به گزارش سینماپرس، بابک رضایی در جریان بازدید از این نمایشگاه اظهارداشت: نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران سال ۱۳۸۶ از سوی انجمن موسیقی و با حمایت دفتر موسیقی در مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان برگزار شد.
وی گفت: در آن سال، ظرفیتهای حوزه موسیقی برای نخستین بار به نمایش گذاشته شد و در سالهای بعد نیز تلاشهایی از سوی دیگر فعالان صورت گرفت، نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان در حال حاضر بار دیگر فرصتی مهم برای تمرکز بر این ظرفیت بزرگ فراهم کرده است.
رضایی افزود: صنعت موسیقی باید موقعیت و شرایط خود را در جامعه به نمایش بگذارد و به گونهای عمل کند که سرمایهگذاران و بنگاههای اقتصادی متوجه شوند در دل این صنعت چه گردش مالی عظیمی میتواند شکل گیرد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: قطعا حمایت بخش خصوصی و سرمایهگذاران میتواند باعث رونق صنعت موسیقی در کشور شود و این موضوع از جمله برنامههایی است که از آغاز مسئولیت خود در دفتر موسیقی به آن فکر کردهام.
وی با ابراز خرسندی از اینکه امروز شاهد برگزاری این رویداد با حضور بخش خصوصی و صنف موسیقی است، گفت: امیدوارم در برگزاری دومین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران، بتوان حمایتهای گستردهتری را با برنامهریزی علمی و تکنیکی جلب کرد.
رضایی افزود: تلاش خواهد شد تا نمایشگاه بعدی گستردهتر برگزار شود و همه ابعاد موسیقی را با هماهنگی سایر نهادها و در زمانی مناسب دربرگیرد تا بار دیگر ظرفیت غنی و پویای موسیقی ایران به نمایش گذاشته شود. این ظرفیت میتواند با توجه بیشتر، رونق اقتصادی برای فعالان صنف و حوزه موسیقی به همراه داشته باشد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وضعیت تولیدات فرهنگی کودک در کشور اظهارداشت: این حوزه واقعاً فقیر است و توجه کافی به آن نمیشود، دفتر موسیقی در نظر دارد کارگروهی تخصصی تشکیل دهد تا به همه ابعاد این مساله، چه در نمایشگاه آینده و چه در سایر برنامهریزیهای پیش رو برای موسیقی کودک توجه شود. وظیفه دفتر موسیقی توجه جدی و علمی به این عرصه است و باید عقبماندگیهای موجود تا حدی جبران شود.
رضایی تأکید کرد: ظرفیت بسیار زیاد است، امکانات نیز فراهم است و اگر این همافزایی با یک مدیریت هدفمند همراه شود، میتوان به خروجی و تولیداتی رسید که کودکان و نوجوانان کشور از آن بهرهمند شوند.
لزوم بازنگری در نظام آموزش موسیقی کودک
سومین نشست پژوهشی نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان با حضور امیر احمد جوادی آهنگساز و کارشناس موسیقی کودک و مدرس دانشگاه برگزار شد.
جوادی در این نشست با اشاره به تجربیات خود در عرصه موسیقی کودک گفت: سالهاست که در حوزه کودک با رویکردی میانرشتهای فعالیت میکنم و تلاش دارم میان موسیقی، هنر و خلاقیت پیوند برقرار کنم.
وی با بیان اینکه صرفاً نواختن سازی مانند بلز یا فلوت کافی نیست، چرا که موسیقی فقط تکنیک نیست، توضیح داد: در آغاز این مسیر خانوادهها باید آگاه شوند و همزمان به تربیت مربیان متخصص کودک توجه شود، حوزهای که در آن با کمبود مواجه هستیم.
جوادی افزود: فردی که قرار است موسیقی کودک تدریس کند، باید تحصیلات دانشگاهی مرتبط داشته باشد و در کنار آن تجربه عملی نیز کسب کند. اکنون در خیلی از آموزشگاهها، اجراها صرفاً به بازیهای ریتمیک محدود میشوند، بدون آنکه مربی شناخت درستی از ریتم، ویژگیهای شنیداری و درک موسیقایی داشته باشد. چنین فردی نمیتواند انتقالدهنده خوبی باشد.
وی بر لزوم هدفمند بودن آموزش تأکید کرد و گفت: آموزش مستقیم در موسیقی کودک نباید در اولویت باشد بلکه باید فرآیند آموزش غیرمستقیم و مبتنی بر تجربه باشد. لازم است در این حوزه زنجیرهای منسجم ایجاد شود تا فعالیتها پراکنده نباشند.
این آهنگساز بیان کرد: نخستین قدم، پرورش مربیان زبده کودک است، به نظرم باید رشتهای دانشگاهی با سرفصلهای مشخص برای این موضوع تعریف شود، چرا که کلاسهای کوتاهمدت کنونی کفایت نمیکنند و معلوم نیست مربیان تا چه حد در حوزه کودک تجربه دارند.
جوادی اظهار داشت: شرکت در ۶ تا ۱۰ جلسه کلاس برای ورود به آموزش موسیقی کودک کافی نیست و اگر کسی با چنین پیشزمینهای موفق شود، باید او را تشویق کرد اما در فضای مجازی این موضوع بسیار پررنگ شده و افراد زیادی بدون صلاحیت در این عرصه فعال هستند. بنابراین لازم است در این فضا غربالگری صورت گیرد و کارشناسان به فکر ساماندهی این وضعیت باشند.
این کارشناس موسیقی کودک با اشاره به اینکه نقش خانوادهها در این میان بسیار مهم است، افزود: فضای مجازی با وجود مزایایش، میتواند موجب گمراهی خانوادهها شود. بسیاری از خانوادهها آگاهی کافی ندارند. برای نمونه، در بازدید از غرفههای نمایشگاه با خانوادههایی مواجه شدم که صرف علاقه کودک به پیانو را دلیل کافی برای خرید آن میدانند.
وی یادآور شد: علاقه تنها برای رفتن به سمت یک ساز و موسیقی کافی نیست، ویژگیهای متعددی همچون فیزیک بدن، روانشناسی فرد برای انتخاب ساز، استعداد و توانایی کودک و نظر معلم در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرند. اگر انتخاب ساز بدون توجه به این موارد انجام شود، کودک پس از مدتی ساز را رها خواهد کرد. بنابراین باید ابتدا بستر آموزشی فراهم شود تا کودک ضمن آموزش تدریجی، با سازها آشنا شود و مسیر یادگیری را گام به گام طی کند.
جوادی یکی دیگر از چالشهای عرصه موسیقی کودک را به روز نبودن شیوه تمرینات و آموزشها عنوان کرد و گفت: اگرچه رپرتوار مشخص است اما روشهای تمرین و آموزش باید متنوع، جذاب و مطابق با متدهای روز دنیا باشد. باید متدهای مختلف آموزش موسیقی کودک که در جهان رایج هستند، معرفی و برای خانوادهها تبیین شوند تا بتوان آنها را به صورت پکیجی مدون در اختیار مربیان و والدین قرار داد.
این مدرس دانشگاه افزود: مسالهای که امروزه با آن مواجه هستیم این است که بسیاری از کودکان ساز را میزنند اما نمینوازند. صدای شفاف و موسیقایی از ساز شنیده نمیشود و تنها حجمی از صدا تولید میشود. برای رسیدن به نواختن واقعی، باید به آموزش پایهای توجه کرد. در نهایت به نظرم سیستم آموزشی نیاز به بازنگری دارد.
نمایشگاه موسیقی کودک و نوجوان تا جمعه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۲۰ در مرکز آفرینشهای فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دایر است.
ارسال نظر