شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۶

گلاب آدینه در نشت خبری نمایش «سه گانه اورنگ»/

نام علیرضا نادری کافی بود تا نمایشنامه را نخوانده نقش را بپذیرم

 نشست خبری تئاتر «سه گانه اورنگ» به کارگردانی محمد حاتمی

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نشست خبری نمایش «سه گانه اورنگ» با حضور محمد حاتمی کارگردان نمایش، علیرضا نادری نویسنده و بازیگران نمایش امروز در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، نشست خبری نمایش «سه گانه اورنگ» با حضور علیرضا نادری و نیما نادری (نویسنده)، محمد حاتمی (کاگردان)، گلاب آدینه، مریم سعادت و عماد سالکی (بازیگران نمایش) برگزار شد، در ابتدای این نشست محمد حاتمی بیان کرد: چهار اثر را در جشنواره های مختلف کار کردم اما هیچ کدام اجازه اجرا نگرفت، اگر موارد ممیزی این چهار اثر را به من اعلام می کردند آنها را لحاظ می کردم اما نه تنها هیچ اصلاحیه ای به من داده نشد بلکه دلیل اینکه چرا اجازه اجرای نمایش ها داده نشد را نیز به من اعلام نکردند.

 

وی در رابطه با علاقه خود به اجرای نمایش های ایرانی گفت: من خودم علاقمندم که روی متن های مشاهیر و بزرگان جهان کار کنم اما بیشتر دوست دارم بر روی متونی کار کنم که به فرهنگ و زبان خودم نزدیک است. من اعتقاد به داستان هایی دارم که از بستر خودمان برآید.

 

حاتمی در مورد نمایش «سه گانه اورنگ» گفت: طرح یک تئاتر در ذهنم بود که می خواستم آن را در سه اپیزود کار کنم، بنابراین با علیرضا نادری صحبت کردم و او نیز اپیزود اول را نوشت و پس از آن نیز محمد امیر یار احمدی قسمت دوم را تکمیل کرد و در آخر نیز نیما نادری نمایشنامه ای را به من پیشنهاد کرد که آن نمایشنامه همان بود که من به دنبالش می گشتم.

 

 نشست خبری تئاتر «سه گانه اورنگ»

 

این کارگردان تصریح کرد: کلیات ماجرای سه گانه اورنگ، پرفورمنس است. پرفورمنس یعنی اجرا به همین خاطر یکی از دغدغه های من در نمایش زبان بدن است.

 

در ادامه علیرضا نادری از نویسندگان نمایش «سه گانه اورنگ» اظهار داشت: تئاتر در کشور ما استراتژی ندارد و تا زمانی که این استراتژی به وجود نیاید نمی توانیم حرفی از خصوصی سازی بزنیم، تئاتر فقیر نیست بلکه تئاتر به فقرهایی همچون پول، کمبود نمایشنامه، عدم مدیریت و... دچار است، اگر 50 بار دیگر هم خصوصی سازی کنیم تا زمانی که استراتژی درستی نداشته باشیم اتفاقی رخ نمی دهد.

 

نادری عنوان کرد: سیل اجرای متون‌های خارجی درست مثل سیل ماشین‌های خارجی، لباس‌های و فکر خارجی در جامعه است. امروز متد فکر کردن مصرف کردن است حالا با هرچیزی. امروز من خودم هم متون خارجی را برای اجرا پیشنهاد می‌کنم. البته باید توجه داشت که مشکل امروز تئاتر ما نمایشنامه‌های خارجی نیست، آن نمایشنامه‌ها هم دغدغه‌های انسانی را مطرح می‌کنند.

 

نیما نادری از دیگر نویسندگان این نمایش تصریح کرد: اپیزود سوم این نمایش زبانی بی هویت و مشوش دارد و همان ممیزی علاقه جوانان به آثار ایرانی است، در این کار سه دوره تاریخی را بدون هیچ صحنه و اکسسواری مشاهده می کنیم و پی به زمان می بریم.

وی خاطر نشان کرد: زبان و توجه به زبان می تواند مهمترین رکن نمایش باشد که آن را علیرضا نادری به من آموخت.

 

گلاب آدینه در نشست خبری تئاتر «سه گانه اورنگ» به کارگردانی محمد حاتمی

 

در ادامه گلاب آدینه با بیان اینکه تنها نام علیرضا نادری برای پذیرفتن حضور در نمایشش کافی بود، بیان کرد: اگر نویسنده نام آشنا نباشد متن را می خوانم و تصمیم نهایی را می گیرم اما نام علیرضا نادری برایم کافی بود تا بپذیرم در این اثر شرکت کنم، علاوه بر آن محمد حاتمی آثار ایرانی را کار می کندو تجربه طولانی با پری صابری دارد و این هم از دلایل دیگرم برای حضور در «سه گانه اورنگ» بود.

 

وی تصریح کرد: در حقیقت نمی دانستم که نویسنده اپیزود سوم نیما نادری است هرچند که به جوانان اعتماد می کنم اما باورنداشتم که این اپیزود کار او است، من کار ایرانی زیاد انجام نداده ام به همین دلیل خوانش متن کمی برایم سخت بود.

 

وی خاطر نشان کرد: سعی کردم در این نمایش به شیوه ای نو برسم به همین ترتیب از شیوه نقالی و مرشدی دور شدم زیرا نمی خواستم دچار تکرار شوم.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.