سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۹

تضاد اهالی سینما و سهم‌خواهی‌ها از یک وزارتخانه/

وزیر ارشاد سهم کیست؟!

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس-گروه سینما/پس از به قطعیت رسیدن علی جنتی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم بسیاری از سینماگران مخالفت و بسیاری دیگر موافقت کردند و این امر در محافل خصوصی و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد.

سینماپرس- این موضوع قابل کتمان نیست که اهالی فرهنگ دچار اختلاف شدید و تضاد منافع شده اند و تا جایی که برای منفعت طلبی خودشان حاضرند شخصیت فرهنگی خود را نادیده گرفته و فشارهای سیاسی واغتشاشات خیابانی به راه بیندازند.

 

در شرایطی که دولت آینده با مشکلات فراوان اقتصادی ناشی از تحریم ها روبروست و در حوزه سیاست خارجی نیز با چالش همراه  است وزارتخانه  فرهنگ و ارشاد اسلامی بیش از پیش دارای اهمیت است و حساسیت انتخاب وزیر آن در این شرایط از وزارت امورخارجه و اقتصاد  اگر بیشتر نباشد کمتر هم نخواهد بود. به عبارت بهتر مباحث فرهنگی می تواند مشکلات و فشارهای سیاسی و اقتصادی را کاهش دهد.

 

در این بین سهم خواهی صریح و شفاف جریانها و گروهها نیز با محوریت قرار دادن این وزارتخانه بر اهمیت آن در دولت آینده خبر می دهد .

 

اما اظهار نظرهای متفاوت اهالی سینما از اختلافات زیاد بین آنها خبر می دهد و اینکه برخی سینما را فقط برای منفعت طلبی خود می خواهند.

 

به عبارت بهتر این افراد تا زمانی که به منفعتشان برسند مشکلی با وزیر و معاونینش ندارند .

گویا بعضی ها در دولت اصلاحات و بعضی ها در دولت اصولگرایان به منافعشان رسیدند و امروز یا به دنبال گرفتن منافع قطع شده اشان هستند و یا به دنبال استمرار آن...

ملاک های مورد نظر ریئس جمهور منتخب برای تصدی این پست که منشاء رشد و تعالی فرهنگ و هنر است با توجه به موضعی گیری گروه های اصولگرا و اصلاح طلب و همچنین جایگاه ایشان در بین گروه های سیاسی و فرهنگی، از مقبولیت و اقبال لازم بین سیاسیون و جامعه فرهنگی وهنری کشور برخوردار است و میانه روی و اعتدال ایشان می تواند نظر همه گروه های سیاسی و فرهنگی را جلب کند. 

 

اما سخنان تعدادی از اهالی سینما از جمله فرشته طائرپور تهیه‌کننده سینما که در دیدار با آیت الله هاشمی رفسنجانی مطالب مختلفی را در مورد نگرانی از وزیر پیشنهادی ارشاد یعنی علی جنتی عنوان کرد و گفت: «وقتی نام مسجد جامعی برای وزارت ارشاد مطرح بود اکثر اهالی فرهنگ نفس راحتی کشیدند و روز شماری می کردند تا مسجد جامعی بر مسند وزارت بنشیند و این استقبال جامعه فرهنگی در همه حوزه ها قطعا برای رئیس جمهور خیر بیشتری داشت تا خودمان، زیرا می توانست با خیال آسوده به مسائل حاد حوزه های دیگر رسیدگر کند.»

 

چیزی که مهم است رویکرد اعتدال گرایی رئیس جمهور منتخب است تا از زیر هجمه فشارها برای تصدی این پست بکاهد هرچند گزینه مطرح شده به نظر می رسد فضای سیاسی حاکم بر این وزارتخانه را تقویت می کند.

 

با اشاره به مطرح شدن گزینه‌ای غیر از مسجدجامعی برای وزارت ارشاد و چهره اعتدال گرایی چون علی جنتی مجددا نگرانی بعضی از اهالی سینما تشدید شد و بعضی از اهالی با عنوان اینکه چرا چنین انتخاب شایسته‌ای یعنی احمد مسجد جامعی تغییر کرد، از درک خود نسبت به وضعیت دولت سخن گفتند و اینکه در تصمیمات دکتر روحانی ملاحظاتی وجود دارد که امیدوارند به مصلحت فرهنگ کشور باشد. برخی از آنان با اتهام اینکه حمایت سید محمد خاتمی از وزارت مسجدجامعی در مراسم نمایش فیلم«گذشته» باعث این تغییر شده، این دلایل را منطقی و مصلحانه نمی بینند. در حالی که به زیر سئوال بردن استقلال ریئس جمهور توجه نمی کنند و آنجا که با تحمیل گزینه پیشنهادی به خیالشان رئیس جمهور را از مسائل سینمایی راحت کنند آیا به این نکته که تنها بخشی از وظایف وزیر ارشاد مربوط به حوزه سینما است فکر کرده اند؟ و اگر به این منوال باشد اهالی دیگر بخشهای وزارت ارشاد هم گزینه مورد نظر خود را معرفی می کنند تا نگرانی های اصولی آنها به رییس جمهور و دولت یازدهم منتقل نشود! و با ایجاد یک همدلی فراگیر، نهادهای صنفی و چهره های فعال فرهنگی بتوانند در کنار دولت و وزیر ارشاد، به سامان‌بخشی حوزه های خود و رفع مشکلاتشان بپردازند و خیال رئیس جمهور راحت شود!

رییس دولت بارها اعلام کرده که مشکلات پیش روی دولت را می داند و امروز زمان گله و بحث نیست و همه باید در مسیر اعتدال دست به دست هم دهیم واگر راجع به وزرا اظهارنظر می کنیم صادقانه باشد، نه اینکه بر مبنای شایعات فردی را در رسانه ها مطرح کرد و امروز که این شایعات تحقق نیافت، به مخالفت پرداخت.

 

اهالی سینما در این شرایط باید بدانند که برای حل مشکلات در تمامی حوزه ها جامعه نیازمند قانون مداری و انسجام و همکاری همگان است و این فشارها در مسیر حرکت دولت باعث خلل می شود و باید با تمکین از قانون و احترام به تصمیمات رئیس جمهور در همه حال مطیع قانون بود و به تصمیمات رئیس جمهور احترام گذاشت.

 

اهالی محترم سینما باید با تبعیت از قانون اساسی از هرگونه تحرک که به ضرر نظام و منافع و اهداف عالیه آن است خودداری کنند و از ظرفیت های اجتماعی خود در مسیر اهداف انقلاب استفاده نمایند، همانطور که دکتر روحانی برنامه های خود را بر مبنا قانون و قانون مداری قرار داده و سعی دارد با حسن ظن با تحمل فراوان و با سعه صدر جلو بروند تا بتوانند یک فضای مناسب کسب و کار و رقابتی ایجاد کنند.

 

با این شرایط باید دید که آیا اهالی سینما بر مسیر قانونی و احترام به تصمیمات ریئس جمهور حرکت خواهند کرد یا ساز مخالفت با تصمیمات ایشان را دنبال می کنند؟

 

آّیا وزیر ارشاد کسی خواهد شد که شأن و حرمت هنر و هنرمند را درک می‌کند و شعارهای رئیس جمهور را در عرصه هنر و فرهنگ و آزادی بیان و اندیشه عملی می سازد؟

آیا رئیس جمهور برای کسب پایگاه های حزبی و اجتماعی خود که به نظر بعضی از تحلیل گران ایشان ندارد تن به خواسته های احزاب و اشخاص خواهد داد یا همچنان بر مسیر اعتدال حرکت خواهد کرد؟

 

بدون شک زمان پرسشهای ما را پاسخ خواهد داد.

 

------------------------------------------------------------------

 

 

شهاب توسلی

 

 

انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.