یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۷

در سن ۹۲ سالگی؛

«پرویز بابایی» درگذشت

پرویز بابایی

سینماپرس: پرویز بابایی مترجم کتاب‌های «تاریخ عرب در قرون جدید» و «مکتب‌های فلسفی از دوران باستان تا امروز» درگذشت.

به گزارش سینماپرس، پرویز بابایی، مترجم و نویسنده کتاب‌های فلسفی و تاریخی در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

نشر نگاه درباره درگذشت بابایی نوشته است: «نشر نگاه نیز در کنار همه مخاطبان و خوانندگان آثار و ترجمه‌های مهم و تاثیرگذار پرویز بابایی، در سوگ از دست دادن این عزیز بزرگوار همدلی و تسلیت خود را به جامعه ادبی و فرهنگی عرض می‌کند.»

پرویز بابایی در سال ۱۳۱۱ در تهران محله گلوبندک متولد شد. به علت فوت پدر هنوز دوره ابتدایی تحصیل را تمام نکرده بود که در سال ۱۳۲۳ در چاپخانه‌ای مشغول به کار شد چاپخانه‌ای که متعلق به یکی از اقوام مادرش بود.

کار در چاپخانه او را به مطالعه مطبوعات و کتاب علاقه‌مند کرد به دلیل فعالیت‌های سندیکایی و سیاسی وی دوبار پیش از ۲۸ مرداد ۱۳۲۳ و سه‌بار پس از ۲۸ مرداد بازداشت شد که آخرین بار آن از سال ۵۰ تا ۵۲ بود در جریان آن سال‌ها علاوه بر خودآموزی مداوم نزد اساتید مختلف اصول مقدماتی اقتصاد سیاست تاریخ و فلسفه را آموخت و زبان انگلیسی را نیز طی آن سال‌ها و سپس با سه سال تحصیل در کلاس‌های زبان شورای فرنگی بریتانیا فرا گرفت.

او نزدیک به ۲۰ جلد کتاب ترجمه و تالیف کرد که از آن میان می‌توان از «تاریخ عرب در قرون جدید»، «لودیگ فوئر باخ و ایدئولوژی آلمانی»، «کانت و فلسفه معاصر»، «فلسفه تجربه‌گرا»، «از سقراط تا سارتر»، «فرهنگ اصطلاحات فلسفه»، «اومانیسم و سوسیالیسم»، «دموکراسی و انقلاب»، «زمینه تکامل اجتماعی» و «مکتب‌های فلسفی از دوران باستان تا امروز» نام برد. حوزه‌های آثار او تاریخ فلسفه، ادبیات، علوم اجتماعی و سیاسی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.