جمعه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴

گزارشی از اجرای نمایش/

از توطئه تا خدا در «سه گانه اورنگ»

نمایش سه گانه اورنگ

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نمایش سه گانه اورنگ به کارگردانی محمد حاتمی و با بازی گلاب آدینه، پیام دهکردی و مریم سعادت هر شب در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه می رود.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، نمایش سه گانه اورنگ به کارگردانی محمد حاتمی در سه اپیزود به نگارش در آمده است، گلاب آدینه، پیام دهکردی و مریم سعادت بازیگران و علیرضا نادری، محمد امیر یار احمدی و نیما نادری نیز به ترتیب نویسندگان سه اپیزود این نمایش هستند.

 

«مرشد بلقیس» نام اپیزود اول نمایش «سه گانه اورنگ» است که با بازی «گلاب آدینه» اجرا می شود، مرشد بلقیس زنی معرکه گیر است که لحن و حرکات او یادآور حرکات مردم کوچه و بازار است. نوع گفتار مرشد بلقیس با مخاطبان از نکات قابل توجه در این اپیزود محسوب می شود، آدینه در این اپیزود که در مدت زمان 30 دقیقه اجرا می شود در قالب این نقش گاهی با خدا و گاهی نیز با مخاطبان به گفت و گو می پردازد، طنزی که در گفتار و نوع بازی وی وجود دارد گه گاه خنده را بر لبان تماشاگران نشانده و از طرف دیگر نمایش را از حالت تک گویی خارج می کند.

 

اپیزود دوم نمایش «سایه» نام دارد که با بازی پیام دهکردی اجرا می شود، این اپیزود در مقطع زمانی پایان دوره پهلوی اول روایت می شود. پیام دهکردی در نقش «سرپاسبان مختاری» که فردی نظامی است حضور یافته، سر پاسبان مختاری فردی است که در عین نظامی بودن هنرمند نیز هست و ویولن می نوازد، حضور بازیگری سایه در کنار پیام دهکردی از وِیژگی های این بخش از نمایش است که موجب ایجاد فضایی جدید در نمایش شده است.

 

«رد پای آدم» عنوان سومین و آخرین اپیزود نمایش است که با بازی «مریم سعادت» روایت گر مقطع زمانی معاصر است. سعادت در این اپیزود در نقش زنی از طبقه متوسط جامعه حضور می یابد که توسط همسرش در خانه اش زندانی شده است، او زنی آشفته حال است که به علت آزار های همسرش دچار پریشانی شده است و برای رهایی از اذیت های همسرش به خیانت و توطئه چینی علیه او می پردازد. وی زنی تنها است که در طول این بخش از نمایش گاهی با خدا و گاهی با مرغ عشقی که در گوشه خانه اش قرار دارد به صحبت می پردازد.

 

نمایش سه گانه اورنگ

«سه گانه اورنگ» نمایشی ایرانی است که دغدغه آن بیان مسائل اجتماعی در سه دوره متفاوت تاریخی با آدم هایی از جنس و طبقات مختلف است. شاید زمان و رنج همان نقطه مشترکی باشد که در این سه اپیزود به آن پرداخته شده است.از نکات قابل توجه در این نمایش حضور سه بازیگر مطرح و شناخته شده در عرصه تئاتر است که بازی های جذاب و متفاوتی  در سه اپیزود این نمایش ارائه می دهند.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.