوید که نظر نویسنده بر این نیست که  آمریکا، رژیم صهیونیستی را رها کند بلکه اصل قضیه حاکمیت آمریکا و اسرائیل را دنبال می‌کند.

 

شمقدری با بیان اینکه ترجمه و چاپ این کتاب یک اتفاق مبارک و فرصتی طلایی برای حرکت انقلاب اسلامی ادامه داد: ما تلاش کردیم وجه فرهنگی انقلاب را احیا کنیم اما ظرفیت های بیشتری در کشورهای غربی است که از آن غافل بودیم و باید آن را بیشتر فعال کنیم.

 

شمقدری ضمن گفتن این نکته که در دوران مسئولیت خود در سازمان سینمایی برخی از سینماگران و روشنفکران امریکایی و اروپایی به ایران دعوت شدند اظهار داشت: در جشنواره سال گذشته فیلمی را نمایش دادیم که به چگونگی طراحی حادثه ۱۱ سپتامبر از سال ۱۹۹۹ می‌پردازد و نشان می دهد که چگونه این حادثه طراحی شد. زمانی که با فیلمساز این اثر صحبت کردم  به وی گفتم برایم جالب بوده که چطور در آمریکا توانستید چنین فیلمی بسازید و جواب این بود که آنها از ساخت فیلم ممانعت نمی‌کنند بلکه نمی‌گذارند پخش شود و تنها جایی که توانسته بودند فیلم را نمایش دهند در دو جشنواره های ایران بوده است.

 

شمقدری در رابطه با کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی امریکا»  گفت: این کتاب نشانه و نقطه امیدی است که بتوانیم پیوندی با هنرمندان و جریان روشنفکری ایجاد کرده تا پیامی را برای صلح جهانی به وجود بیاوریم. البته شاید برخی از مواردی که در این کتاب مطرح شود مطابق با خواسته‌های ما نباشد و این مسئله ای طبیعی است. در این کتاب هم می‌بینیم که تعرضاتی به حزب‌الله و ایران وجود دارد.

 

مراسم رونمایی از کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی»

 

رییس سازمان سینمایی در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: انتشار این کتاب و کتاب های مشابه با آن عرصه جدیدی را در میان روشنفکران به وجود می آورد وانتشار آنها  شهامت می‌خواهد و شاید اگر دوستان بخواهند گرین‌کارت بگیرند، نتوانند همانطور که در سینما این اتفاقات می‌افتد و گاهی تصاویری را نشان می‌دهند که مثلا اینجا بوده‌ام تا برای گرین‌کارت‌شان مشکلی پیش نیاید.

 

وی خاطر نشان کرد: امیدورایم این نوع از حرکت ها در بخش خصوصی ادامه پیدا کندو شروعی جدید برای شکل گیری جریان های روشنفکری در میان هنرمندان باشد.

 

در ادامه این مراسم نادر طالب زاده با بیان اینکه نقش ایران در رابطه با اسرائیل و امریکا از اوایل انقلاب اسلامی بلد شده است اظهار داشت: از روزی که امام خمینی (ره) مسئله روز قدس را مطرح کردند شمارش معکوسی برای امریکا و رژیم صهیونیستی ایجاد شد، واقعه انقلاب اسلامی یک توجه سیاسی و معنوی نسبت به این قضیه ایجاد کرد.

 

وی در رابطه با کتاب «لابی اسرائیل و سیاست خارجی امریکا» گفت: موقعیت این کتاب برای من جالب است و در حقیقت لابی اسرائیل با این کتاب علنی شد و این اتفاق یک ماه قبل از جنگ ۳۳  روزه رخ داد.

 

طالب زاده در رابطه با دعوت از روشنفکران غربی به ایران عنوان کرد: این اتفاق در سازمان سینمایی آغاز شده است و هم اکنون با برگزاری کنفرانس فیلمسازان مستقل ادامه یافته است، حتی خیلی از این روشنفکران و هنرمندان تمایل زیادی برای تدریس در ایران دارند.

 

انتهای پیام /ش.ع/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.