شنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۱

رئیس کارگروه طراحی و اجرای کنداکتور جامع سیما:

تلویزیون برای خودش چارچوب و اصولی دارد/هرکسی چارچوب‌های تلویزیون را رعایت کند تلویزیون با آنها کار می‌کند

سلیم غفوری در مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار

سینماپرس: سیدسلیم غفوری سریال‌های نوروز ۱۴۰۲ را که به گارگردانی امثال سعید آقاخانی و مجتبی راعی روی آنتن است، مثال نقض ادعایی دانست که می‌گوید کسی با تلویزیون کار نمی‌کند و تلویزیون هم با قدیمی‌ها کار نمی‌کند.

به گزارش سینماپرس، قائم مقام معاون سیما و رئیس کارگروه طراحی و اجرای کنداکتور جامع سیما؛ این‌ها عناوینی بود که ۱۲ مردادماه در قالب یک حکم به سلیم غفوری مدیر شبکه افق ابلاغ و او برای مأموریت‌های جدیدی در سیما در نظر گرفته شد. مأموریتی که عنوان تازه متولد شده‌ای در معاونت سیما را هم به دنبال دارد و سمتی چالش برانگیز هم برای غفوری خواهد بود.

سلیم غفوری تقریباً همزمان با جوان‌گرایی و منع به‌کارگیری بازنشسته‌ها در صداوسیما در زمان ریاست عبدالعلی علی‌عسکری روی کار آمد و مدیریت شبکه مستند را برعهده گرفت. در مدت مدیریت چند ساله‌اش بر این شبکه توفیقاتی هم داشت و توانست مجموعه مستندهای مختلفی را در فضای انقلابی به خروجی آنتن برساند. او پس از یک دوره چند ساله به شبکه افق رفت و مدیریت این شبکه را در زمان مرتضی میرباقری معاون سیمای وقت در دست گرفت.

او در زمانی سکان شبکه افق را در دست گرفت که این شبکه با نوعی افول نسبت به شروع پرقدرت اولیه‌اش ظاهر شده بود و انتقادات مختلفی نسبت به برنامه‌هایش مطرح می‌شد. انتقاد در نبود برنامه‌های تأثیرگذار یا جریان‌ساز و یا حتی سرگرم‌کننده مختص این شبکه که البته بخشی از این انتقادات در دوره سلیم غفوری همچنان ادامه پیدا کرد.

حالا غفوری در دوره تحولی سیما و با حکم محسن برمهانی رئیس کارگروه طراحی و اجرای کنداکتور جامع سیما شده است. کارگروهی که پیش از این نامی از آن مطرح نبود و منصب جدیدی در سازمان محسوب می‌شود. کنداکتور تلویزیون این روزها سخت نیازمند بازنگری و واکاوی است تا بتواند مخاطب از دست رفته خود را بازیابد. مخاطبی که هر سال بخشی از آن ریزش می‌کند و حتی در نظرسنجی‌های خود تلویزیون و مرکز تحقیقات صداوسیما هم نشان‌دهنده تفاوتی مشهور در اقبال به آنتن است.

او در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار تسنیم به حضور قدیمی‌ها و نسل جدید در کنار هم اشاره کرد؛ مشروح این مصاحبه در ادامه از نظرتان می‌گذرد:

سلیم غفوری قائم‌مقام معاونت سیما صحبت‌هایش را با پاسخ به این سؤال که سال ۱۴۰۱ در سیما چگونه گذشت؟، آغاز کرد: این سؤال نیاز به توضیح مفصل‌تری دارد. اما اگر بخواهم پاسخ کوتاهی به این پرسش داشته باشم اتفاقاتی در کشور افتاد همان فتنه‌های پاییز که تلویزیون را هم تحت تأثیر قرار داد. از طرفی دیگر به لحاظ مسائل بودجه‌ای و مالی هم صداوسیما سالِ سختی را پشت سر گذاشت. با این اوصاف برخی از برندهای جدید به تلویزیون آمدند شاید یکی از مصادیقِ آن «پاورقی» باشد که با مختصات خودش برنامه سبکی به شمار می‌رود، خوب هم دیده شد.

وی درباره رویکرد معاونت سیما در استفاده از ظرفیت‌های هنرمندان افزود: معاونت سیما از ترکیبی شامل نیروهای قدیمی و نیروهای جدید بهره خواهد برد. این رویکرد و هدف ما است؛ همچنان که می‌بینید سعید آقاخانی فصل جدید «نون‌خ» را که ایام نوروز به آنتن رسیده است در ۱۴۰۱ به سرانجام رساند و «جشن سربرون» یا همان «آتش و باد» هم روی آنتن شبکه سه رفت و مجتبی راعی از کارگردانان قدیمی سینما و تلویزیون این سریال را تولید کرد.

قائم‌مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: برخلاف آنچه می‌گویند نیروهای قدیمی حضور ندارند، این‌ها و بسیاری از قدیمی‌های دیگر در حال فعالیت در تلویزیون‌اند. در کنار این نیروها، تلویزیون از ظرفیت نسل جوان و خلاق که حضورشان ضرورت دارد، غافل نشده است. بنابراین اساساً تلویزیون باید ترکیب استفاده از نیروهای قدیمی و نسل جدید را در دستور کار خودش داشته باشد. از تجربیات و حرفه‌ای‌گری نیروهای قدیمی بهره ببرد و پای ایده‌ها و ظرفیت‌های بِکر و جوانانه هم بنشیند.

سلیم غفوری در خصوص سریال‌سازی و نقدهایی که به تکراری و تأمینی بودن بسیاری از کارها در دوره‌های مختلف سال وارد شد، این توضیح را داد: ما حتماً در سال آتی تلاش می‌کنیم با حضور افراد باتجربه و ظرفیت جوانانه خلاق‌مان، آنتن تلویزیون را گرم نگه داریم. سریال خوب داریم اما سریال‌های استراتژیک و محتوایی زمان‌برند و امکان دارد تولیدشان تا پایان ۱۴۰۲ زمان ببرد.

وی در خاتمه افزود: اگر تولید جدید نباشد ناچار به پخش کارهای تأمینی هستیم؛ اما این‌طور نیست کسی با تلویزیون کار نکند! تلویزیون حتماً می‌خواهد بهترین کیفیت را در تولید داشته باشد و برای محتوای خود اصول و چارچوبی را رعایت کند. در نتیجه هرکسی چارچوب‌های تلویزیون را رعایت کند تلویزیون با آنها کار می‌کند. اما تلویزیون با هر شرایط و به هر قیمتی کار نمی‌کند. تلویزیون برای خودش چارچوب و اصولی دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.