یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱

همزمان با فرا رسیدن سال نو؛

«مبارک» عروسک رسمی شبکه «رادیویی نمایش» شد

انیمیشن عروسکی قصه های مبارک

سینماپرس: همزمان با فرا رسیدن سال نو، «مبارک» عروسک رسمی رادیو نمایش در سال ۱۴۰۲ شد.

به گزارش سینماپرس، سیاوش ستاری دانش آموخته دانشگاه هنرهای زیبا رشته هنرهای نمایشی که حدود ۳۲ سال است به فعالیت خیمه شب بازی می پردازد و در سال های ۷۲ و ۷۳ به عنوان گوینده وبازیگر با گروه های نمایشی رادیو همکاری داشته، با حضور در رادیو نمایش از این اتفاق استقبال و بر ادامه همکاری با شبکه رادیویی نمایش تأکید کرد.

ستاری درباره ورود و فعالیتش در عرصه خیمه شب بازی گفت: رابطه من با خیمه شب بازی به زمان های خیلی قبل بر می گردد. دوران کودکی من و هم نسلانم در شب های عید به دیدن قطعات کوتاه خیمه شب بازی از تلویزیون می گذشت و "مبارک" این پسر بامزه خیمه شب بازی، شب عید خوشحالمان می کرد.

وی افزود: بعدها وقتی پانزده ساله شدم کار تئاتر را شروع کردم. یادم می آید سال ۶۷ درنمایشنامه ای از بهرام بیضایی بازی کردم که بر اساس فرمول خیمه شب بازی نوشته شده ولی اساسا خیمه شب بازی نیست. بعدها وارد دانشکده هنرهای زیبا شدم و گمان می کنم سال ۷۱ بود که توانستم برای اولین بار خیمه شب بازی اصیل را از نزدیک در پارک شهر تهران ببینم. از آن زمان چنان مسخ خیمه شب بازی شدم که به اتفاق همسرم شروع کردیم به کار کردن روی این مقوله و همزمان شاگرد استاد احمد خمسه ای و استاد اصغر احمدی که از اساتید بزرگ سنتی این حرفه هستند شدیم و در فرصت کوتاهی تا فوت این دو بزرگوار توانستیم به اندازه وسعمان اندکی از مهارت ها را فرا بگیریم و گرد آوری کنیم.

ستاری همچنین گفت: اساسا اگر قرار باشد در مورد رابطه صدا و خیمه شب بازی صحبت کنیم یک اشکال اولیه وجود دارد اینکه خیمه شب بازی یک نمایش عروسکی است که بدون دیده شدن خود عروسک، آنچنان مفهومی ندارد ولی از طرفی خیمه شب بازی یک نمایش ایرانی است و متکی بر بداهه گویی و به شدت موزیکال است. همین موضوع باعث می شود تا برای رادیو فرمت جذابی باشد به خصوص آن صدای جادویی سفیر در کنار دیلماج و درگیری با بابای خیمه می تواند در رادیو اثرگذار باشد.

این هنرمند یادآور شد: یکی از جذاب ترین خاطرات تاریخ خیمه شب بازی، یک صدا است با مدت زمان ۲۰ دقیقه که از سال ۵۳ مانده است. آنجا استاد عزت الله انتظامی و استاد شیخ احمد خمسه ای یک خیمه شب بازی را به کارگردانی آقای باتک از کشور چک اجرا کرده اند که بسیار صدای عجیب و غریبی دارد و به شدت تأثیرگذاراست اما متاسفانه هیچ تصویری از آن وجود ندارد و اصولا این صدا برای من همیشه جادویی بوده است.

ستاری درباره تجربه همکاری اش با رادیو نمایش در برنامه (شاد باش) گفت: تجربه ای که با رادیو نمایش داشتم بسیارجالب بود، از این بابت که اصلا فکر نمی کردم بتوانیم دو برنامه سه ساعته زنده آن هم با توجه به شرایط اجرا مثل هماهنگی بین سازها و آوازعروسک ها داشته باشیم که در آن مجری و مهمان و کارشناس حرف می زد و در عین حال نمایش به شکل زنده اتفاق می افتاد. برای من بی نهایت تجربه جذابی بود از این بابت که اصلا باور نداشتم بتوانم در این زمان طولانی اجرا کنم.

وی افزود: این ماجرا اعتماد به نفس زیادی به من داد به واسطه اینکه اساسا برای من ترویج خیمه شب بازی یک رسالت محسوب می شود، چون حس می کنم چیزی را از دستی گرفته ام و از انجایی که معتقدم باید آن را به دست دیگری بسپرم، لازم است از هر امکانی استفاده کنم. قاعدتا هم رادیونمایش یک رسانه جذاب است و می تواند با ظرفیت هایی که دارد به ترویج خیمه شب بازی و آشنایی نسل جدید با این هنر ارزشمند کمک کند.

ستاری در پایان تأکید کرد : کاراکتر مبارک تقریبا ۱۵۰ سال است که به تنه خیمه شب بازی هزار و اندی ساله ما پیوسته و من حس می کنم که امروز یکی از سمبل های ویژه هنرهای نمایشی ایران (مبارک) است. همه دنیا نمایش عروسکی ما را به مبارک می شناسند و خیلی جذاب است اگر رادیو نمایش که کارش ترویج فرهنگ نمایش است بتواند با استفاده از ظرفیت های این شخصیت نمایشی، لحظات شادی را بسازد حتی لحظاتی که می تواند عیوب جامعه را به رخ بکشد و به عبارتی زبان گویای فرهنگ ایرانی باشد و امیدوارم که در آینده بتوانیم کارهای جذابی در این زمینه در همکاری با رادیو نمایش داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.