یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۶

قدرت‌نمایی یک بنگاه توضیع* کتاب در شرایط انفعال و سستی نهادهای فرهنگی و نظارتی؛

«طاقچه» بجای عذرخواهی از فسخ قرارداد با ناشران معترض استقبال کرد!

اپلیکیشن طاقچه

سینماپرس: «طاقچه» پلتفرم عرضه کتاب که ۴ روز پیش تصاویری از کارکنان بی‌حجابش منتشر شد و علاوه بر واکنش اعتراضی بیش از ۵۰ ناشر، اعتراضات گسترده مردم را در پی داشت، سرانجام بدون عذرحواهی و سرهم کردن چند جمله با عنوان توضیح درباره آن تصاویر در کمال وقاحت از فسخ قرارداد با ناشران معترض استقبال کرد!

* به جهت ماهیت رفتار ضد فرهنگی طاقچه و تناقض آن با امر توزیع کتاب به عنوان یک کار فرهنگی؛ در عنوان خبر از واژه توضیع. [ ت َ ] ( ع مص ) به معنی فرومایه و ناکس گردانیدن. ( منتهی الارب ) ( آنندراج ) ( ناظم الاطباء ) ( از اقرب الموارد ) استفاده شده است.

به گزارش سینماپرس، چندی پیش و بعد از دیجی‌کالا کارکنان طاقچه هم کشف حجاب کردند تا از مارکتینگ نوین عقب نمانند؛ یعنی وقتی فروش افت کرد، عکس بی‌حجاب کارمندان رو منتشر کن تا حکومت مجبور شه پلمب کنه... خبرش که پیچید جریمه‌ای کمتر از هزینه تبلیغات پرداخت کن و پس از آن به عنوان قهرمان ادامه بدهد!

در این میان و از آنجا که نهادهای منفعل فرهنگی کشور اساسا دچار آنچنان آشفتگی و سردرگمی ویژه‌ای می‌باشند که توان مواجهه صحیح با چنین وقاحت‌هایی را ندارد؛ پس از انتشار عکس‌های کارکنان بدون حجاب «طاقچه» در فضای مجازی، ناشران متعهد فراوانی با ارسال نامه‌های جداگانه به مدیریت این پلتفرم، خواهان ارائه توضیحاتی درباره این عکس‌ها شدند، اما طاقچه پس از آن‌که بیش از ۵۰ ناشر و نهاد مولد کتاب به دلیل ارائه نکردن توضیحات قانع کننده خواهان فسخ قرارداد با این سامانه شدند و ... اتفاقای که سرانجام موجب شد تا بالاخره توضیحاتی توسط مدیران این مجموعه ارائه شود که بجای عذرخواهی و شرمساری از اتفاق پیش آمده، بیش‌از هر چیز بوی قدرت‌نمایی از آن استشمام می‌شود!

این در حالی است که نه تنها ناشران که برخی از اعضاء طاقچه و خریداران آثار عرضه‌شده در این نرم‌افزار به دلیل کشف حجاب کارکنانش، آن را لغو نصب یا اصطلاحاً «آن‌اینستال» کردند. همچنین تعداد فراوانی از فعالان فرهنگی کشور خواهان برخورد جدی با مدیران طاقچه شده بودند.

البته گفته می‌شود که برای کارکنان مکشفه طاقچه پرونده قضایی تشکیل شده است.

در این حال، طاقچه در ساعات شامگاهی شنبه ۷ مرداد این توضیحات را پس از پیگیری‌های مداوم رسانه‌ای منتشر کرد. متن بیانیه طاقچه را بخوانید:

این روزها در فضای مجازی، انتساب عکسی به طاقچه حاشیه‌هایی ایجاد کرده است. برای روشن‌شدن افکار عمومی، توضیحات زیر به اطلاع می‌رسد:

۱. این عکس بیش از یک ماه پیش گرفته شده و در همان زمان در حسابی شخصی منتشر شده است. تصویر یادشده پس از خداحافظی یکی از همکاران، مقابل دیوار بیرونی و خارج از فضای کاری طاقچه گرفته شده و در هیچ‌یک از حساب‌های رسمی طاقچه انتشار نیافته است.

۲. طاقچه پلتفرمی برای دسترسی به انواع کتاب‌های صوتی، الکترونیکی و چاپی است که مانند تمام کسب‌وکارها در چارچوب قوانین کشور فعالیت می‌کند. این شرکت در حدود یک دهه فعالیت خود در زمینهٔ کتاب کوشیده است متناسب با تمام سلیقه‌ها، انواع کتاب‌ها را در دسترس مخاطبان بگذارد. این‌که طاقچه توانسته است سهم مهمی در افزایش سرانهٔ مطالعهٔ کشور داشته باشد، به‌خاطر تلاش‌های بی‌وقفهٔ همکاران توانمند خود بوده است.

۳. در پی حاشیه‌های ایجادشده، بعضی ناشران، خارج از چارچوب قراردادی که با طاقچه دارند، خواستار فسخ آن شده‌اند. طاقچه ضمن پذیرش این درخواست، فرایند فسخ را در دستور کار قرار داده است.

 

نظرات

  • ۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۰۶:۵۸
    0 0
    خانم محجبه که ایستاده چقدر معذبه؟!!
  • ۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۱۰:۱۴
    0 1
    مثل بچه ننه ها بهونه اورده, من نبودم دستم بود تقصیر استینم بود
  • هستی ۱۴۰۲/۰۵/۰۸ - ۲۲:۰۱
    1 0
    وقتی یک طرز تفکر اشتباهه و هربار یک اتفاق ازین دست منجر به قهرمانی پلتفرم مزبور میشه چه اصراریه این طرز فکر ادامه پیدا کنه
  • ایمان مومنی ۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۰۰:۴۸
    2 2
    طاقچه توضیح داده که اولا مقابل دیوار بیرونی عکس گرفته شده دوما در صفحه شخصی بوده.‌ حرف کاملا درسته . طاقچه که نمیتونه صفحه مجازی تمام کارکنانش رو کنترل کنه. از اون گذشته از حق نگذریم ناشرهای استعفا داده جزو نشرهای بودجه بگیری هستند که مخاطبی ندارند و کتابهاشون خریدار کمی داره و خیلی کم برای طاقچه سود آوره. در چنین مواردی همکاری بیشتر به نفع ناشره تا پلتفرمی مثل طاقچه! در ضمن خود همین طاقچه به پلتفرم داخلیه که کاملا تحت نظر قوانین اداره میشه و اتفاقا بسیار محافظه کاره، در قسمت نظراتش اگر نظری تنها کمی بوی مخالفت بده حذفش می‌کنه اما نظرهای متمایل به قدرت و حکومت رو حتی اگر تند باشه نگه میداره... البته به نظر میاد خود طاقچه هم خیالش راحته چون خودیه!
    • اکبری ۱۴۰۲/۰۵/۰۹ - ۱۵:۲۶
      3 0
      نشر هادی به نظرتون مخاطب نداره!!! طاقچه با این کار به ما استفاده کننده ها ظلم کرد. خیانت کرد. داخل این کشور رشد کرده و بزرگ شده. داخل این کشور و با امکانات این کشور و با پول ما استفاده کننده ها! و این بهانه آوردن ها کارش رو زشت تر جلوه میده. باید به قوانین کشورش پایبند می بود.
  • ناشناس ۱۴۰۲/۰۵/۱۰ - ۱۱:۳۸
    1 1
    طاقچه نمیتونه صفحات شخصی کارکنان رو کنترل کنه اما میتونه از کارکنانی استفاده کنه که مخالف عقاید مملکت اسلامی نباشند. اتفاقا خیلی هم خوشحالن که معروف شدن طاقچه همچین عددی نبوده تا حالا میون این همه پلتفرم اینم راهیه برا معروفیت بی هزینه .مدام پیام و استوری میذارن باز جوونه خواهیم زد اینها حامیان اغتشاشات بودند سال قبل و الان هم با سالگرد اون وقایع و بی حرمتی کردن به ماه محرم وارد عمل شدن دوباره .دولت باید پیگیری کنه وساده رد نشه .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.