یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۸

گزارش نشست «هیس...دخترها فریاد نمی‌زنند»/

از صدای گرفته شهاب حسینی تا خداحافظی کارن همایون فر

نشست فیلم « هبس دختران فریاد نمی زنند» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس- گروه سینما/ پوران درخشنده با بیان این که 800 میلیون تومان برای ساخت این فیلم هزینه کرده است، گفت: مهم ترین پیام این فیلم هشدار اجتماعی است و امیدوارم موضوع این فیلم در خانواده ها و جامعه مورد چالش و بحث قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، نشست فیلم سینمایی «هیس...دخترها فریاد نمی زنند» با حضور پوران درخشنده؛کارگردان، مریلا زارعی، امیر آقایی، طناز طباطبایی و نیما صفائی؛ بازیگران، هایده صفی یاری؛ تدوین گر، کارن همایون فر؛ آهنگساز فیلم در آخرین روز از جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد.

 

پوران درخشنده در ابتدای این نشست با اشاره به حضور تمامی خبرنگاران در کاخ جشنواره گفت: هیچ خبرنگاری در سالن های نمایش مردمی نیست و به این صورت نمی توان برآیند درستی از بازخورد فیلم ها در میان مردم داشت. البته متاسفم که برای برخی خبرنگاران و منتقدان فضایی وجود نداشت و به اجبار روی سن فیلم را دیدند. مردم در سینماهای مردمی با استقبال از فیلم به ما دلگرمی دادند که از زبان آن ها حرف بزنیم.

 

وی درباره شیوه شکل گیری فیلمنامه توضیح داد: سال 80 اولین جرقه این موضوع زده شد که دفترچه ای 50 برگ از آقایی در کردستان به دست من رسید که بسیار موثر بود اما مطمئن بودم که نمی توانم فیلمی از آن بسازم. سال 86 به واسطه دختری که قصد خودکشی داشت این موضوع دوباره در ذهن من جان گرفت و مدت ها من را بی خواب کرد. احساس کردم این مشکل و معضل اجتماعی را باید در قالب یک فیلم به مردم و جامعه هشدار دهم. برای ساخت فیلم پژوهش و تحقیقات باز شد با کارشناسان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان بسیاری صحبت کردم.

 

درخشنده افزود: فیلم‌نامه را برای دریافت پروانه ساخت به ارشاد ارائه دادم و برای پیدا کردن سرمایه‌گذار 6 ماه در فارابی رفت و آمد داشتم تا موافقت دوستان را جلب کنم. برای تمام نهادها و ارگان‌هایی که قرار بود امکاناتی در اختیار من قرار دهند فیلم‌نامه را فرستادم و برای قوه قضاییه نیز این کار را کردم که دو ماه فیلم‌نامه در قوه قضاییه ماند و درباره جزئیات آن صحبت شد.

 

کارگردان «شمعی در باد» در مورد استفاده از بازیگران حرفه ای در فیلمش خاطرنشان کرد: به خاطر موضوع ملتهب فیلم تلاش کردیم از بازیگران حرفه ای برای ساخت استفاده کنیم. برای نقش امیرعلی فیلم تصمیم نداشتم از نابازیگر استفاده کنم اما اتفاقات به گونه ای پیش رفت که نیما صفائی را از میان گزینه های موجود که میلاد کی مرام و حمید گودرزی هم جزء آن ها بودند، انتخاب کردم. سارا بهارلو و غزل ذوالفقاری هم از بازیگران کودک در فیلم من بودند که باید از آن ها تشکر کنم.

 

وی با بیان این که 800 میلیون تومان برای ساخت این فیلم هزینه کرده است، تصریح کرد: مهم ترین پیام این فیلم هشدار اجتماعی است و امیدوارم موضوع این فیلم در خانواده ها و جامعه مورد چالش و بحث قرار گیرد. باید در درجه اول خانواده ها فضای مناسب برای گفت و گو با فرزند خود ایجاد کنند. در وهله بعد رسانه هایی چون صدا و سیما به بحث در این زمینه بپردازند.

 

درخشنده درباره پایان فیلمش یادآور شد: پایان با مدرسه دخترانه همان چیزی بود که انتخاب کرده بودم چرا که آینده مدنظر من بود. تعلیق هایی چون پیدا کردن ولی دم مقتول هم از لازمه های درام محسوب می شد.

 

در ادامه مریلا زارعی درباره حضورش در فیلم گفت: شخصاً دغدغه خاصی درباره معضلات و مسائل اجتماعی جامعه دارم به همین دلیل در این کار که قرار بود معضلی اجتماعی مطرح شود علاقه‌مند بودم در کنار خانم درخشنده حضور داشته باشم و با تمام انرژی درباره ارائه مفهوم مدنظر ایشان تلاش کردم.

 

مریلا زارعی درباره تلاشش برای باورپذیر بودن نقش وکیل اظهار کرد: من جزو اولین افرادی بودم که پروژه پیوستم و دو ماه دادگاه‌های مختلف را تجربه کردم. پیش از این نیز چنین نقش‌هایی را ایفا کرده بودم و اشراف تقریبی به نقش داشتم و برای آن طراحی کرده بودم. جزئیاتی را در نظر گرفتم که در تدوین از فیلم درآمده‌ است من در طول کار در خدمت کارگردان هستم تکیه‌گاه مطلق من کارگردان است و حرف اول و آخر را کارگردان می‌زند.

 

طناز طباطبایی هم درباره حضورش در «هیس...» توضیح داد: من فیلم را همراه با خانم درخشنده در سینما فرهنگ و ظهر امروز دیدم استقبال مردم بسیار خوشایند بود و تشکرهای آنها به من انرژی مضاعف داد در شرایط سختی کار کردیم اما خوشحالم فیلم توسط مردم دیده شد من دستمزدم را از منتقدین و مردم گرفتم که از هر جایزه و کاندیدایی برایم با اهمیت‌تر است.

 

در ادامه امیر آقایی در مورد بازی زارعی و طباطبایی گفت: به خانم زارعی تبریک می گویم چون شنیدم برای بازی در این فیلم کاندید سیمرغ شدند. به نظرم بازی طناز طباطبایی در این فیلم بی نظیر بود.

 

نیما صفائی هم از پوران درخشنده و شهاب حسینی برای کمک هایی که در جهت باورپذیرتر شدن نقشش به او داشتند، تشکر کرد و گفت: ‌من با این نقش عاشقی کردم و امیرعلی عاشقی بود که دچار مشکل می‌شود، شرایط کار بسیار سخت بود اما همراهی و توجه شهاب حسینی باعث شد اعتماد بیشتری پیدا کنم و جلوی دوربین قرار بگیرم دو ماه برای گرفتن این نقش به دفتر درخشنده مراجعه می‌کردم و در نهایت ایشان به من اعتماد کردند و نقش را به من سپردند.

 

هایده صفی‌یاری در ادامه این نشست درباره ویژگی‌های تدوین فیلم توضیح داد: من فیلم را دوست داشتم و علاقه داشتم با یک کارگردان خانم کار کنم موضوع فیلم موضوعی ملتهب و اجتماعی بود که برایم جذابیت داشت موضوعی که ممکن است افرادی از مردم با آن درگیر باشند اما نتوانند آن را بیان کنند.

 

سپس کارن همایونفر با اشاره ای به فیلم های اکران نشده اش عنوان کرد: امیدوارم این شرایط هولناک تمام شود تعدادی از فیلم‌های من که از بهترین‌ها هستند از جشنواره بیرون ماندند. خوشحالم این کار که از بهترین‌ها است در جشنواره حضور دارد.

 

این نشست که آخرین نشست پرسش و پاسخ فیلم های جشنواره محسوب می شد حواشی داشت که به آن ها در ادامه اشاره می کنیم.

 

محمدرضا شهیدی‌فرد؛ مجری جلسات در ابتدای نشست از خبرنگارانی که نتوانستند روی صندلی‌ها بنشینند و در شرایط بدی فیلم را دیدند عذرخواهی کرد و گفت: آقای عباسیان (دبیر جشنواره) برای تلاش بی‌وقفه اهالی رسانه در طول مدت برگزاری جشنواره تشکر کرد و عذرخواهی خود را به دوستان برای کمبود صندلی‌ها و ازدحام جمعیت ابلاغ کرد.

 

پوران درخشنده درباره عدم حضور شهاب حسینی و بابک حمیدیان در جلسه گفت: شهاب حسینی به خاطر آلودگی هوا صدایش گرفته بود و بابک حمیدیان هم که پایش شکسته است، متاسفانه نتوانستند در این جلسه حضور داشته باشند.

 

کارن همایون فر به دلیل اکران نشدن فیلم هایی که در طی این دو سال ساخته است در این نشست از سینما خداحافظی کرد.

 

پوران درخشنده به آرای مردمی جشنواره اشاره کرد و گفت:‌ من هیچ‌کس را متهم نمی‌کنم و می‌دانم که نمایش فوق‌العاده فیلم در آرای مردم تأثیری ندارد اما ما چند روز در صدر جدول قرار داشتیم اما متأسفانه فیلم در دومین رده رتبه‌بندی قرار گرفت که برایم حس دیگری را ایجاد می‌کند. سالن‌هایی که مملو از جمعیت است و مخاطبینی که از ساعت‌ها قبل مقابل سینما قرار گرفتند چگونه با فیلم ارتباط برقرار نمی‌کنند و رأی پایین در صندوق می‌اندازند.

 

به دنبال این اظهارنظر پوران درخشنده، مریلا زارعی گفت: در شرایط فعلی سینما که حرف زدن سخت است فیلم «هیس...» فراتر از آرای مردمی و جوایز گرفته شده یا نشده است و خدمتی که خانم درخشنده با ساخت این فیلم به اجتماع کردند نمی توان ارزش گذاری کرد پس بهتر است که گله گذاری نکنیم.

 

انتهای پیام/ف/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.