جمعه ۲۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۸

گفت‌وگو با امير علي دانايي بازيگر سریال «کلاه پهلوی»/

کاش «کلاه پهلوی» در زمان کمتری فیلم برداری می‌شد

امیرعلی دانایی

سینماپرس-گروه تلویزیون/ امیرعلی دانایی بازیگر جوان سریال «کلاه پهلوی» از تجربه اولین مقابل دوربین می گوید. هر چند او بعد از این سریال در نقش های دیگر هم چه در سینما و چه در تئاتر حاضر شد اما حضور پررنگ او در سریال تاریخی «کلاه پهلوی» او را بر سر زبان ها انداخته است.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، مخاطبان بيشتر او را روي بيلبوردهاي تبليغاتي مي‌شناسند، اولين تجربه سينمايي‌اش در کنار چهره هایی مثل محمد رضا شريفي‌نيا و رضاعطاران در «3 درجه تب» اصلاً موفق نبود و حالا هم با سريال «کلاه پهلوي» در نقش فرخ باستاني در قاب تصويرظاهر شده است. «امير علي دانايي» اخیرا در تئاتر«روياهاي رام نشده»  بود.او در نخستين تجربه بازيگري‌اش مقابل دوربین ضیاالدین دری رفته است نقشی که تازه در میانه راهش است و تا پخته شدن آن زمان زیادی مانده است..با او درباره نقش اش در این سریال و همکاری با ضیاالدین دری گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید

 

چطور به پروژه «کلاه پهلوی» پیوستید؟ به عنوان اولین تجربه کاری آقای دری چطور به شما اعتماد کرد؟

 

 اين سؤال را از آقاي دري بايد بپرسيد، البته فکر کنم از آن قبيل بازيگرانی باشم که بسيار آسان براي «کلاه پهلوي» انتخاب شدم، يعني با وجود اين که ايشان در زمينه انتخاب بازيگر سخت سليقه است و دقت و وسواس ويژه‌اي دارد اما از همان ديدار اولي که با هم داشتيم براي نقش «فرخ باستاني» انتخاب شدم.

 

نقشی که شما بازی می کنید دارای ابعاد مختلفی است. هم باید زیرکی را درون خود تقویت کنید و هم در ظاهر خود را آرام نشان دهید. با توجه به ويژگي‌هاي موجود در فيلم‌نامه چگونه به اين نقش رسيديد؟

 

 در ابتدا بگويم وقتي در اين سريال بازي کردم هيچ گونه استرسي نداشتم و همه افرادي که در اين سال‌ها با من کار کردند اين نکته را مي‌دانند. وقتي فيلم‌نامه را چند مرتبه مطالعه کردم با نقش ارتباط برقرار کردم. در ارتباط با شخصيت «فرخ» جلسه‌هاي متعددي با آقاي «دري» داشتم و به نتيجه مشترک رسيديم که خيلي کمکم کرد، من نقش «فرخ» را بازي نکردم بلکه در نقش زندگي کردم.

امیرعلی دانایی

 با توجه به اين‌که «فرخ» مابه‌ازاي تاريخي ندارد براي ايفاي نقش، تحقيق هم کرديد؟

 

 کتاب‌هاي تاريخ معاصر در ارتباط با دوره پهلوي را مطالعه کردم منتهي مبناي اصلي‌ام اين بود که در زمان رضاشاه اولين گروه دانشجويان ايران براي تحصيل به پاريس و دانشگاه‌هاي فرانسه فرستاده شده بودند که در تاريخ موجود است، من از اين بخش تاريخي استفاده کردم اما در ارتباط با نقش، مبنايم به طور کامل فيلم‌نامه زيباي «ضياءالدين دري» و راهنمايي‌هايش بود و براي درآوردن نقش هم از چيزي استفاده نکردم و عملاً سعي کردم خودم باشم و خود را در آن جايگاه بگذارم و بتوانم نقش «فرخ» را بازي کنم.

 

 همکاري با پروژه «کلاه پهلوي» چه تأثيري در روند کاري‌تان دارد؟

 

 پيش مي‌آيد بازيگران مختلف که بعدها در اين زمينه موفق شده‌اند ابتدا فعاليت خود را از کارهاي خيلي سطح پاييني شروع کردند تا ديده شوند و سپس با کارگردانان بهتر و کارهاي بهتري بازي کنند، از اين قبيل بازيگران در سينماي‌مان زياد داريم منتهي در ارتباط با من اتفاقي که افتاد اين بود که از کاري فعاليتم را شروع کردم که خودش در نقطه بالايي بود و در پروژه‌اي حضور پيدا کردم که تعداد بالايي از اساتيد و بزرگان بازيگري حضور داشتند و از اين منظر خداوند شانس بزرگي به من داد که از يک کار بزرگ فعاليتم را شروع کردم ولي از يک منظر هم، کار را برايم سخت مي‌کند چرا که در کار بعدي وسواسي را برايم به وجود مي‌آورد تا انتخاب‌هاي بعدي را با وسواس انجام دهم.

 

 کار در «کلاه پهلوي چه ويژگي براي‌تان داشت؟

 

 بازی در «کلاه پهلوی» به اطلاعات و سواد تاریخی من اضافه کرد. چون وقتی در فضای چنین فیلمی قرار بگیری برای اینکه بتوانی از پس نقش بربیایی مجبور به مطالعه بیشتر هستی. به خصوص که فیلم در  تاریخ معاصر روایت می شود و حساسیت ها نسبت به درست بودن وقایع آن زیاد است. فکر مي‌کنم اين سريال کلاسي دارد، کار سنگين و شکيلي است و همه چيز قابل توجه است منتهي به لحاظ طول کشيدن فيلم‌برداري از روز اول قرار نبود اين همه مدت طول بکشد و الزاماً هر کار تاريخي شايد 6-‌7 سال طول نکشد و بخش قابل توجهي از زمان و زندگي‌مان را در برگرفت، اگر مدت زمان فيلم‌برداري اثر کوتاه‌تر بود همه افرادي که در پروژه حضور داشتند مي‌توانستند خيلي زودتر مسير را هموار کنند.

 

انتهای پیام/ن/ب/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.