شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۵

در كارگاه آموزشي عكاسي «ايده» عنوان شد؛

ميركبيري: مُدلينگ عكاسي آتليه‌اي نيست

استودیو عکاسی

سینما پرس- گروه هفت هنر/فریبرز میرکبیری عکاس مُد بین‌المللی معتقد است؛ در ايران تعريف اشتباهي از هنر عكاسي مُدلينگ رواج دارد و اين هنر بيشتر با عكاسي آتليه‌اي اشتباه گرفته مي‌شود.

به گزارش سینما پرس، فریبرز میرکبیری عکاس مُد بین‌المللی كشور كه روز جمعه سوم خردادماه کارگاه آموزشی عکاسی مُدلینگ در آموزشگاه هنری «ایده» برگزار کرد، در مورد اين گرايش از هنر عكاسي توضيح داد: عکاسی مُدلینگ در ایران بیشتر به عکاسی آتلیه‌ای تعریف شده است که تعریف غلط و اشتباهی است. در دنیای عکاسی حرفه‌ای عکسی به اسم عکس آتلیه‌ای نداریم، اما این تصور در ميان مردم رواج پيدا كرده است.
 
وي كه در در این کارگاه آموزشی يك روزه تکنیک نورپردازی حرفه‌ای در دنیای مُد؛ اصول و تکنیک‌های عکاسی مُدلینگ و نقش کلیدی نرم‌افزارهای عکاسی در مُدلینگ را ارائه داد؛ افزود: عکاسی مُدلینگ در واقع برای فروش و تبلیغ محصولات کاربرد دارد و از جمله یک سبک از عكاسي تبلیغاتی است.  
 
به گفته میرکبیری عکاسی مُدلینگ یک شات زدن نیست بلکه یک پروسه است. در عکس مُدلینگ باید یک استوری‌برد و يك روايت نوشته شود تا یک سری آدم و فکر عکاس را درگیر خودش کند. در واقع عكاس هدف دار و مفهومي به سراغ سوژه مي رود.
 
وی درباره عکس مُدلینگ گفت: این نوع عکاسی لزوما نباید حتما یک داستان داشته باشد اما باید یک مسير و زمان مشخص داشته باشد. شاید درنهایت بیننده فکر کند یک عکس پرتره ساده است؛ اما در واقع باید پشت همين عکس ساده، فکر و هدف وجود داشته باشد تا بیننده با نگاه اول هدف را که صاحب عکس می‌خواسته منتقل كند، دريابد.
 
 اين عكاس بين المللي مُد با اشاره به روند تاريخي اين هنر گفت: در دوره‌های اول عكاسي مُدلينگ، مُدل اصلا مهم نبود. لباس و محصولات بودن که مهم بودند و بر همين اساس به عنوان سوژه قرار مي گرفتند. البته در عکاسی مُدلینک اصل موضوع هميشه محصولات است. اما در دوران معاصر مُدل به عنوان فرم در اين هنر به كمك عكاسي آمده است، در واقع اين تصور اشتباه است كه مُدل کارش اغوا کردن بیننده است يا کارش اطلاعات دادن است.
 
وي ادامه داد: عکاسی مُدلینگ اصل و اساس اش بر جواهرات و پوشاک است. غیر از مُدلینگ شی که در مُدل است باید از نوع بهترین و پرافکت‌ترین  یک محصول باشد. خیلی از عکاسان حرفه‌ای جهان در عکاسی مُدلینگ برای مُدل و محصول دو نوع عکاسی جدا انجام می‌دهند تا اندازه و زاویه نورهای دقیق داشته باشند.
 
ميركبيري افزود: عکاسی صنعتی و مُدلینگ تقریبا شبیه هم هستند، هر محصول و شی را که به تنهایی از آن عکاسی کنیم در نهایت عکس صنعتی گرفتیم.
 
لازم به يادآوري است؛ فریبرز میرکبیری، از عکاسان به نام دنیای مُد است که سابقه همکاری با برندهایی همچون؛ بنتون، ریناشنته، تروساردی و چرروتی، را در کارنامه خود دارد. وی دارای مدرک (IED Milan) از ایتالیا است و دوره‌های مختلفی را زیر نظر اساتید جهانی دنیای مُد همچون ستیمیو بندوسی و لوکا کاتورتتی گذرانده است. کارگاه آموزشی عکاسی مُدلینگ در یک جلسه هشت ساعته، روز جمعه سوم خردادماه در آموزشگاه تخصصی ایده برگزار شد.
 
انتهای پیام/ص -  ب.ب 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.