دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳

از سوی نشر قطره/

نمایشنامه ای از افسانه های محلی نروژ منتشر شد

نمایشنامه برگنت

سینما پرس – گروه هفت هنر/ چاپ سوم نمایشنامه «برگنت» نوشته ایبسن وبا ترجمه بهزاد قادری از سوی نشر چشمه منتشر شد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات سینما پرس، «برگنت» عنوان نمایشنامه ای از ایبسن است که به تازگی چاپ سوم آن از سوی نشر قطره با ترجمه بهزاد قادری روانه بازار کتاب شده است.

 

نمایشنامه «برگنت» اقتباسی از یک افسانه پریان محلی در نروژ است که هنریک یوهان ایبسن آن را به صورت منظوم و در پنج پرده  در سال ۱۸۷۶ به صورت نمایشنامه اقتباس کرده است. این نمایشنامه خیال انگیز و شاعرانه داستان مردی با نام «پرگنت» است که از عشق یک زن می گریزد و این افسانه شرح وقایعی است که بر وی از دوران گریز تا بازگشتش می گذرد.

 

برگنت

 

گفتنی است هنریک ایبسن  شاعر و نمایشنامه نویس نروژی است که از بزرگترین استادان تئاتر به شمار می آید، دوره اولیه آثار او برگرفته از اسطوره‌ها و افسانه‌های نروژی بود که به زبان منظوم و شاعرانه نوشته شده بود . این آثار اگرچه حال و هوای رمانتیک دارند ولی رگه‌های واقعگرایی و صراحت در آن‌ها دیده می‌شود . همین ویژگی سبب تمایز او از سایر درام نویس‌های رمانتیک هم عصرش مانند ویکتور هوگو است.از جمله آثار این نمایشنامه نویس می توان به «خانه عروسک»، «دشمن ملت»، «آیولف کوچولو»، «جان گابریل بورکمن»، «مرغابی وحشی»، «استاد معمار»، «هدا گابلر»، «ستون‌های جامعه»، «وایکینگ‌ها در هلگلاند» و «پرگنت» اشاره کرد.

 

داریوش مهرجویی فیلمی به نام «سارا» را بر اساس نمایشنامه «خانه عروسک» ساخته است.

 

شایان ذکر است چاپ سوم نمایشنامه «پرگنت» اثر هنریک یوهان ایبسن و ترجمه بهزاد قادری در ۳۵۰ صفحه و بهای ۱۴ هزار تومان از سوی نشر قطره منتشر شده است.
 


انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.