سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

دبیر نخستین جشنواره فیلم‌های ویدئویی در گفت‌وگو با سینماپرس:

تهیه کننده شبکه نمایش خانگی به دنبال مولفه‌های بفروش فیلم است

محمد رضا عباسیان دبیر کل ستاد مبارزه با محصولات غیر مجاز سمعی و بصری

سینماپرس-گروه سینما/ عباسیان دلیل فروش بالا و کیفیت پائین بسیاری از فیلم‌های ویدیوئی را در شبکه نمایش خانگی نگاه اقتصادی تهیه کننده ها برای بازگشت سرمایه به این فیلم‌ها عنوان کرد.

عباسیان؛ مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری و دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم های ویدئویی در گفت و گو با خبرنگار سینماپرس با بیان این مطلب اظهار داشت: چند سالی است که تولید فیلم های ویدئویی و تلویزیونی در کشور افزایش پیدا کرده است، تا جایی که تولید این دسته از فیلم ها بیشتر از تولید فیلم های سینمایی است. در حال حاضر سالانه نزدیک به 300 فیلم ویدئویی در کشور تولید شده و بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده این فیلم ها تلویزیون است.


ضرغامی پدر فیلم ویدیوئی در ایران

وی تصریح کرد: تلویزیون به دلیل نیاز بالایی که به این فیلم ها دارد، روی به تولید فیلم های ویدئویی آورده به نوعی ضرغامی را می توان پدر فیلم ویدئویی دانست. البته در این میان شبکه نمایش خانگی نیز به تولید فیلم هایی از این جنس نیازمند است.

وی ابراز داشت: تولید فیلم های ویدئویی در چند سال اخیر، از نظر کمیت افزایش داشته اما کیفیت فیلم ها همزمان با کمیت رشد نکرده است. مهمترین هدف در برگزاری جشنواره فیلم های ویدئویی کمک به افزایش کیفیت تولیدات است. کارگردان و تهیه کننده فیلم زمانی که بداند اثر وی در یک جشنواره مورد قضاوت قرار خواهد گرفت، بیشتر تلاش کرده تا بهترین کار را ارائه دهد.

عباسیان ادامه داد: توجه به افزایش کیفیت فیلم هایی که در شبکه نمایش خانگی تولید می شود نیز از دیگر اهداف ما در این جشنواره است. فیلم هایی که معمولا برای تلویزیون ساخته می شود، چون سطح وسیعی از مردم مخاطب این فیلم ها خواهند بود، توجه به مولفه های فرهنگی در فیلم برای مدیران تلویزیون اهمیت بیشتری دارد و در نتیجه از نظر محتوایی ارزش بالاتری خواهد داشت.

تهیه کننده در شبکه نمایش خانگی به دنبال بازگشت سرمایه است

وی تصریح کرد: گاهی فیلم هایی که برای تلویزیون ساخته می شود، توسط مخاطبان در شبکه نمایش خانگی پذیرفته نخواهد شد. مانند فیلمی که در زمان اکران چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد اما همین فیلم در شبکه نمایش خانگی از فروش بالایی برخوردار خواهد بود.

وی ابراز داشت: در حوزه شبکه نمایش خانگی فیلم ها توسط بخش خصوصی و موسسات ویدئو رسانه تولید شده و چون به نوعی تهیه کننده به عنوان یک کار اقتصادی بر روی فیلم سرمایه گذاری می کند، انتظار بازگشت سرمایه را نیز دارد، به همین دلیل به دنبال مولفه های به اصطلاح بفروش در فیلم خود بوده و همین مسئله سبب می شود تا تولیدات به بی راهه کشیده شده و کیفیت فیلم ها کم شود.

رئیس موسسه رسانه های تصویری گفت: خوشبختانه وزارت ارشاد تولید آثار سخیف در بخش ویدئو را کاهش داده و انتظار افزایش کیفیت فیلم های ویدئویی وجود دارد.

وی تصریح کرد: بزرگترین مصرف کننده فیلم های ویدئویی تلویزیون بوده و اکثر فیلم ها برای رسانه ملی تولید می شود. شبکه نمایش خانگی در کنار فیلم های تلویزیونی بیشتر به این دلیل است که بتوانیم شرایطی را برای دیده شدن فیلم هایی که توانایی اکران را ندارند فراهم کرده و در فرمت ویدئویی به مخاطبان ارائه کنیم.

عباسیان در پاسخ به این سوال که جشنواره فیلم های ویدئویی به نوعی موازی کاری با جشنواره های تلویزیونی نخواهد بود، ابراز داشت: جشنوارهای تلویزیون به صورت داخلی بوده و تنها آثاری که برای این رسانه تولید شده مورد قضاوت قرار خواهد گرفت، اما جشنواره فیلم های ویدئویی تمامی تولیدات را شامل می شود. قضاوت آثار در این جشنواره به مراتب نسبت به جشنواره های دیگر به مراتب بالاتر بوده و اعتقاد دارم که در برگزاری جشنواره های سینمایی نهاد تولید کننده و نهاد برگزار کننده جشنواره متفاوت بوده تا قضاوت تاثیرگذار تری را شاهد باشیم.

انتهای پیام/ر/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.