یکشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹

فتحعلی بیگی در مراسم تشییع پیکر یاقوت نمایش سنتی ایران/

سیاهی سعدی افشار رنگ داناییش بود

سعدی افشار آخرین نسل بازمانده از هنر سیاه بازی

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ صبح امروز پیکر سعدی افشار، آخرین بازمانده از نسل سیاه بازان ایران از مقابل تالار وحدت به سمت بهشت زهرا (س) تشییع شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر سینما پرس، پیکر سعدی افشار که روز جمعه ـ30 فروردین ـ دار فانی را وداع گفت صبح امروز از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد،در مراسم تشییع پیکر این پیشکسوت عرصه تئاتر سنتی هنرمندان و مسئولانی چون حمید شاه آبادی، قادر آشنا، داوود فتحعلی بیگی، ایرج راد، بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، مجید جعفری، غلامرضا بنفشه خواه، محمد ساربان، مهدی میامی، علیرضا مهران و... حضور داشتند.

 

در ابتدای این مراسم جواد انصافی بازیگر تئاتر بیان کرد: سعدی افشار با عشقی که در وجود داشت نیم قرن کار سیاه بازی کرد و با تمام وجودش  و با عشقی واقعی در این راه قدم برداشت، بدیهه سرایی از ویژگی‌های خاص او بود که در صحنه مسائل روز را مطرح می‌کرد.

 

وی ادامه داد: سعدی دلش همیشه بر این بود که برای مردم شادی بیافریند. یاقوت، الماس و مبارک از اسامی است که برای وی به کار می رفت زیرا سیاه باز فردی قیمتی بوده و مثل الماس پاک است و سعدی یکی از زمردهای ارزشمند دنیای سیاه بازی بود که از میان ما رفت.

 

در ادامه مراسم داوود فتحعلی بیگی، مدیر کانون تئاتر آیینی سنتی اظهار داشت: امروز در سوگ مردی جمع شدیم که نام او یاد آور شادی است، بسیاری از تجربیات نمایش کمدی ایرانی توسط او و دیگر پیشکسوتانی که همراه او بودند به ما رسیده است اگر شرایط مساعد بود نه تنها آثارباقی مانده از سعدی افشار بلکه تعداد نمایشگران سنتی فراتر از انگشتان دست می رفت.

 

پیشکسوت عرصه تئاتر آیینی ـ سنتی ادامه داد: سعدی افشار اگر چه پشت صحنه کم حرف بود اما در روی صحنه درخششی باور نکردنی داشت، او هیچ گاه دیر برای اجرا حاضر نمی شد، متواضع بود و خود را بالاتر از هیچ کس نمی دانست.

 

فتحعلی بیگی تصریح کرد: سعدی افشار خود را سیاه نمی کرد تا سیاه پوستی را دست اندازد بلکه سیاهی رنگ داناییش بود، با سواد اندک خود روزنامه می خواند تا مناسب با اوضاع روز مطالب خود را بیان کند، در طنز سعدی عبید زاکانی را می دیدی، خوشا به حال کائنات چه مجلس خنده داری دارند امشب.

 

همچنین در ادامه مجید جعفری اظهار داشت: سعدی افشار سلطان کمدی بود و همواره کلامش نغز و پر محتوا، وی انسانی صادق و ژرف اندیش بود، او نغمه خوش خود را خواند و جاودانه شد.

 

ایرج راد  نیز در ادامه تصریح کرد: سعدی افشار اثر گذار زندگی کرد و اثر گذار رفت، وی در محیط های عجیب و غریبی زندگی کرد اما از همه آنها سالم بیرون آمد، سعدی از محله های فقیر نشین شروع کرد و از زمان کودکی به عنوان یکی از بازیگران شاخص نمایش سنتی شناخته شد، او همچنان جایگاه خود را در این عرصه خواهد داشت.

 

شایان ذکر است در این مراسم که  در محوطه تالار وحدت برگزار شد هنرمندان و مردم برای آخرین بار با سعدی افشار هنرمندی که سالها لبخند را مهمان لب هایشان می کرد وداع کرده و در پایان با خواندن نماز  بر پیکر تنها بازمانده نسل سیاه بازان ایران  او را به خانه ابدیش رهسپار کردند.

 

گفتنی است که سعدالله رحمت‌خواه که با نام سعدی افشار شناخته می‌شود، متولد 1313 است  وی برای نخستین بار در سال 1330 بر روی صحنه رفت و به عنوان تنها بازمانده نسل سیاه‌بازی در ایران شناخته می‌شد.

 

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.