جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۶

نهمین روز از «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر»؛

از نمایش «شور عاشقی» تا اکران دو فیلم با سرمایه گذاری «شهرداری تهران» و «سازمان اوج» با جابه جایی در «احساس تکلیف»!

«احمد» / «پرویزخان» / «شور عاشقی»

سینماپرس: خانه اصلی «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» در روز نهم به عنوان آخرین روز در «بخش ملی» پذیرای سه اثر سینمایی شامل «احمد» و «پرویزخان» و نهایتا «شور عاشقی» خواهد بود.

به گزارش سینماپرس، نهمین روز از «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» به عنوان آخرین روز از اکران‌های بخش ملی با نمایش ۳ فیلم سینمایی در «برج میلاد» به عنوان خانه اصلی این دوره از جشنواره و محل استقرار رسانه‌ها همراه خواهد بود سه ثری که به ترتیب سانس اکران خود شامل «احمد» و «پرویزخان» و نهایتا «شور عاشقی» خواهد بود. آثاری که بر طبق روال مرسوم جشنواره با حضور دست‌اندرکاران تولید آن به نمایش گذاشته خواهد شد و پس از آن عوامل و بازیگران هر یک از این آثار در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ خواهند دادند.

۱/ فیلم سینمایی «احمد»

از ارایه روایتی از «حماسه حسینی» تا دو فیلم با سرمایه گذاری «شهرداری تهران» و «سازمان اوج» با جابه جایی در احساس تکلیف!

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی حبیب اله والی‌نژاد نخستین اثری می‌باشد که در روز نهم از «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» به نمایش گذاشته می‌شود.

فیلم سینمایی «احمد» یکی از آثار قابل تامل در جشنواره امسال است. اثری که سرمایه اصلی آن را «سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» پرداخت نموده و توسط «حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی» در قالب «سازمان سینمایی سوره» ساخته شده است. فیلمی که تهیه کنندگی آن بر عهده همان تهیه‌کننده «آسمان غرب» است. تهیه‌کننده‌ای که پس از جدایی از «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» حالا به شخصیت پرنفوذ و تنها تهیه‌کننده «سازمان سینمایی سوره» مبدل شده است. همچنین «حوزه هنری» کارگردانی فیلم پُرهزینه و بیگ‌پروداکشن «احمد» را نیز بر عهده کارگردان فیلم توقیفی «لباس شخصی» قرار داده تا ایشان سومین تجربه سینمایی خود را لوای این سازمان و با بودجه «شهرداری تهران» رقم زند.

فیلم سینمایی «احمد» مبتنی بر اطلاعات منتشر شده قرار است تا برای نخستین‌بار به ناگفته‌هایی از ۱۸ ساعت ابتدایی «زلزله بم» در سال ۱۳۸۲ هجری‌شمسی بپردازد و حضور جهادی و نقش آفرینی قهرمانانه شهید والامقام سردار «حاج احمد کاظمی» را روایت کند. سردار پاسداری که در جایگاه فرمانده «نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» در همان ساعات ابتدایی وقوع زلزله خود را به فرودگاه مخروبه «شهر بم» رساند و با فرماندهی دقیق خود در کمترین زمان ممکن این فرودگاه را به پر رفت و آمدترین فرودگاه کشور مبدل نمود و آنچنان موفق عمل نمود که هر ۱۲ دقیقه یک هواپیما از روی باند بر می‌خاست و هزاران مجروح بر جای مانده از این زلزله عظیم را به سایر استان‌ها منتقل می‌کرد.

اگر چه در ضرورت تولید آثاری همچون فیلم سینمایی «احمد» نمی‌توان تردید نمود و حتی لازم است تا از مدیران فرهنگی پیشین در باب چرایی عدم پرداختن به چنین موضوع مهمی در طی ۳۰ سال گذشته مواخده به عمل آورد و ...؛ اما با این همه چرایی سرمایه‌گذاری «شهرداری تهران» بر روی تولید این اثر جای تامل دارد. بالاخص آنکه لزوما تامین بودجه شهرداری در هر استانی از عواض و مالیات‌های همان استان بوده و همین امر هزینه‌کرد از بودجه شهرداری یک استان برای اقداماتی غیر را بدون توجیه و حتی در برخی موارد بعضا نامشروع می‌سازد و از این جهت ضروری است تا «شورای شهر تهران» به عنوان مقام عالی و ناظر بر عملکرد مالی «شهرداری تهران» در این باره ورود جدی پیدا نماید.

از ارایه روایتی از «حماسه حسینی» تا دو فیلم با سرمایه گذاری «شهرداری تهران» و «سازمان اوج» با جابه جایی در احساس تکلیف!

تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل‌زاده، عماد درویشی، علی صادقی‌زاده، مریم ماهانی، زهرا مرادی‌زاده کرمانی، تصنیف حسینی، عرفان سروستانی، مینا شفیعی، سیدمحمد صفوی، آرین اویسی، احمد صمیمی، حسام ایمانی، حامد معالی مهربانی، کامبیز منصف، آرمان متین‌نیا، فاطمه حسینی، لیلا شیرمحمدی و مجید خوبان مجموع بازیگران فیلم سینمایی «احمد» را تشکیل می‌دهند.
به غیر اعلام فهرست بازیگران فیلم سینمایی «احمد» تقریبا هیچ اطلاعات دیگری از سایر عوامل و بالاخص عوامل فنی آن در دسترس نیست و همچنان برای معرفی ترکیب عوامل تولیداین اثر باید منتظر تیتراژ پایانی فیلم سینمایی «احمد» در روز نهم از «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» ماند.


۲/ فیلم سینمایی «پرویزخان»

از ارایه روایتی از «حماسه حسینی» تا دو فیلم با سرمایه گذاری «شهرداری تهران» و «سازمان اوج» با جابه جایی در احساس تکلیف!

فیلم سینمایی «پرویزخان» به کارگردانی علی ثقفی و تهیه‌کنندگی عطا پناهی، در سانس دوم از روز نهم «جشنواره چهل و دوم» به نمایش گذاشته می‌شود.
فیلم سینمایی «پرویزخان» یک ملودرام اجتماعی است که با سرمایه‌گذاری‌ «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» تولید شده و به جز روابط درون قبیلگی برخی عناصر دخیل در تولید آن، از حداقل ارتباط ممکن محتوایی با وظایف سازمانی و شان تاسیس این نهاد پاسدار انقلاب اسلامی برخوردار می‌باشد.

فیلم سینمایی «پرویزخان» عنوان تنها فیلم ورزشی حاضر در این دوره از جشنواره است. اثری زندگینامه‌ای و پرتره که به سراغ «پرویز دهداری» می‌رود و با بودجه قرارگاه فرهنگی «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» روایتگر زندگی این مربی فقید «فوتبال ایران» می‌شود. شخصیتی که اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست و همین خلق و خو بود که اهالی ورزش او را معلم اخلاق خطاب می‌کردند.

پس اگر چه تصویرگری زندگی و زمانه شخصیت‌های ورزشی شاخصی همچون «پرویزخان دهداری» و بالاخص ترسیم مشی اخلاقی و روحی این افراد می‌تواند اتفاق خوبی برای پرده نقره‌ای سینمای ایران باشد؛ اما قطعا صرف بودجه نهاد سینمایی وابسته به «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» برای تولید چنین اثری جای بسی تامل داشته و نیازمند ورود نهادهای بازرسی نیروهای مسلح به پرونده سرمایه‌گذاری‌ «سازمان هنری رسانه‌ای اوج» می‌باشد.

از ارایه روایتی از «حماسه حسینی» تا دو فیلم با سرمایه گذاری «شهرداری تهران» و «سازمان اوج» با جابه جایی در احساس تکلیف!

سعید پورصمیمی، مریم سعادت، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، علی باقری، المیرا دهقانی، مهدی قربانی، یاسین مسعودی، محمد صادق ملک، نیما نادری، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، روزبه رئوفی، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، اسکندر کوتی ترکیب کلی بازیگران فیلم سینمایی «پرویزخان» می‌باشند.
دیگر عوامل فیلم سینمایی «پرویزخان» عبارتند از: مدیر تولید: رضا زنجانیان، مجری طرح: استودیو بادبان، مدیر فیلمبرداری: وحید ابراهیمی، مدیر صدابرداری: میثم یاردیلو، طراح صحنه: محسن خدابخشی، طراح لباس: آزاده قوام، طراح چهره‌پردازی: امید گلزاده، تدوین: حسن حسندوست، طراح جلوه‌های بصری: سیدهادی اسلامی، صداگذار: حسین قورچیان، آهنگساز: بامداد افشار، دستیار اول کارگردان: علی غیاثوند، برنامه‌ریز: سحر زرندی و عکاس: حبیب مجیدی ...

۳/ فیلم سینمایی «شور عاشقی»

از سرمایه‌گذاری مشترک «حوزه هنری» و «فارابی» بر روی «آپارات‌چی» تا نمایش «مجنون» با کارگردانی تازه‌کار و تهیه‌کننده‌ای بی‌ربط به «ژانر دفاع مقدس»!

فیلم سینمایی «شور عاشقی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی داریوش یاری عنوان آخرین اثری است که در روز پایانی از اکران آثار «بخش ملی» در «چهل و دومین جشنواره فیلم فجر» به نمایش گذاشته می‌شود.
فیلم سینمایی «شور عاشقی» درباره کاروان اسرای کربلاست. کاروانی که پس از روز عاشورا حالا از کوفه تا شام حرکت می‌کنند و در این میان سلما زنی است که مامور می شود رسانه کاروان اسرای کربلا و حضرت زینب سلام الله علیها باشد و با آگاهی دادن آدم‌هایی که توسط شمر و ماموران فریب خورده‌اند را روشن کند. در حقیقت این زن وظیفه آگاهی‌سازی جامعه را انجام می‌دهد تا نگذارد جای جلاد و شهید عوض شود و حقیقت بار دیگر گم شود. او که پرچم یا حسین علیه السلام را بلند کرده و در پیشاپیش کاروان حضرت زینب سلام الله علیها حرکت می‌کند خودش نیز یکی از یاران کربلا می‌شود و ...

از سرمایه‌گذاری مشترک «حوزه هنری» و «فارابی» بر روی «آپارات‌چی» تا نمایش «مجنون» با کارگردانی تازه‌کار و تهیه‌کننده‌ای بی‌ربط به «ژانر دفاع مقدس»!

شهره موسوی، پیام احمدی‌نیا، مهدی زمین‌پرداز، سیامک صفری، نادر فلاح، علی استادی، بهزاد دورانی، بهرام ابراهیمی، بابک والی، رضا خدادادبیگی، میترا خواجه‌ییان، روح‌اله مهرابی، هادی آقاحسینی، مرتضی آقاحسینی، مرجان شکوفکی، پانته آ کیقبادی و مریم آهنگر بازیگران فیلم سینمایی «شور عاشقی» می‌باشند.

دیگر عوامل فیلم سینمایی «شور عاشقی» عبارتند از: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان: داریوش یاری، مدیر پروژه: مسعود زمانی، مدیر فیلمبرداری: فریدون شیردل، تدوین: امیر ادیب‌پرور، آهنگساز: مسعود سخاوت‌دوست، صدابردار: فرخ فدایی، طراح صحنه: پیام حسین سوری، طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح گریم: شهرام خلج، صداگذار: محمود موسوی‌نژاد، جلوه‌های بصری رایانه‌ای: روزبه شمشیری، منشی صحنه: سیده معصومه موسوی، عکاس: علی عارف‌نسب، دستیارکارگردان و برنامه‌ریزی: مهدی توکلی.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.