دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۹

وزیر ارشاد در نشست رسانه ای عملکرد وزارت ارشاد /

هنرمندان مراقب باشند از آنها بهره‌برداری سیاسی نشود / اگر «برف روی کاج ها» نهایی شده، اکران می‌شود اما محدود

حسینی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراولین نشست رسانه ای سال 92

سینماپرس-گروه سینما/ سیدمحمد حسینی در نشست رسانه ای با خبرنگاران در مورد شرکت هنرمندان در فعالیت های سیاسی گفت: هنرمندان این حق را دارند که در برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته و حمایت خود را اعلام کنند. اما مراقب باشند جایگاه و شان هنر و هنرمند زیر سئوال نرود و از آنها بهره‌برداری سیاسی نشود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سید محمد حسینی در ابتدای مراسم در مورد نمایشگاه تخصصی عملکرد و دستاوردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از از فردا نمایشگاه «ره توشه» در سالن وحدت آغاز به کار می‌کند که برای آینده است. از آن جهت که اقدامات که صورت گرفته ای را نشان می دهد که زمینه را فراهم نموده برای دولت های بعدی تا گام های بلندتری را بردارند.

 

وی در توضیح کارهایی که برای اولین بار در این وزارتخانه پایه ریزی شد تصریح کرد: امیدوارم این کارها استمرار داشته باشند. بعضی کارهای خوب گذشته را هم تقویت کردیم مثل جشنواره امام رضا(ع)  که قبل از ما هم برگزار می شد اما ما برگزاری آن را در کشور سراسری کردیم و حتی به خارج از کشور هم رساندیم به طوری که از یک دبیرخانه موقت به یک بنیاد رسمی و قانونی تبدیل شد.

 

رسانه ها به ارتقا فرهنگ عمومی کمک کنند


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه گاهی رسانه ها تحت الشعاع مسائل سیاسی واقعیت ها را درست منعکس نمی کنند توضیح داد: چند سال قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند فرهنگ باید از مظلومیت خارج شود. بحثی از این کار به رسانه ها بر می گردد که کمک کنند فرهنگ عمومی را ارتقا بدهیم چون در این امر  همه کارها را تنها وزارت ارشاد بر عهده ندارد.نیازی به اغراق و مبالغه هم نداریم همین که واقعیت ها را منعکس کنند کفایت می کند.

 

حسینی  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دراولین نشست رسانه ای سال 92

 

حسینی در توضیح ضعف رسانه ها با مثالی ادامه داد: سه شنبه آخر سال در تمام رسانه ها به روز خونین بغداد معروف شد. 10 انفجار با 58 نفر کشته و 200 نفر زخمی در بغداد روی داد و رسانه ها خیلی به آن پرداختند. در همین روز یک هیئت از وزارت ارشاد در بغداد با وزیر فرهنگ، وزیر جوانان و ورزش، وزیر آموزش عالی، سید عمار حکیم، علما و .. دیدار داشتند. 10 برنامه سنگین صورت گرفت که هم خطر داشتیم و هم رسیک بالایی داشت اما کمتر به آن توجه شد. از این نمونه ها فراوان است.

 

وی در مورد کارهایی که برای اولین بار در حوزه سینما در این وزارت خانه انجام شده بیان داشت: در بحث سینما همایش هالیوودیسم و سینما را به طور جدی برگزار کردیم. حتی یک روز وقفه در فعالیت های فرهنگی و هنری ایجاد نشد.

 

صرف هزینه های هنگفت برای تولید آثار ارزشمند یک ضرورت فرهنگی است

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اختصاص بودجه و اعتبارات در سینما در طول مدیریت وی اینگونه توضیح داد: معتقدم بودجه و اعتبار سینما در این دوره افزایش پیدا کرده است و تشکیل سازمان سینمایی به دلیل بالا رفتن همین اعتبار بوده است. تولید آثار سینمایی فاخر از جمله اهداف و برنامه‌های سینمایی وزارت ارشاد در دولت دهم بوده است و برنامه‌های جدی برای به ثمر رساندن این آثار داشتیم. اهمیت این موضوع تا اندازه ای بود که مجلس نیز بودجه‌ای به تولید این آثار اختصاص داد.

 

وی افزود:  به عنوان مثال برای تولید فیلم‌های پرهزینه جنگی و تاریخی چون شهید چمران و یا فیلم استرداد باید هزینه‌های بسیاری ثبت می شد. بنابراین صرف هزینه برای تولید آثار فاخر یک ضرورت است. به اعتقاد من باید برای معرفی سینمای ایران به دنیا آثار فاخر تولید کرد. بنابراین صرف هزینه های هنگفت برای تولید آثار ارزشمند یک ضرورت فرهنگی است. «راه آبی ابریشم» برای ما هزینه داشت اما به تاریخ خلیج فارس در آن به خوبی پرداخته شد. نمی گویم همه اعتبار سینمایی برای این فیلم ها هزینه شود اما سالی 2-3 فیلم باید در این زمینه ها تولید کنیم.

 

تنوع آثار رونق بیشتری به سینمای کشور ببخشد

 

سید محمد حسینی در توضیح کاهش مخاطبان سینما گفت: بحث ریزش مخاطب فقط در دولت دهم مطرح نبوده است بلکه از گذشته  این اتفاق افتاده و امروز هم با وجود شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای و ابزار متنوع سرگرمی شاهد ریزش مخاطب بوده ایم. این نکته ای است که اتفاقا اهالی سینما باید در نظر داشته باشند، چراکه تجربه در طول این چهار سال نشان داد که فیلم‌هایی که از تولید و محتوای خوبی برخوردار بودند با استقبال مخاطب مواجه شدند اما به هر حال امیدوارم تنوع آثار رونق بیشتری به سینمای کشور ببخشد.

 

کارهای زمین‌مانده فراوانی وجود دارد

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اینکه با توجه به ماههای پایانی مسئولیتش، چه کار فرهنگی بر زمین مانده‌ای دارید، گفت: نمایشگاه «ره توشه» را برپا کردیم تا کارهای انجام داده وزارتخانه را به نمایش بگذاریم، کارها و اموری که در بنیادهای مختلفی چون بنیاد ادبیات داستانی، مد و لباس و ... برگزار شد همه و همه نشاندهنده آن است که ما در آغاز راه هستیم.

 

این مسئول فرهنگی افزود: اگر دفاتر انجمن سینمای جوان و یا کانونهای مساجد را فعال‌تر می‌کنیم قطعا باید حمایت‌های جدی هم در راستای آنان از جوانان داشته باشیم البته بخشی از امور مبتنی بر اعتبارات است و بخشی هم به دامنه گسترده کارها بازمی‌گردد. امروزه دنیا تشنه فیلم‌ها و فرهنگ ایرانی است، در ایام نوروز در این راستا گروه‌های فرهنگی به 25 کشور اعزام شدند که البته به علت کمبود اعتبار نتوانستیم به کشورهای بیشتری برویم اما همین نشانه استقبال دنیا از فرهنگ ماست که باید به این موارد نیز پاسخ دهیم.

 

نشست رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 92

 

وی در ادامه تصریح کرد: البته کارهای زمین‌مانده فراوانی وجود دارد. بخشی به اعتبارات و عدم اختصاص آن به بخش فرهنگی و هنر بازمی‌گردد که از ابتدای انقلاب هم این مهم مشاهده می‌شود در حالی که این موضوع می‌تواند اثربخش باشد. مثلا در شهرستان گتوند زادگاه هنرمند بلندپایه دکتر قیصر امین‌پور یک مجتمع فرهنگی و هنری کوچکی افتتاح کردیم که باعث شور و شعف فراوان میان جوانان شد. گاهی یک اعتبار اندک اختصاص یافته به این پروژه فرهنگی بازتاب خیلی مثبتی دارد اما معمولا اولین جایی که اعتبارات کمی را به آن اختصاص می‌دهیم فرهنگ است در حالی که اگر واقعا ما می‌خواهیم کارهای خوب را بهبود بخشیم باید توجه به فرهنگ صورت گیرد اگر فرصت شود در اواخر دوره کنونی لیستی از کارها را برای ادامه دهندگان این راه ارائه می‌کنم.

 

فرهنگ نیز باید مهم شمرده ‌شود

 

حسینی در توضیح بودجه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و وعده سال گذشته رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر افزایش هشت برابری آن گفت: امسال یازدهمین دوره جشنواره بین‌امللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود. جناب آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور در سخنان خود به افزایش بودجه این جشنواره به مبلغ 4 میلیارد تومان خبر دادند و قول دادند بودجه افزایش یابد در حالی که آنچه معاونت برنامه‌ریزی به مجلس ارائه کرده جهشی در این اعتبار مشاهده نشد اما امیدواریم به این جشنواره و سایر فعالیت‌های فرهنگی و هنری عنایت ویژه‌ای انجام شود.

 

وی اضافه کرد: در صندوق توسعه برای تمامی بخش‌ها بودجه‌ای در نظر گرفته شده چه خوب که در بخش فرهنگ این اختصاص بودجه را می‌بینیم البته باید توجه داشت که نباید تنها به صنعت و امور عمرانی بخشی را اختصاص دهیم چرا که فرهنگ نیز مهم شمرده می‌شود.

 

منکر ضعف مدیریت نمی‌شوم اما اینکه تمام مشکلات را سوءمدیریت بنامیم بی‌انصافی است

 

وزیر ارشاد در پاسخ به نظر بسیاری از کارشناسان که معتقدند افت کیفی تولیدات سینمایی به‌ویژه در سال 91 از سوءمدیریت ناشی شده است، گفت: عوامل متعددی دست به دست هم می دهند تا یک اثر و یا یک جریان فرهنگی رشد و یا افت داشته باشد. متاسفانه در دو سال اخیر نگاه‌ها و جریان‌های سیاسی وارد حیطه فرهنگ و هنر به‌ویژه در عرصه سینما شده‌اند که متاسفانه با غرض‌ورزی‌ها و اختلاف‌نظرهایی سینما را به چالش کشیدند و سعی آنها بد جلوه دادن پدیده‌های فرهنگ و هنر بوده است.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که هنرمندان خودشان باید راه خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال ما از شهید آوینی تا مخملباف سینماگر داریم اما این هنرمند است که خود انتخاب می‌کند که در کدام مسیر قرار گیرد. اما متاسفانه در طول این چهار سال ناروایی‌های بسیاری را که در برخی مواقع به هتاکی ختم می‌شد با چشم خود دیدم و سعی کردم با سعه صدر از کنار آنها عبور کنم. در بحث سینما منکر ضعف مدیریت نمی‌شوم اما اینکه تمام مشکلات را سوءمدیریت بنامیم بی‌انصافی است.

 

امیدوارم خانه سینما به زودی باز شود

 

سید محمد حسینی درباره بازگشایی خانه سینما قبل از پایان این دولت توضیح داد: از ابتدای فعالیت های خود در وزارت ارشاد بر فعالیت صنفی تاکید داشته‌ام و خود من هم مشوق تشکیل موسسات غیردولتی بوده‌ام اما در مورد خانه سینما از ابتدا مشکل قانونی مطرح بود و خوشبختانه این مشکل قانونی را پذیرفتند و قرار شد اساسنامه جدیدی در این زمینه نوشته شود و در حال حاضر با توجه به نامه آقای جوزانی در مراحل نهایی کار هستیم  و روال اداری آن در حال طی شدن است که امیدوارم به زودی این خانه باز شود.

 

وی همچنین در توضیح این که وزارت ارشاد در طول این چهار سال تعامل کمی با هنرمندان داشت تاکید کرد: خوشبختانه دوره مدیریت من بیشترین تعامل بین هنرمندان و وزارتخانه برقرار شد و آمار موجود حکایت از رضایت هنرمندان دارد ولی متاسفانه فضای موجود در رسانه با واقعیت ها تطابق ندارد. گاهی بزرگ‌نمایی‌هایی انجام می شود که خلاف حقیقت است. مثلا با تیتر بزرگ می‌نویسند سینما تعطیل شد و این بزرگ‌نمایی به جایی می رسد که خود سینماگران هم باور می‌کنند.

 

نشست رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 92

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به سوالی در مورداینکه  چرا تمامی معاونت‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد با سرپرست اداره می‌شود، اینگونه پاسخ داد: سعی کردیم هنرمندانی را که قدرت کار اجرایی دارند به عنوان مدیر در هر بخش انتخاب کنیم منتهی این مدیران پس از مدتی دیگر تمایل به کارهای اجرایی ندارند و ترجیح می‌دهند که از کار خود انصراف دهند بنابراین به جای آنها تا تعیین مدیریت بعدی از عنوان سرپرست استفاده می‌کنیم.

 

هنرمندان مراقب باشند جایگاه و شان هنر و  هنرمند  زیر سئوال نرود و از آنها بهره‌برداری سیاسی شود

 

وی در مورد شرکت هنرمندان در فعالیت های سیاسی گفت: کسی نمی تواند هنرمندان را محدود کند. هنرمندان این حق را دارند که در برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته و حمایت خود را اعلام کنند اما مراقب باشند جایگاه و شان هنر و  هنرمند  زیر سئوال نرود و از آنها بهره‌برداری سیاسی شود.

 

حسینی افزود: متاسفانه در سال 88 شاهد بهره‌برداری سیاسی و افراط‌هایی درباره حضور هنرمندان در کنار برخی از کاندیداها بودیم و این مسئله موجب زیر سئوال رفتن شان هنرمند شد.

 

این مسئول فرهنگی درباره موضوع در نظر گرفتن هدایای ویژه از سوی چهره‌های نزدیک به دولت برای هنرمندان که از آن به عنوان حرکتی تبلیغاتی برای انتخابات تعبر شده است، گفت: حمایت از هنرمندان که در قالب کارت‌های هدیه محقق شد تنها متعلق به سال گذشته نبود بلکه در پایان سال 90 هم حمایت‌هایی از این دست از هنرمندان وجود داشت. همان گونه که این حمایت‌ها در طول دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد از خبرنگاران نیز انجام شد. بنابراین بین هنرمندان خط کشی وجود ندارد اما می‌دانم صاحبان اندیشه هوشیارتر از این هستند که مورد بهره‌برداری‌های سیاسی قرار بگیرند.

 

به هیچ عنوان شرایط انسدادی برای هنرمندان ایجاد نکرده‌ایم

 

وی درباره صدور مجوز کنسرت برای برخی از چهره‌های موسیقایی که در طول این چهار سال در ایران اجرای برنامه تصریح کرد: موسیقی رشد قابل توجهی در طول این چهار سال داشته است و خوشبختانه مجوزهای خوبی هم چه در تهران و چه در شهرستان‌ها صادر شد اما برخی از افراد در برهه خاصی از زمان در خارج از کشور، جمهوری اسلامی را مورد نقد قرار دادند بنابراین واضح است که صدور مجوز برای چهره‌هایی از این دست امکان ندارد اما در نگاه کلی به هیچ عنوان شرایط انسدادی برای هنرمندان ایجاد نکرده‌ایم.

 

اگر «برف روی کاج ها» نهایی شده باشد اکران می شود

 

سید محمد حسینی در پایان درباره اینکه آیا طبق اعلام شورای صنفی نمایش فیلم «برف روی کاج‌ها» روز 4 اردیبهشت اکران می‌شود یا خیر بیان داشت: فیلم‌هایی که با حوزه هنری مشکل داشتند، مجددا بازبینی شده و موارد اصلاح به آنها گفته شده است و فکر نمی‌کنم اکنون مساله‌ای را بخواهد ایجاد کند. البته اگر فیلم نهایی شده، اکران می‌شود و ممکن است در برخی از سینماها به نمایش گذاشته نشود که این هم مشکل خاصی ندارد. چون همزمان چند فیلم و چند گروه هستند که ممکن است یک گروه فیلم دیگری را انتخاب کند و در این‌باره اختیار با خودشان است.

 

گفتنی ست این نشست صبح روز دوشنبه 26 فروردین در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان رسانه ها برگزار شد.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.