سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۶

با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری؛

«جشنواره فیلم توکیو» از «ژانگ ییمو» چینی در سن ۷۲ سالگی تجلیل می‌کند

ژانگ ییمو

سینماپرس: با اهدای جایزه یک عمر دستاورد هنری در جشنواره فیلم توکیو ۲۰۲۳ ژانگ ییمو فیلمساز مهم چینی تجلیل می‌شود.

به گزارش سینماپرس و به نقل از اسکرین، ژانگ ییمو فیلمساز تحسین شده چینی، جایزه یک عمر دستاورد را از جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو ۲۰۲۳ دریافت خواهد کرد. این جایزه در مراسم افتتاحیه این رویداد که ۲۳ اکتبر برگزار می‌شود، به وی اهدا خواهد شد.

این خبر پس از آن منتشر می‌شود که ییمو با ۲ فیلم پرفروش جدیدش در سال ۲۰۲۳ در چین خبرساز شده است. فیلم «رودخانه سرخ» وی ۶۷۳ میلیون دلار فروخته و فیلم جدید «زیر نور» وی با فروش ۱۴۳ میلیون دلاری همچنان در حال افزایش فروشش است.

در رویداد تجلیل از این فیلمساز، ژانگ در یک جلسه گفتگوی ویژه در جشنواره شرکت خواهد کرد و پس از آن فیلم «رودخانه سرخ» که در چین به یک موفقیت خروشان در گیشه تبدیل شد، در بخش «انتخاب گالا» جشنواره نمایش داده می شود.

ژانگ در بیانیه‌ای گفت: سینما می‌تواند به عنوان پلی برای اتصال مردم سراسر جهان عمل کند و ترویج کننده تبادل و درک متقابل باشد که فراتر از قومیت و فرهنگ است. وی با یادآوری سخنان آکیرا کوروساوا فیلمساز مشهور ژاپنی، وقتی جایزه افتخاری اسکار را در سال ۱۹۹۰ دریافت کرد، گفت: هنوز به ماهیت سینما پی نبرده‌ام.

ژانگ ییمو از پیشگامان «نسل پنجم» فیلمسازان چین محسوب می‌شود. وی کار خود را در آکادمی معتبر فیلم پکن در سال ۱۹۷۸ آغاز کرد. و پیش از آنکه به عنوان کارگردانی شناخته شود، با فیلم کلاسیک «سورگوم سرخ» (۱۹۸۷) به عنوان فیلمبردار دیده شد. این فیلم برنده چندین جایزه جهانی از جمله چندین جایزه خروس طلایی و جایزه خرس طلایی سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شد و به عنوان نماینده رسمی چین به رقابت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار معرفی شد.

او از آن زمان تاکنون ۲۵ فیلم بلند کارگردانی کرده که «جو دوو» (۱۹۹۰)، «فانوس قرمز را برافراز» (۱۹۹۱) و «قهرمان» (۲۰۰۳) نامزد اسکار در رده بهترین فیلم بین‌المللی شدند. «قهرمان» و «خانه خنجرهای پران» (۲۰۰۴) به ترتیب با ۱۴۷ میلیون دلار و ۸۳ میلیون دلار از پرفروش‌ترین فیلم‌های وی هستند.

برخی از دیگر آثار مهم ژانگ عبارتند از «ذرت سرخ» محصول ۱۹۸۷ برنده خرس طلای برلیناله، «داستان کیو جو» ۱۹۹۲ برنده شیر طلایی جشنواره ونیز، «برای زندگی» ۱۹۹۴ برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن، «نه یکی کمتر» محصول ۱۹۹۹ برنده شیر طلای جشنواره فیلم ونیز.

«گل‌های جنگ»، «دیوار بزرگ»، «یک لحظه» و «تک تیراندازها» از فیلم‌های متاخرتر وی هستند.

ژانگ مراسم افتتاحیه خیره کننده المپیک تابستانی ۲۰۰۸ پکن را هم برگزار کرده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.