چهارشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۱

سیمای گردشگری در فیلم ها و سریال های ایرانی

محمد رضا ورزی: سینما در حق تبریز اجحاف کرده است

محمدرضا ورزی

سینماپرس-گروه سینما/ این روزها همزمان با برگزاری هفته گردشگری است. به این بهانه به سراغ فیلم سازان مختلف رفتیم تا نظر آنها را درباره نحوه انعکاس تصویر نقاط مختلف ایران در فیلم های سینمایی جویا شویم. محمدرضا ورزی، سازنده سریال «تبریز در مه» یکی از این کارگردان هاست که در مورد فقدان آثار سینمایی درباره جاذبه های شهر تبریز می گوید: در خصوص این خطه از ایران هیچ فیلمی بعد از انقلاب ساخته نشده و سینما در حق تبریز اجحاف کرده است.

محمدرضا ورزی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با سینماپرس، به بهانه ساخت سریال تلویزیونی «تبریز در مه» در مورد فیلم هایی که در مورد شهر تبریز ساخته شده اند گفت: تنها کسی که کمی در بین سینماگران به آذربایجان، آن هم نه شهر تبریز، پرداخت یدالله صمدی بود. قبل از انقلاب هم مرحوم علی حاتمی فیلم «ستارخان» را در این شهر ساخت که فیلم موفقی در زمان خودش نبود.

 

وی ادامه داد: شهر تبریز به لحاظ جغرافیای عجیب آن از لحاظ گردشگری بسیار جذاب است. من یک بار قبل از ساخت «تبریز در مه» به شهر تبریز رفته ام و یکبار بعد از ساخت آن که به دعوت شهردار و سازمان فرهنگی هنری شهرداری به این شهر دعوت شدم. به لحاظ جغرافیایی و فرهنگی می توانم به جرات بگویم تبریز یکی از پیشتازان این عرصه است.

 

کارگردان «سال های مشروطه» درباره این شهر افزود: من در مورد معماری، آداب و رسوم و فضای آدم های این شهر مطالعه زیادی کردم و تحت تاثیر همین پژوهش ها «تبریز در مه» را ساختم. به نظر من حیف است تبریز در سینما با مبحثی گسترده تر مطرح نشود. من در قالب یک سریال این فضا را طراحی کردم اما این کار برای معرفی تبریز شرط لازم است نه کافی. جا دارد که سینما نه تنها با فیلمبرداری در داخل شهر بلکه با فضاسازی های دیگر در این امر تلاش کند و به تصویر کشیدن این شهر و فضاهای فرهنگی منطقه خالی از لطف نیست.

 

تبریز مه الود

وی با تاکید بر اهمیت جغرافیایی شهر تبریز گفت: آذربایجان سر ایران است و سر فرماندهی بدن را بر عهده دارد و باید بیشتر به آن توجه نشان داد.

 

ورزی درباره بافت های تاریخی این شهر بیان داشت: بافت معماری قدیمی تبریز با زلزله های متعددی که در آن صورت گرفته از بین رفته اما معماری اصیل آن کم و بیش در معدود قسمت های شهر حفظ شده است. خانه مشروطه و بازار شهر از آثار تاریخی هستند که حفظ شده اند. تاریخ هم اطلاع ندارد کی این زلزله ها اتفاق افتاده اند که شهر دگرگون شده و آثاری از گذشته در آن نمی بینیم.

 

او در ادامه درباره مستندنگاری شهر تبریز گفت: ما سعی کردیم شهر تبریز را در 200 سال پیش از این به تصویر بکشیم اما تبریز از نظر بافت شهری ناگفته هایی دارد که مثل بازارچه، مسجد و ورودی شهر باید روایت شوند. کوچه پس کوچه ها، طبیعت زنده و فصول واقعی از ویژگی های آن است و حتی کار مستند جدی هم درباره آن صورت نگرفته که جای تعجب دارد. کارهای شبکه های استانی در مورد شهرهایی همچون تبریز برای معرفی آن به فرهنگ ها و شهرهای دیگر فایده چندانی ندارد و کافی نیست.

 

محمدرضا ورزی در پایان تاکید کرد: در کل باید بگویم در خصوص این خطه کار مهمی صورت نگرفته و می توان گفت سینما در حق شهر تبریز اجحاف کرده است.

 

 

انتهای پیام/ع/ - ب.ب

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.