سه‌شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸

گزارشی از آخرین نمایشگاه گالری اثر در سال 91/

آثار 9 هنرمند صاحب سبک رونمایی می‌شود

نمایشگاه دست دوخته ها در گالری شکوه

سینما پرس- گروه هفت هنر/ آخرین نمایشگاه سال 91 گالری اثراین روزها با نمایش آثار دیده نشده هنرمندان این گالری در حال برگزاری ست.

به گزارش سینما پرس، در اين نمايشگاه آثار 9 هنرمند صاحب سبك گالري اثرعلیرضا آدم­بکان، ایمان افسریان، مجتبی تاجیک، آزاده رزاق دوست، بابک روشنی نژاد، رضا عظیمیان، سمیرا علیخانزاده، محمد غزالی ورکسانا منوچهری برروي ديوار رفته است كه همه اين آثار براي نخستين بار رونمايي شده اند.

 

این دومین سالی است که گالری اثر با ارايه آثار هنرمندان خود در يك رويداد گروهي، بخشی از سليقه، زاويه نگاه و زيبايي شناسي بصري مورد توجه خود را پيش روي جامعه هنري قرار داده است. گالری اثر، سال گذشته نيز اين ابتكار را انجام داده بود که با استقبال قابل توجه مخاطبان رو به رو شد.

 

علیرضا آدم بکان که چندی پیش مجموعه «شمایل های من شماره 3» را در گالری اثر به نمایش گذاشته بود، با اثری تازه از مجموعه «هفتاد و دو تن» در این نمایشگاه حضور دارد، او با ضربات تند قلمو و رنگ های شدید و خطوط پر هیجان محتوای مورد نظر را بر روی بوم می‌کشد.

 

ایمان افسریان با اثری هایپررئالیسم از مجموعه « فضاهای خالی» در نمایشگاه شرکت دارد، او در این اثر برشی از فضای حمام را به تصویر کشیده است ، در این نقاشی یک آب راه، کاشی ها و موزاییک های رنگ پریده و آفتابی رنگ پریده تر که حس کم رمقی عصر زمستانی را به مخاطب القا می کند به چشم می‌خورد.

 

معمولا نقاشی های هایپر رئالیستی در عین حال که به بازشناسی خاطرات آدم ها از محیط های آشنا کمک می‌کنند یک برشی از فضایی یا خاطره ای را بازسازی می کند که می تواند آن محیط یا موقعیت را در ذهن بیننده بازسازی کند.

 

مجتبی تاجیک با اثری از مجموعه «جعبه ها»در این نمایشگاه حاضر است. در این اثر جعبه هایی کنار هم  و بر روی هم را به تصویر کشیده است که درهای بسته و نیمه بازی دارند، این جعبه ها با خود راز و رمزی به همراه دارند و مخاطب را کنجکاو می کند که در جستجوی آن چیزی باشند که در داخل جعبه قرار دارد. تاجیک در اکثر آثارش از عناصر پاپ بهره می گیرد. در این اثر نیز جعبه عنصر پاپ به حساب می‌آید که به طور روزمره همه با آن سرو کار داریم به همین دلیل برای مخاطبان  قابل لمس است و می توانند با آن همزاد پنداری کنند.

 

آزاده رزاق دوست با اثری با عنوان «سایه عدن» ازمجموعه آثار تازه اش در این نمایشگاه حضور دارد، او در مجموعه آثار تازه اش بر روی سایه گل و گیاه بخصوص درختچه های گیاه بن سای کار کرده است. در واقع این آثار نقدی به واقعیت است به این منظور که سایه ای از چیزی که می بینیم بدون آنکه اصل آن را ببینیم حکمی از شیء اصلی است. این مجموعه نسبت به مجموعه آثار قبلی رزاق دوست حسی تر است زیرا جهان هستی و طبیعت را نشان می دهد.

 

بابک روشنی نژاد اثری سه لت با ابعاد بسیار بزرگ از مجموعه «تریلوژی»را در این نمایشگاه ارائه داده است، او مولفه های تصویری گذشته آثارش را حفظ کرده است. روشنی نژاد در اعداد و تاریخی که پای کارها ثبت می‌کند، بافت قیر گونه و غلیظ رنگی که در فیگورها به کار می‌برد و استفاده از رنگ زرد که جایگاه ویژه ای در آثارش دارد استمرار دارد. محتوای تصویری او همچون گذشته راجع به انسان های سرگشته و مغمومی است که با رنگ زرد خاصی نقاشی شده اند. این هجوم افسردگی و حیرانی در آثار او تشدید شده است. روشنی نژاد دو مرد و یک زن را در سه لت جداگانه از دو نسل مختلف به تصویر کشیده است که توجه خاص او به میمیک صورت آنهاست که گویا در گذار نسل ها جنس دردها و اندیشه ها چندان تغییر نکرده است.

 

رضا عظیمیان اثری از مجموعه «دانلودها» را به نمایش گذاشته است. او در این نقاشی چهره ای را به تصویر کشیده است که قسمتی از آن به صورت محو است که در حال دانلود شدن است.

 

او با محو کردن بخشی از کار شخصیت آثارش را در هاله ای از ابهام قرار می‌دهد. در عصر اینترنت که همه از هم باخبر و مطلع اند به رغم وجود این گستردگی شناخت هنوز ابهاماتی وجود دارد که در آثار عظیمیان به وضوح دیده می‌شود. پریشانی ظاهر این فیگور خبر از یک بحران هویت و آشفتگی درونی می‌دهد.

 

سمیرا علیخان زاده اثری از مجموعه« 100 سالگی» را به معرض تماشا گذاشته است. او در این تابلوی نقاشی همچون گذشته زنی با نام «نگار حسن آبادی» در سال 1291 را به تصویر کشیده است که فعال تر از زنان هم دوره خود بوده است و در حال نواختن ساز است. او چهره زن را با آیینه هایی مخدوش کرده‌است. علیخان زاده در این نقاشی ها از عکس های قدیمی استفاده و سعی کرده است چهره ای که مربوط به یک قرن پیش است را به شکل معاصر ارائه دهد.

 

محمد غزالی دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه با قطعه عکسی از مجموعه «یه چیزی می­خوام، آرومم کنه» در نمایشگاه شرکت دارد، اثر او در این نمایشگاه میکسی از عکس، رنگ و چسب کاغذی است. آثار غزالی در مجموعه قبلی همه تک لت هایی به دیوار بودند که یک مجموعه را تشکیل می دادند اما آثار مجموعه تازه اش که یکی از آن را در این نمایشگاه ارائه داده است دو عکس در کنار هم است که یک تک عکس را تشکیل می دهد.

 

«یه چیزی می­خوام، آرومم کنه» فضایی از یک تعلیق را تعریف می کند، مانند این می ماند که در یک تعلیق قرار داریم و نمی دانیم مسکن ما چیست، این مسکن می تواند برای هر فرد، قشر و طبقه یک چیز باشد.

 

رکسانا منوچهری اثری دیده نشده از مجموعه «سایه بازی» که چندی پیش در گالری اثر به نمایش گذاشته شده بود را در این نمایشگاه عرضه کرده است. او فیگورهای برگرفته از مینیاتور ایرانی را در مقابل زمینه های نقاشی های رنسانس قرار داده است، در واقع با این کار تفاوت ها و عدم تجانس دو دوران را به تصویر کشیده است و مخاطب را با چالشی فکری رو به رو ساخته است.

 

در نقاشی های تازه اش زمینه ها از دوره اولیه رنسانس گرفته شده و با فیگورهای ایرانی مربوط به دوره های مختلف قاجاریه، صفویه، نقش های تخت جمشید تلفیق شده است.

 

گفتني ست ،اين هنرمندان در چند سال اخير به همت گالري اثر در رويدادهاي بين المللي نظير آرت فرهاي مهم منطقه و... حضور داشته اند و هر يك با سبك و جهان بيني خاص خود ،شعاعي از هنر معاصر ايران را بازتاب مي دهند.

 

نمايشگاه گروهي هنرمندان گالري اثر تا 23 اسفند ماه 91 به روي ديوار اين گالري است و علاقمندان مي توانند روزهاي یکشنبه تا پنجشنبه 11 صبح تا 8 بعد از ظهر و جمعه ها 4 تا 8 از این آثار دیدن نمایند . گالری اثر روزهای شنبه تعطیل است.

 

انتهای پیام/ص/ن.ف

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.