شنبه ۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۶

کارگردان نمایش «نظام ابن عربی» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

جذب مخاطب برای نمایش‌هایی مانند ما کار دشواری است/ ما معمولاً بعد از گذشت زمان زیادی می‌توانیم مخاطبان خود را پیدا کنیم

نمایش «نظام ابن عربی»

سینماپرس: یاسمین عباسی کارگردان نمایش «نظام ابن عربی» که این روزها در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته در خصوص این نمایش با سینماپرس به گفتگو نشست.

کارگردان نمایش های «هزارباده هزارباد در هزاره‌های شب تو بر تو» و «داستان هایی از بارش مهر و مرگ» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس اظهار داشت: فضای کار ما به واسطه نظام ابن عربی عاشقانه و عارفانه است. قصه نمایش در بعد معاصر می گذرد. مخاطب امروزی با زیست عارفانه و عاشقانه در قرن ۱۴ درگیر می شود. «نظام ابن عربی» مخاطبانش را با مفاهیمی مثل عشق و عرفان و فلسفه و حکمت درگیر می کند و کل نمایش تحت تأثیر دختر ایرانی و اصفهانی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا درک این نمایش به واسطه آنکه ابن عربی یک فیلسوف، عارف و اندیشمندی بزرگ بود که توانسته در اندیشه اسلامی بسیار اثرگذار باشد برای مخاطب سخت نیست متذکر شد: قطعاً تحت تأثیر بودن فلسفه ابن عربی کار را برای فهم مخاطب بسیار سخت کرده است اما از آنجا که یک سری نقدهایی را معاصر مطرح می کنند که ما نمی توانیم زیست عارفانه داشته باشیم و عشق را به واسطه ای که در قرن شش تجربه می کردند داشته باشیم و مفاهیم رنگ باختند من تلاش کردم این کار را به ثمر برسانم.

عباسی با بیان اینکه من تلاش کردم علیرغم توجه به منابع معنوی و دینی منابع ملی را نیز در این نمایش مورد توجه داشته باشم خاطرنشان کرد: طراحی صحنه ما بر اساس معماری ایرانی-اسلامی است و مسجد جامع عتیق اصفهان الهام بخش اصلی طراحی صحنه این نمایش بوده است چرا که همه این ها برای ما بسیار ارزشمند هستند و ما تلاش کردیم تا مخاطبان اثرمان ارتباط همه جانبه خوبی را با «نظام ابن عربی» برقرار کنند.

این کارگردان تئاتر تأکید کرد: البته ما با معضلاتی هم مواجه هستیم مثلاً وقتی مخاطب اسم ابن عربی را می خواند فکر می کند با کار عربی است یا فضایی در عربستان است! این اتفاق باعث شده تا ما نتوانیم مخاطبانی از همه طیف ها داشته باشیم اما مخاطبان این نمایش با شگفت زدگی از سالن بیرون می روند و این باعث خوشحالی من است.

وی در خصوص موسیقی این نمایش گفت: ما در «نظام ابن عربی» ۷ تراک داریم که در ۶ تراک آن از شعرهای ابن عربی استفاده کرده ایم. شاید جالب باشد که بدانید حتی یک شب مخاطبی نداشتیم که نگوید موسیقی تان فوق العاده بود. موسیقی این نمایش با گیتار اسپانیایی است و ما به واسطه اینکه آندلس سرزمین پدری ابن عربی بوده این ساز را انتخاب کردیم. ما همچنین در این اثر رقص اسپانیایی داریم و به نوعی باید گفت که جمع اضداد را شاهد هستیم.

کارگردان نمایش های» «ناگهان هذا حبیب الله...» و «تجربه های اخیر» تأکید کرد:این کار چون مونولوگ است و زبان و نثر در آن متکلف است ما سعی کردیم به نثری برسیم هم قرابتی با ابن عربی داشته باشد هم معاصر پسند باشد. نگارش این مونولوگ ۲ سال زمان برد و من در این مدت شروع کردم منابع مرتبط با ابن عربی را خواندم. همه کتاب ها را خواندم و این خیلی سخت است که بخواهیم برای مخاطب صحبت کنیم و بگوییم که چه تلاش و زحمتی پشت این کار است.

عباسی متذکر شد: این نمایش فضایی زنانه دارد؛ ما ۳ ورژن از آن را تولید کردیم که در ورژن اول یک خانم بازی می کرد اما بعد از مدتی بنده احساس کردم روایتگری یک مرد درست تر می تواند باشد تا اینکه یک زن در مورد خودش حرف بزند.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که آیا از میزان تبلیغات نمایش و میزان مخاطبان اثرتان رضایت دارید یا خیر اظهار داشت: امیدوارم مجموعه تئاتر شهر ما را برای تبلیغات بیشتر یاری و حمایت کند. جذب مخاطب برای نمایش هایی مانند ما کار دشواری است. ما معمولاً بعد از گذشت زمان زیادی می توانیم مخاطبان خود را پیدا کنیم و وقتی برای اولین بار روی صحنه می رویم کاری سخت پیش روی مان است. یک شب هایی استقبال از نمایش خیلی خوب است و خود ما هم تلاش می کنیم در برخی شب ها آدم هایی در حوزه آکادمیک و علوم انسانی را جذب کنیم چرا که مخاطبان هدف ما این افراد هستند.

وی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: البته این بدان معنا نیست که مخاطب عام و یا حتی مخاطبی که برای اولین بار با تئاتر روبرو می شود از اثر ما راضی نباشد. خوشبختانه باید تأکید کنم که مخاطبان ما از نمایش راضی هستند و بکر بودن این فضا برایشان بسیار جذابیت دارد اما در هر صورت مخاطب هدف ما دانشگاه است به خاطر درک بهتری که می توانند از این نمایش داشته باشد. با این همه من آمار دارم که مخاطب عام ارتباط خوبی با نمایش برقرار می کند و مخاطب دانشگاهی و تئاتری ها با ذهن چارچوب مند تئاتری به تماشای این اثر می نشیند.

گفتنی است؛ در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مهران جوانی آبادانی و دانشجوی حکمت و فلسفه، سال‌هاست که از عشق پری؛ دختری اصفهانی سرگردان جاده‌هاست، او تحت تاثیر عشق عارف حکیم محیی الدین ابن عربی به دختر دانشمند ایرانی اصفهانی به نام نظام تصمیم می‌گیرد در آخرین سفرش به اصفهان تمام نامه‌ها و عکس‌های عاشقانه‌اش با پری را در صحن مسجد جامع اصفهان بساط کند و روایت‌گر داستانی عاشقانه باشد، اما...

«نظام ابن عربی» تا دوم خردادماه ساعت ۱۹ در کارگاه نمایش مجموعه تئاترشهر اجرای خود را ادامه خواهد داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.