چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸

سازهای سریال «خروس» از کمانچه ایرانی تا فلوت عربی

بهنام صبوحی

سینما پرس- گروه هفت هنر/بهنام صبوحی ضمن اشاره به اینکه در سریال «خروس» سازها بیشتر ایرانی است گفت: سازهایی که در این کار استفاده شده یکی کمانچه است برای بیان صمیمیت بین آدم ها و همینطور نی، تار و سه تار و حتی فلوت عربی.

بهنام صبوحی؛ آهنگساز در گفت و گو با خبرنگار موسیقی سینما پرس، گفت: موسیقی در سریال «خروس» حضور پررنگ و زیادی دارد به دلیل اینکه کار فضاهای فانتزی و طنز موقعیت زیاد دارد.

 

وی افزود: تم اصلی موسیقی را مشابه یک تم محلی در دستگاه شور ساختم و سعی کردم از واریاسیون های مختلف در آن استفاده کنم. استفاده از موسیقی ایرانی در کنار فضای طنز با استفاده از سازهای ایرانی به صورت جزء از ویژگی های آهنگسازی این کار بود.

 

این آهنگساز ادامه داد: من سعی کردم رنگ بندی سازهای ایرانی را حفظ کنم درنتیجه سازهای ایرانی حضور پررنگی دارند ولی تلفیقی از پاپ و موسیقی سنتی به همراه بخش هایی سلو در کار وجود دارد. تلفیقی از تم های ایرانی در کنار تم های فانتزی بعضی از سازها به گوش می رسد.

 

وی تصریح کرد: قسمت های عاشقانه ای که در کار وجود دارد گیتار حضور پیدا می کند و در قسمت هایی نیز به دلیل سادگی شخصیت آدم ها ساز کمانچه وارد کار می شود این سادگی و صمیمیت میان آدم ها را کمانچه خوب بیان می کند. فلوت عربی، نی، تار و سه تار ترکیبی از سازبندی موسیقی این فیلم است.

 

صبوحی با بیان اینکه هنوز ضبط موسیقی این سریال ادامه دارد، عنوان کرد: قسمت های اول سریال موسیقی فانتزی دارد و در قسمت های بعدی یک داستان پلیسی شکل می گیرد که من از موسیقی هایی که حالت تعلیقی دارند برای این بخش ها استفاده کرده ام ولی این نیز با تکیه بر سازهای ایرانی و موسیقی ایرانی ساخته شده است که یک نوآوری محسوب می شود. در حال حاضر در مرحله ضبط موسیقی قسمت های 12 به بعد هستیم.

 

وی یادآور شد: موسیقی روبه قسمت های پایانی که می رود به دلیل تغییر داستان دست خوش تغییر می شود و فضاهای جدیدی ایجاد می شود که در این فضاها شخصیت های جدید نیز اضافه می شوند بالتبع موسیقی هم تغییراتی می کند.

 

وی درپایان درخصوص موسیقی تیتراژ این سریال خاطر نشان کرد: تیتراژ اول را سعی کردم رنگ آمیزی با سازهای ایرانی و موسیقی شادی باشد که ترانه آن هم یک ترانه محلی به زبان راجی بود. به پیشنهاد یکی از دوستان این ترانه را انتخاب کردیم که کار نو و جدیدی شد. تیتراژ پایانی نیز با یک ترانه عاشقانه توسط محمد علیزاده خوانده شد.

 

انتهای پیام/ص

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.