یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۰

هومن سیدی عنوان کرد:

منتظر پروانه نمایش «سیزده» برای اکران خارجی هستم

هومن سیدی کارگردان فیلم آفریقا

سینماپرس-گروه سینما/ کارگردان فیلم «سیزده» در مورد فیلم گفت: تقاضای پروانه نمایش داده ایم تا بتوانیم در فستیوال های خارجی شرکت کنیم.

هومن سیدی؛ کارگردان فیلم «سیزده» در گفت و گو با سینماپرس در مورد سرنوشت فیلم اش گفت: فعلا تقاضای پروانه نمایش داده ام  که فکر می کنم تا بعد از عید طول بکشد. بر طبق قوانین جدید هم برای اکران فیلم در داخل کشور و هم برای ارائه فیلم به فستیوال های خارجی باید پروانه نمایش داشته باشیم برای همین برایمان مهم است که سریع تر این پروانه را دریافت کنیم.

 

این کارگردان درباره عدم نمایش فیلم اش در هیچ یک از بخش های جشنواره فجر اظهار داشت: گفتند با مقداری از فیلم که حاضر است نمی توانیم تصمیم بگیریم و بگوییم در انتها چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر برای همه این قانون وجود داشت مشکلی نبود و ما می پذیرفتیم. اما فیلم های دیگری هم بودند که با ما در مرحله فیلمبرداری قرار داشتند و خیلی دیرتر از فیلم ما به جشنواره ارائه داده شدند. تفاوتی که وجود دارد خیلی عجیب است. البته منظور من به فیلمساز خاصی نیست بلکه سیاست های جشنواره است.

 

سیدی ادامه داد: به «سیزده» ایراد محتوایی وارد نبود چون اگر اینطور بود که در گرفتن پروانه نمایش هم دچار مشکل می شدیم. بیشتر مشکل شخصی وجود داشت که دوستان هیدت انتخاب در حق این فیلم لطف کردند. با توجه به اینکه سبقه عجیب و غریبی هم در فیلمسازی ندارند باید بگویم فقط سیاست های شخصی ست که مانع حضور فیلم در جشنواره فجر شد. من هم فقط می توانم این جشنواره را قبول داشته باشم  یا نه! که من همچین جشنواره ای را نمی شناسم!

 

وی افزود: متر و معیار مشخصی برای هیچ کدام از انتخاب ها رد این جشنواره وجود ندارد. من قبلا فکر می کردم فستیوال فجر می تواند درست فیلم ها را ارزیابی کند اما می بینم تصمیم گیری های عجیب و غریبی دارند که تنها می توانی کلیت آن را قبول نداشته باشی.

 

کارگردان فیلم «آفریقا» در ادامه بیان داشت: بعضی از دوستان می گویند با کمال احترام به هیئت داوران ما این تصمیمات را قبول نداریم. من این حرف را هم قبول نمی کنم چون وقتی احترام دو طرفه ای وجود ندارد و دوستان پیش زمینه های کاری مورد قبولی هم ندارند لزومی برای این تعارفات نیست.

 

وی با اشاره به افت کیفیت جشنواره در سال های اخیر گفت: اگر در مقام انتخاب از آدم های درخشان تری استفاده شود شاهد این نخواهیم بود که جشنواره به این فقر دچار شود. به نظر من جشنواره فجر جشنواره کوچکی شده است.

 

سیدی در پایان اظهار داشت: امیدوارم سال آینده سینمای ما از این تناقضات به دور باشد و برای این سینما اتفاقات بهتری بیافتد.

 

انتهای پیام/ع/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.