چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۳

واکنش تامل برانگیز لارس فن تریر به نام جواد شمقدری

آزادی بیان؛ به هر شکلی از آن، بخشی از حقوق اولیه انسان‌هاست

لارس فن تریر

لارس فن تریر، کارگردان سرشناس دانمارکی در واکنش به نامه اعتراض آمیز جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران به ژیل ژاکوب، رییس جشنواره فیلم کن، بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری سینمای ایران، لارس فن تریر، کارگردان سرشناس دانمارکی در واکنش به نامه اعتراض آمیز جواد شمقدری، معاون سینمایی، وزیر ارشاد جمهوری اسلامی ایران به ژیل ژاکوب، رییس جشنواره فیلم کن، بیانیه ای صادر کرد.

جواد شمقدری روز دوشنبه در نامه ای به ژیل ژاکوب ضمن اشاره به این مطلب که جشنواره فیلم کن با اخراج لارس فن تریر نقطه سیاهی را در تاریخ رفتارهای خود ثبت کرده است، از نحوه برخورد این جشنواره با این کارگردان صاحب نام دانمارکی انتقاد کرده بود.

جواد شمقدری در نامه خود نوشته بود: در ابتدا مایل هستم شادمانی خود را از اینکه عمر جشنواره شما به شصت و چهارمین دوره خود رسیده است به سینماگران و مردم فرهنگ دوست فرانسه تبریک بگویم حتماً خوب به خاطر دارید جشنواره کن با هدف مقابله با فاشیست‌ها پاگرفت.

فاشیست‌ها کسانی بودند که تنها خود را مستحق برخورداری از رفاه و حیات می‌دانستند و حضور مخالفان خود را به هیچ وجهی حاضر نبودند تحمل کنند جای تاسف دارد که امروز شاهد هستیم پس از 64 سال ، رگه‌ای از خوی همان افراد در تصمیمات مسئولان جشنواره نمود پیدا می کند و یکی از معتبرترین فیلمسازان اروپایی که شاید پر افتخار ترین فیلمساز باشد که در جشنواره کن بارها با فیلم هایش حضور یافته است به تیغ رفتاری متعصبانه که ریشه در دوران قرون وسطایی دارد گرفتار و از جشنواره کن اخراج می شود.

نمی‌دانم آزادی بیان دیگر چه مفهومی خواهد داشت شاید لازم باشد در دایره المعارف‌ها مفهوم جدیدی از آزادی بیان ارائه شود والا رفتاری که جشنواره کن با آقای فون تریه انجام داد و مجبورش کرد که بارها به عذرخواهی بپردازد ،انسان را به یاد گالیله می‌اندازد که صاحبان کلیساهای قرون وسطایی با تهدید مجبورش کردند نظریه علمی‌اش را که زمین کروی است انکار کند.

بپذیرید فارغ از آنکه نسبت به اظهارات آقای فون تریه چه نظر و دیدگاهی داریم، جشنواره کن نقطه سیاهی را در تاریخ رفتارهای خود ثبت کرد. از این دوره ندای دفاع از آزادی در جشنواره کن شاید شعار بی معنایی باشد که برای ترمیم آن سال‌ها باید تلاش کرد.

سخنان چهارشنبه هفته گذشته لارس فون تریر در نشست مطبوعاتی فیلم جدیدش به نام "مالیخولیا" (Melancholia) در کن، جنجال بزرگی را در این دوره از جشنواره فیلم کن به پا کرد. این کارگردان دانمارکی در حالی که کرستن دانست، بازیگر این فیلم کنارش نشسته بود و با ناراحتی به حرف‌هایش گوش می‌داد، به خبرنگاران گفت که او یک نازی است و با هیتلر احساس همدردی می کند.

فن تریر بلافاصله پس از نشست مطبوعاتی عذرخواهی کرد و گفت تمام اظهاراتش تنها شوخی بوده، اما فردای آن روز مسئولان جشنواره با صدور بیانیه‌ای این کارگردان دانمارکی را عنصر نامطلوب (Persona non grata) نامیدند و او را رسما از کن اخراج کردند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، لارس فون تریر روز گذشته در واکنش به نامه جواد شمقدری بیانیه ای را صادر کرد که مشروح آن را در ذیل می خوانیم:

در ارتباط با نامه جواد شمقدری به جشنواره فیلم کن که درباره اخراج من و نامیده شدن "عنصر نامطلوب" در این جشنواره فرانسوی بود لازم دیدم مواردی را ذکر کنم:

به نظر من آزادی بیان، به هر شکل آن بخشی از حقوق اولیه انسان‌هاست. هر چند، اظهارات من در نشست مطبوعاتی جشنواره نابخردانه، مبهم و بی‌جهت آزاردهنده بود.

نکته‌ای که می‌خواستم به آن اشاره کنم، پتانسیل تمام انسان‌ها از هر ملیت، قومیت، رده یا مذهب برای ظلم است. اگر ما فجایع تاریخی را تنها با ظلم فردی توضیح بدهیم، درک مکانیسم انسانی را از بین می‌بریم، در حالی که برای اجتناب از هر نوع جنایت‌ علیه انسانیت در آینده، درک این مسئله ضروری است.

با وجود اخراج فون تریر از کن، فیلم او که درمورد برخورد قریب‌الوقوع یک سیاره با زمین است، همچنان در بخش مسابقه کن باقی ماند و کرستن دانست برای بازی در این فیلم سینمایی برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد.

همچنین فون تریر پیش از این در سال 2000 میلادی نیز با ساخت فیلم "رقصنده در تاریکی" (Dancer in the Dark) نخل طلای کن را دریافت کرد.

انتهای پیام/ ع م


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.