شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۰

دیدگاه های چهار هنرمند درباره نمایشگاه «گستره معنا» در گالری پردیس ملت:

چهره زیبای هنر ایران در «گستره معنا»

نمایشگاه نقاشی در پردیس ملت

سینما پرس- گروه هفت هنر/«گستره معنا»، نمایشگاه مواجهه خط با نقاشی و حجم در آثار هنرمندان مدرنیسم و معاصر ایران، عصر جمعه دهم خرداد در گالری پردیس ملت آغاز به کار کرد.

به گزارش سینما پرس، در این نمایشگاه نزدیک به 60 اثر از 29 هنرمند پیشکسوت و جوان به معرض تماشا درآمده است که قابلیت های نوین و چه بسا کمتر دیده شده ای از تعامل خط در مدیوم های نقاشی و حجم را ارائه می کند. آثاری که در برخی شان خط، معنای لغوی مفاهیمی را بازتاب می دهند یا اینکه صرفا کارکرد زیباشناختی و گرافیکی دارند.

 

در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه نصرالله افجه ای، علی شیرازی، عباس مشهدی زاده، بهنام کامرانی و سید هادی منبتی در گفتگوهایی ارزیابی خود از این نمایشگاه را ارائه دادند:

نصرالله افجه ای هنرمند نقاشی خط برجسته ایران کیفیت آثار نمایشگاه «گستره معنا»  را بالا دانست و گفت: این نمایشگاه در واقع مانند آلبومی از آثار نقاشی خط در کنار هم است که با ورق زدن آن می توان آثار مختلفی از هنرمندان را مشاهده کرد.

وی در ادامه افزود: رکود بازار و بی اعتمادی هنرمندان نسبت به گالری ها باعث شده است که هنرمندان کمتر آثارشان را در اختیار گالری ها قرار دهند اما گالری پردیس ملت مورد اعتماد و اطمینان هنرمندان است و با جایگاه و اعتباری که در بین هنرمندان دارد توانسته این آثار را گرد هم جمع آوری کند.

 

افجه ای با  سه اثر که یکی از آنها با عنوان «ذکر» با ابعاد 190×95 سانتی مترجلوه خاصی دارد در این نمایشگاه حضور دارد، او در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: دو اثر از این سه اثر از مجموعه شخصی من هستند. این آثار حاصل تجربه هایی در زمینه دفورماسیون در حروف، حذف زواید و توسعه در کارریزنویسی است.

 

علی شیرازی هنرمند نوآور در زمینه نقاشیخط که او نیز با یک اثر تازه در نمایشگاه «گستره معنا» حضور دارد در مورد این نمایشگاه گفت: نمایشگاه«گستره معنا» نسبت به نمایشگاه های دیگری که در گالری پردیس ملت برگزار شده گزیده تر است و همراه با آثار نقاشیخط، مجسمه و کارهای حجمی هم به نمایش گذاشته شده است. نقاشیخط چند دهه است که شناخته شده اما در سال های اخیر به نوعی کشف مجدد شده و در منطقه به عنوان هنر اول معرفی شده است، در کشورهای عربی، ایران و ترکیه هنر خطاطی و خوشنویسی هنر اولشان محسوب می شود و کسانی هم که به عنوان نقاش کار می کنند سعی می کنند خط را در کارهایشان بکار گیرند. در واقع هنرمندان  با بکار گیری خط در آثار  نوعی هویت منطقه ای و اسلامی به کار می دهند. در این نمایشگاه آثار هنرمندان جوان  نسبت به دوره های قبل بهتر شده است البته جای چهره های غایبی هم در نمایشگاه به چشم می خورد که به خاطر گنجایش محدود نمایشگاه شرکت نداشته اند.

 

وی درباره اثر بدون عنوان با ابعاد 180×180 سانتی متر که با نستعلیق جلی آبی رنگ و نیز ریز نویسی های سرخ رنگی که در لابلای آن خودنمایی می کند گفت: این کار جزء جدید ترین آثار من است. من در این اثر سعی کردم به زیبایی نستعلیق وفادار باشم زیرا خط نستعلیق خطی ایرانی است و چهره ایرانی دارد و در دنیا شناخته شده است لذا من سعی می کنم در کارهایم این خط را به شکلی نشان دهم.

 

سید هادی منبتی مدیر عامل موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که بانی اصلی نمایشگاه «گستره معنا» در گالری پردیس ملت است، در مورد برگزاری این نمایشگاه گفت: ما در گالری پردیس ملت تلاش کردیم که مخاطبان با آخرین دستاوردهای هنر معاصر و نسل تثبیت شده و پیشکسوت این هنر آشنا شوند و در واقع با نمایش آثار پیشکسوتان بتوانیم جوانان را به ادامه راه این هنر با توجه به سابقه آن علاقمند کنیم و در این نمایشگاه بین هنرمندان نسل قدیم و جدید در زمینه هنرهای  تجسمی ارتباط برقرار سازیم.  این نمایشگاه در واقع ارتباط و آشتی بین نقاشی و حجم بوجود آورده است. در این نمایشگاه سعی شده آثار فاخر و با ارزشی از هنرمندان صاحب نام در معرض دید مخاطبان تیزهوش قرار گیرد. استقبال بی نظیر در روز افتتاحیه این نمایشگاه گواه بر پر بار بودن آن است که امیدواریم این استقبال از سوی هنرمندان و هنردوستان ادامه داشته باشد.

 

فروش سه اثر از آثار نفیس نمایشگاه آن هم در ساعات اولیه افتتاحیه نشان می دهد که این نمایشگاه توانسته با مخاطبان ارتباط برقرار سازد و آثار جایگاه خودشان را پیدا و مردم استقبال خوبی از آن ها کرده اند.

 

وی در ادامه اضافه کرد: موسسه تصویر شهر تا به حال پشتیبان نمایشگاه های مختلفی چون نمایشگاه جوانان پیشرو ، نمایشگاه زنان پیشکسوت نقاش و ... بوده است در آینده هم این رسالت ادامه خواهد داشت، زیر ساخت های این فعالیت ایجاد شده است و سابقه هایی که از برگزاری آثار نمایشگاهی در موسسه تصویر شهر وجود دارد می تواند به عنوان یک خط نشانه و راهنما باشد برای افراد دیگر که این مسیر را در آینده ادامه دهند. امیدوار هستیم که مسیر رشد و تعالی برای آثار تجسمی گرافیک و حجمی در این نمایشگاه ادامه داشته باشد و سر منشایی برای گالری ها و نمایشگاه های دیگر شودکه آثار پیشکسوتان را ارائه دهند. اعتماد پیشکسوتان به این مجموعه و در اختیار گذاشتن آثارشان که از لحاظ قیمتی ارزش بالایی دارد نشان دهنده این است که این مجموعه رسالت خود را در ارتباط با هنرهای تجسمی انجام داده است.

 

دکتر بهنام کامرانی نقاش و مدرس هنردر مورد نمایشگاه «گستره معنا» گفت: در سالهای اخیر نقاشی خط ظهور تازه ای داشته است و در این نمایشگاه آثاری از مهم ترین هنرمندان در زمینه نقاشی خط  به نمایش گذاشته شده است و مخاطبان با بازدید از نمایشگاه با گرایشات مختلف در این زمینه آشنا می شوند. در این نمایشگاه آثار زنده یاد جوادی پور و مافی از آثار بسیار ارزشمندی هستندکه به نمایش گذاشته شده اند. آثار حجمی در کنار آثار نقاشیخط تنوعی خوبی را در نمایشگاه بوجود آورده است هر چند که بعضی از این آثار ربط مستقیمی به خط ندارند اما از این جنبه که کارهای حجم و نقاشی کنار هم قرار دارند مورد توجه است.

 

وی تصریح کرد: اقبال به نقاشیخط که از طرف حراجی ها و بازار حمایت می شود حرکت های نوینی در این گرایش معاصر بوجود آورده است و از طرفی هم بخاطر مطرح شدن زیاد ممکن است نوآورانه محسوب نشود و واکنشی را میان هنرمندان پیشرو بوجود آورد اما من فکر می کنم نقاشی خط و اصولا خط، جریان خودش رادامه می دهد و چون یک هنر اصیل ایرانی محسوب می شود بسیار قابل ارزش است.

 

عباس مشهدی زاده مجسمه ساز پیشکسوت نمایشگاه «گستره معنا» را نمایشگاهی ستودنی نامید و گفت: این نمایشگاه حاصل تلاش گالری پردیس ملت است که قصد داشته است نمایشگاهی در رابطه مواجهه خط و حجم برگزار کند. آثار حجم در این نمایشگاه کمتر و خط چشم گیر تر است . با کنار هم قرار داشتن آثار بیشترحجمی و مجسمه های تندیس گونه که نقش های الفبایی دارند عبارت این نمایشگاه کامل تر می شد، می توان گفت اثر معروف «هیچ» پرویز تناولی در کنار چند اثر حجمی دیگر تکمیل کننده این نمایشگاه هستند.

 

افتتاحیه این نمایشگاه با حضور چهره های شاخصی نظیر عباس کیارستمی، دکتر علیرضا سمیع آذر، کاظم چلیپا، عنایت الله نظری نوری، هادی هزاوی ای و ... همراه بود.

 

در این نمایشگاه که توسط موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برپا شده است،  آثاری از بزرگانی نظیر پرویز تناولی، سید محمد احصایی، نصر الله افجه ای، علی شیرازی، صداقت جباری ... و زنده یادان رضا مافی، محمود جوادی پور، ایرج زند ... به تماشا در آمده است که گوشه هایی از تجلی های خط زیبای فارسی در نقاشی و مجسمه های مدرنیستی و معاصر ایران اند.

 

حدود 60 نقاشیخط و مجسمه از 29 هنرمند به نمایش در آمده است که علاوه بر نام هایی که اشاره شد آثاری از: اسدالله کیانی، عنایت الله نظری نوری، امیر صادق تهرانی، فریدون امیدی، عین الدین صادق زاده، ابراهیم الفت، هادی روشن ضمیر، گلناز فتحی، رضا یحیایی، کامبیز صبری، قدرت الله عاقلی، عذرا عقیق بخشایشی، مهسا کریمی زاده، سهند حسامیان، بهرام حنفی، محمد رضا ذبیح الله زاده ، حسین عماد، کوروش گلناری، احمد محمد پور، فرزین هدایت زاده و محمدرضا یزدی نیز به معرض تماشا گذاشته شده است.

 

شایان ذکر است نگارخانه پردیس ملت در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، روبروی کردستان، مجموعه پردیس سینما گالری ملت ، طبقه منفی دو واقع است.

 

انتهای پیام/ص

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.