دوشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵

یک فعال حوزه «مستند» در گفتگو با «سینماپرس» مطرح کرد:

مشکل «موضوع» نداریم اما معضل «ساختار» داریم/ چگونگی «روایت» در «سینمای مستند» از مشکلات اساسی ما است

محمد سلیمی راد

سینماپرس: محمد سلیمی راد مستندساز و عضو هیأت انتخاب جشنواره سینماحقیقت سال ۱۴۰۲ همزمان با آغاز سال نو در خصوص چشم انداز فیلم کوتاه در سال ۱۴۰۳ گفت: بچه های شهرستان پتانسیل این را دارند که ساختار را در دل محتوا درآورند. ما از نقاط محرومی مانند سیستان و بلوچستان چند فیلم خوب داشتیم. توجه به سینمای مستند در شهرستان ها با توجه به زیست بوم و اتفاقات خاص منطقه بسیار مهم است.

این مستندساز در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: با توجه به تجربه ای که بنده در هیأت انتخاب سینماحقیقت جشنواره سال ۱۴۰۲ داشتم می توانم تاحدودی مهمترین معضلات و مسائل این گونه مهم سینمایی را با نگاهی دقیق تر مورد ارزیابی قرار دهم.

وی ادامه داد: در جشنواره سینماحقیقت سال ۱۴۰۲ از همه جغرافیای ایران با موضوعات مختلف فیلم ارسال شده بود. آنچه دیدیم و حس کردیم این بود که ما در سینمای مستند مشکل موضوع نداریم اما معضل ساختار داریم.

سلیمی راد در همین راستا ادامه داد: بنده معتقدم مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی باید فکر اساسی برای بحث آموزش در سینمای مستند داشته باشد و به برگزاری چند ورک شاپ و... اکتفا نکند.

کارگردان مستند تحسین شده «سرباز شماره صفر» تأکید کرد: سینمای مستند به برگزاری دوره های جامع آموزشی در شهرستان ها نیاز دارد. ما در جشنواره سینماحقیقت بیشتر از بچه های شهرستان فیلم داشتیم که سرشار از موضوعات بکر بود. بچه های شهرستان پتانسیل این را دارند که ساختار را در دل محتوا درآورند. ما از نقاط محرومی مانند سیستان و بلوچستان چند فیلم خوب داشتیم. توجه به سینمای مستند در شهرستان ها با توجه به زیست بوم و اتفاقات خاص منطقه بسیار مهم است.

این سینماگر با بیان اینکه یکی از کارکردهای خوب سینمای مستند توجه به جغرافیا است اظهار داشت: توجه به بخش استانی در سینمای مستند مهم است. با توجه به پتانسیل خوب بچه های شهرستان و آثار خوبی که در جشنواره دیدیم. تا قبل از حقیقت سال آینده یک سری سلسله آموزش هایی را داشته باشیم که وضعیت بهبود پیدا کند. فیلم ها خوب شروع می شد بد تمام می شد. فیلمسازان دوست داشتند قصه در مستندها جایی داشته باشد اما بد روایت می کردند. این به بحث آموزش برمی گردد. چگونگی روایت در سینمای مستند مشکلات اساسی ما است و ما باید این نقصان را برطرف کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.