جمعه ۲۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰

در حاشیه عملکرد مسوولان صداوسیما در بازی فوتبال جنجالی/

صدا و سیما، رسانه بدون «روابط عمومی»

کامنت2

سینماپرس-گروه تلویزیون/ فضه میرباقری

سینماپرس- «کوزه گر همیشه از کوزه شکسته آب می خورد» یکی از ضرب المثل های معروف زبان فارسی است. وقتی با سازمان یا مجموعه ای مواجه می شویم که با وجود توانمندی در یک زمینه خاص، با کمبودهای جدی در همان زمینه درگیر است، از این ضرب المثل استفاده می کنیم. مثلا وقتی یک پزشک خودش به بیماری مبتلا می شود، یا فردی که شغلش آشپزی است، دچار سوء تغذیه می شود و یا زمانی که یک فرد بساز ـ بفروش و صاحب بنگاه معاملات املاک با مشکل یافتن خانه مواجه می شود؛ این ضرب المثل شنیدنی کاربرد پیدا می کند.

 

در کشور ما سازمان رسانه ای عظیم و گسترده «صدا و سیما» مسوول اطلاع رسانی درباره کلیه مسائل ریز و درشت کشور است. از افتتاح یک طرح عمرانی در جنوبی ترین نقطه کشور تا برپایی یک جشنواره فرهنگی در شمال غربی ایران. رویدادهای ریز و درشتی مانند برگزاری مسابقه تک چَرخ زدن و یا حاشیه های سیاسی و اجتماعی و حتی فرهنگی نیز توسط چشمان تیزبین خبرنگاران این سازمان از نظر دور نمی ماند. این سازمان رسانه ای به واسطه امکانات گسترده ای که دارد، می تواند در رویدادهایی مانند: انتخابات، ایام نوروز، ماه رمضان و... به نیازهای مردم پاسخ دهد و حتی در حد و اندازه رسانه های معتبر بین المللی عرض اندام کند اما نکته تاسف آور این است که سازمانی با این ابعاد رسانه ای گسترده، زمانی که خودش موضوع یک خبر یا گزارش قرار می گیرد، به ضعیف ترین شکل ممکن عمل کرده و در این خصوص به شیوه ای بسیار ابتدایی اطلاع رسانی می کند. در چنین مواقعی است که ضرب المثل «کوزه گر همیشه از کوزه شکسته آب می خورد» به ذهن مخاطبان این سازمان رسانه ای متبادر می شود. آخرین نمونه از چنین وضعیتی، هفته گذشته برای سینماپرس رُخ داد. اتفاق های عجیب و غریب و نامتعارف در زمان پخش بازی فوتبال میان تیم های اسپانیا و ایتالیا باعث طرح خبری در فضای مجازی شد. بر اساس این خبر که تصویر آن نیز در این مطلب قابل ملاحظه است، ناظر پخش این بازی با وجود سابقه ای 20 ساله در سازمان صدا و سیما، به دلیل بروز این اشتباه اخراج شد.

 

خبرگزاری سینمای ایران بر اساس وظیفه رسانه ای خود به پیگیری این خبر پرداخت و پس از چندین روز پی گیری و با وجود تماس های مختلف با بخش های گوناگون صدا و سیما، هیچ یک از بخش های مرتبط با موضوع همچون: روابط عمومی شبکه سه سیما، دفتر معاون سیما، دفتر رییس سازمان صدا و سیما، گروه ورزش شبکه سه سیما و... به این سوال پاسخگو نبودند  و این ابهام فزاینده سبب شد که سینماپرس در پایان خبر خود اعلام کند « اگر شما به عنوان خواننده این گزارش اطلاعی از سرنوشت دست اندرکاران مسابقه فوتبال اسپانیا - ایتالیا داشتید با خبرگزاری سینمای ایران تماس حاصل کرده و مژدگانی دریافت کنید!».

 

حدود پنج ساعت پس از انتشار این خبر، مدیر کل روابط عمومی سازمان صدا و سیما که در زمان پیگیری خبر مذکور، پاسخگوی خبرنگار سینماپرس نبود، نسبت به انتشار این مطلب واکنش نشان داده و خطاب به خبرنگار یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد:« پس از اطلاع‌رسانی شما من این موضوع را پیگیری کردم و این اتفاق از اساس تکذیب شد. به هیچ عنوان بحث برخورد، اخراج و از این حرف‌ها نبوده است».

 

نکته جالب توجه این است که بازی میان ایتالیا و اسپانیا در تاریخ هفتم تیرماه برگزار شده است و با وجود انتشار این خبر تنها دو روز پس از بازی ـ نهم تیرماه ـ، در تاریخ 15 تیرماه و صرفا پس از اطلاع رسانی خبرگزاری سینماپرس، روابط عمومی صدا و سیما اقدام به ارائه این توضیح نموده است و شاید اگر پیگیری خبرنگار سینماپرس نبود، هیچ گاه درخصوص این موضوع که متاسفانه از سوی بسیاری از مخاطبان صدا و سیما نیز پذیرفته شده بود؛ اطلاع رسانی لازم صورت نمی گرفت.

 

کامنت2

در طول سال های گذشته این رویه کمابیش از سوی مسوولان صدا و سیما دنبال شده و صرفا در یک مورد که خبر بیماری عزت الله ضرغامی و احتمال کناره گیری وی از مدیریت سازمان صدا و سیما به دلیل بیماری منتشر شد، مسوولان این رسانه اقدام به ارائه اطلاعات تکمیلی و تصحیح این خبر کردند. در سایر موارد به نظر می رسد مسوولان بخش های روابط عمومی دغدغه ای برای پاسخگویی به سوال های خبرنگاران ندارند؛ گویی در مسوولیتی که به عهده دارند، چنین وظیفه ای تعریف نشده و صرفا مسوولیت آن  ها تعیین وقت مصاحبه برای رسانه ها ـ آنهم صرفا برخی رسانه ها ـ با مدیر شبکه و انعکاس فعالیت های حوزه مدیریت است و اساسا دست اندرکاران و برنامه سازان شبکه جزو حوزه فعالیتی آنها محسوب نمی شوند وگرنه به سادگی می توان با انتشار اسامی و تصاویر ناظر پخش، کارگردان و تهیه کننده بازی در رسانه ها و ارائه شماره تلفن آنها به خبرنگاران، از انتشار چنین شایعه ای که به تصویر سازمان صدا و سیما لطمه می زند جلوگیری کرد.

 

در روزهای پس از انتخابات و با عملکرد مثبت این رسانه در عرصه اطلاع رسانی تصور می شد تغییری تازه در این رسانه پدید آمده و مخاطبان باید از این پَس منتظر تحولات تازه در این رسانه باشند اما سهل انگاری هایی از این دست نشان می دهد ظاهرا در این سازمان، تغییر و تحولات نه یک امر سیستماتیک  و منظم، بلکه مساله ای است که صرفا با اراده مدیران عالی آن سازمان رقم می خورد و اجزاء دیگر این سازمان برای هرنوع فعالیت معمول در چهارچوب وظایف و ماموریت های خود اراده، توان و یا خلاقیتی ندارند؛ ولو در حد ارائه یک توضیح ساده. این وضعیت به هیچ وجه زیبنده سازمانی مانند صدا و سیما نیست و قطعا باید برای رفع چنین وضعی تدبیری اندیشیده شود.

 

انتهای پیام/ب/ن.ف

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.