سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۴

اعمال مدیریت در توزیع آثار موسیقی/8

میرزمانی: خیلی از شرکت های توزیع آثار موسیقی ورشکسته شده اند

محمد میرزمانی

سید محمد میرزمانی معتقد است؛ اقتصاد موسیقی روبه ورشکستگی می رود و خیلی از شرکت های توزیع آثار موسیقی ورشکسته شده اند.

سید محمد میرزمانی مدیرکل دفتر موسیقی در گفت و گو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری سینمای ایران، در خصوص سیستم توزیع آثار موسیقی، گفت: بعد از گرفتن مجوز شرکت تولید سی دی مستر را در اختیار موسسات پخش قرار می دهد و آن ها در یک تیراژ به خصوص که با هم به توافق می رسند جهت انتشار این سی دی ها و لوح های فشرده اقدام می کنند که به هرحال این شرکت های پخش با مراکز شهرستان ها و تهران یک مراکزی هستند که اینها را توزیع می کنند و در شرکت ها عرضه می شود.

وی افزود: دیگر اینکه این سیستم توزیع آثار موسیقی روالی است که همیشه بوده است؛ قبلا به صورت کاست انجام می شد و الان به صورت لوح فشرده، منتها یک چیزی که ما در دفتر موسیقی به شدت پیگیر آن هستیم طرح هولوگرام است که انشاالله بتوانیم با نصب این هولوگرام بر روی لوح های فشرده از قاچاق و تکثیر غیرمجاز این لوح های فشرده جلوگیری کنیم که یک جلساتی به صورت مستمر در دفتر موسیقی انجام می شود و امید داریم که به زودی این هم به نتیجه برسد تا ما بتوانیم با نصب آن هولوگرام بر روی لوح های فشرده از غیرمجاز منتشر شدن این لوح های فشرده جلوگیری کنیم.

میرزمانی در پاسخ به این سوال که آیا می توان گفت سیستم توزیع آلبوم ها در ایران دچار یک مافیای پخش شده است، بیان کرد: هر حرفه و هر شغلی مجبور است برای اینکه کارش را درست انجام دهد یکسری روالی را برای خود تعیین کند، نمی شود نام آن را مافیا گذاشت. مثلا شما یک لوح فشرده دارید که به صورت مستر است و می خواهید آن را توزیع کنید باید یک تمهیداتی را بیندیشید تا زمانی که این لوح ها منتشر می شود به صورت قاچاق دست مردم نرسد، یعنی شما یک آلبوم را با تیراژی برابر با پنج هزار نسخه توزیع می کنید و در بازار 50 هزار به فروش می رسد؛ 45 هزار نسخه دیگر قاچاق بوده است.

وی اظهار کرد: من فکر نمی کنم در توزیع لوح فشرده در ایران دچار این مشکل مافیایی باشیم چون درواقع هزینه و سود در پخش آثار موسیقی متاسفانه خیلی ضربه می زند و اقتصاد موسیقی روبه ورشکستگی می رود، خیلی از شرکت های توزیع آثار موسیقی ورشکسته شده اند و یکی از دلایل آن همین است که لوح فشرده ای که ان ها با هزار زحمت توزیع می کنند به صورت قاچاق هم پخش می شود. متاسفانه بر روی سایت هایی هم که دانلود موسیقی صورت می گیرد هم هیچ نظارتی انجام نمی شود و خیلی راحت قطعه ای که امروز منتشر شده است بعد از ساعتی از روی اینترنت دانلود می شود. در کل نمی توان نام آن را مافیایی گذاشت چون درآمد زیادی ندارد و شرکت هایی هم که توزیع کننده هستند بیشتر ضرر می دهند که امیدواریم با ایجاد هولوگرام و هماهنگی با نیروی انتظامی که صورت می گیرد دست قاچاقچیان و توزیع کنندگان غیر مجاز را کوتاه کنیم.

مدیرکل دفتر موسیقی درخصوص اینکه توزیع آثار موسیقی توسط سیستم دولتی توزیع شود بهتر است یا خصوصی، تصریح کرد: حتما هنگامی که اجرای یک برنامه هایی به بخش خصوصی واگذار شود آنها موفق تر عمل می کنند و برای گرفتن نیروهای انسانی که می خواهند به کار بگیرند مشکلات خاصی را ندارند و می توانند روالی را که می خواهد صورت بگیرد را سریع تر به نتیجه برسانند. منتها هنرمندان به هرحال علاقمند هستند که آثارشان حتما در جایی ارائه و پخش شود و به گوش مخاطبان شان برسد. من بارها شاهد بوده ام که هنگامی که کاری تولید می شود بعضی از تولیدکنندگان و خواننده ها و کلا صاحبان ان اثر دوست دارند که اثرشان پخش شود و به رسانه های مختلف هم مراجعه می کنند که قطعه شان را پخش کنند ولی آن قطعه که پخش می شود بعد از مدتی می گویند که چرا کار ما را پخش کرده اید، برای این مسئله هم باید روالی تعیین شود که امیدواریم بعد از قانون کپی رایت که ما پیگیر آن هستیم و این هولوگرام که گفته شد، بر روی این مسئله هم هماهنگی هایی شود تا احساس رضایت هنرمندان جلب شود.


انتهای پیام/ن.ف

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.