یکشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۸

گوی بلورین جشنواره کارلووی واری به «نوت بوک» رسید

نوت بوک

سینما پرس- گروه سینما/ جایزه «گوی بلورین» چهل و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلووی واری به فیلم سینمایی «نوت بوک» به کارگردانی یوناس سزاس از مجارستان اهدا شد.

به گزارش سینما پرس، مراسم اختتامیه چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری شب گذشته در حالی به پایان رسید که «گوی بلورین» و جایزه نقدی 25 هزار دلاری این جشنواره بین‌المللی به فیلم سینمایی «نوت بوک» (The Notebook) به کارگردانی یوناس سزاز از مجارستان اهدا شد.

 

فیلم درام «نوت بوک» داستان دوقلوهایی را به تصویر می‌کشد که در دوران جنگ جهانی دوم در مزرعه مادربزرگ بی‌رحمشان زندگی می‌کنند. «نوت بوک» محصول مشترک مجارستان، آلمان، اتریش و فرانسه است و بازیگران برجسته آلمانی مانند اولریچ ماتس و اولریش تامسن در نقش‌های مکمل این فیلم سینمایی بازی می‌کنند.

 

بنابر گزارش هالیوود ریپورتر، جایزه ویژه هیات داوران این دوره از جشنواره فیلم کارلووی واری که ارزشی به مبلغ 15 هزار دلار دارد نیز به فیلم سینمایی «مزرعه‌ای در انگلستان» (A Field in England) اهدا شد. بن ویتلی کارگردان «مزرعه‌ای در انگلستان» است و داستان این کمدی سیاه بین سال‌های 1642 تا 1651 میلادی و در دوران جنگ‌های داخلی بریتانیا رخ می‌دهد.

 

آگنسکا هلاند لهستانی ریاست هیات داوران چهل و هشتمین دوره جشنواره کارلووی واری را برعهده داشت و ایو آندرل، فردریک بویر، آلون گاربوز، کلودیو لیوسا، میناکشی شد و سیگوریون سیگواتسون نیز اعضای هیات داوران این جشنواره بین‌المللی را تشکیل می‌دادند.

 

لویزیا کروز، مارگو مارتین‌دیل، امیلی مید و امی مورتون نیز برای بازی در فیلم سینمایی «پرنده آبی» (BlueBird) به طور مشترک جایزه بهترین بازیگر زن چهل و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی واری را دریافت کردند. «پرنده آبی» محصول مشترک آمریکا و سوئد است و لانس ادماندز نیز کارگردانی این فیلم سینمایی را برعهده دارد.

 

همچنین «پرنده آبی» جایزه هیات داوران جهانی این دوره از جشنواره فیلم کارلوی واری را نیز به خود اختصاص داد.

 

یان هربک نیز برای ساخت فیلم سینمایی «ماه عسل» (Honeymoon) موفق شد جایزه بهترین کارگردان این دوره از جشنواره فیلم کارلووی واری را به خانه ببرد و جایزه بهترین بازیگر مرد این جشنواره بین‌المللی نیز به اولافور داری اولافسون اهدا شد. اولافسون در فیلم سینمایی «ایکس ال» (XL) ایفای نقش کرده است.

 

جایزه ویژه «شرقِ غرب» که ارزشی به مبلغ 20 هزار دلار دارد نیز به فیلم سینمایی «آسمان‌خراش‌های شناور» (Floating Skyscrapers) به کارگردانی توماس واسیلوسکی اهدا شد. همچنین جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران این جشنواره بین‌المللی نیز به فیلم سینمایی «احیا» (Revival) به کارگردانی آلیس نلیس رسید.

 

یوسوپ رازیکوف نیز برای ساخت فیلم سینمایی «شرم» (Shame) توانست جایزه منتقدان بین‌المللی فیلم (فیپرشی) چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری را به خود اختصاص دهد.

 

جان تراولتا؛ بازیگر فیلم‌های سینمایی «داستان عامه‌پسند» (Pulp Fiction)، «گریس» (Grease) و «تغییر چهره» (Face/Off) نیز با دریافت جایزه گوی بلورین یک عمر دستاورد هنری چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری مورد قدردانی مسئولان برگزارکننده این جشنواره بین‌المللی قرار گرفت.

 

رابرت دنیرو، دیم جودی دنچ، جان بورمن، سوزان ساراندون، رابرت ردفورد، مایکل داگلاس و میلوس هورمان از جمله چهره‌های هنرمندی هستند که در سال‌های گذشته با دریافت جایزه گوی بلورین یک عمر دستاورد هنری جشنواره کارلووی واری مورد قدردانی مسئولان این جشنواره بین‌المللی قرار گرفته‌اند.

 

همچنین مسئولان برگزارکننده چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری این جشنواره بین‌المللی به الیور استون از این کارگردان و نویسنده مطرح و برجسته هالیوودی قدردانی کردند. فیلم‌های سینمایی «جی اف کی»  (JFK)، «وال استریت» (Wall Street)، «متولد چهارم جولای» (Born of the Fourth of July) و «وحشی» (Savages) از جمله آثار برجسته استون هستند.

 

الیور استون پیش از این در سال‌های 1987 و 1990 میلادی برای ساخت فیلم‌های سینمایی «جوخه» و «متول چهارم جولای» موفق به دریافت 2 جایزه اسکار بهترین کارگردان شده است. همچنین او در سال 1979 میلادی نیز برای نگارش فیلمنامه «قطار نیمه شب» (Midnight Express) جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داده است.

 

در سال گذشته علی مصفا برای ساخت فیلم سینمایی «پله آخر» و لیلا حاتمی برای بازی در این فیلم سینمایی به ترتیب موفق به دریافت جایزه «فیپرشی» و بهترین بازیگر زن چهل و هفتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری شده بودند.

 

چهل و هشتمین دوره جشنواره فیلم کارلووی واری در تاریخ 28 ژوئن (7 تیر) تابستان سال جاری با نمایش فیلم سینمایی «مود ایندیگو»   (Mood Indigo)به کارگردانی میشل گوندری افتتاح شده بود.

 

انتهای پیام/م/ن.ف

 

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.