دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸

وزیر ارشاد:

در خصوص کتاب‌های دفاع مقدس ما نباید به ایران محدود شویم/این آثار باید به زبان‌های مختلف ترجمه و عرضه شود

سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه بیستمین جایزه ملی کتاب سال دفاع مقدس

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب‌های دفاع مقدس گفت: ما نباید به ایران محدود شویم. این آثار باید به زبان‌های مختلف ترجمه و عرضه شود. البته در مجموعه‌های مختلف هم تدبیرهای خوبی اندیشیده و کارهای ارزنده انجام شده که امید است توسعه پیدا کند.

به گزارش سینماپرس، آئین اختتامیه بیستمین جایزه ملی انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از مسئولان کشوری و لشکری، نویسندگان و ناشران صبح امروز دوشنبه ۲۲ اسفند در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه دفاع مقدس را یک گنجینه بی‌پایان برای حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما خواند و گفت: این حوزه آن بدر حرف ناگفته دارد که بیم داریم فرصت انتقال و بخش مهمی از آن‌ها را به نسل بعدی نداشته باشیم.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه آثار تولید شده در حوزه دفاع مقدس بیشترین خواننده و تاثیرگذاری را داشته است، افزود: کارهای کم‌نظیری در نشر دفاع مقدس پدید آمده که رکورد چاپ‌های متعدد را زده است. این استقبال هم به دلیل جذابیت ذاتی و افرادی است که در این آثار درباره آن‌ها صحبت می‌شود.

وی ضمن اشاره به افراد مختلف اثرگذار و مروج آثار دفاع مقدس تاکید کرد: شاید مهم‌ترین سهم را خود رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی دارد که با یک نگاه ویژه به این موضوع در کشور جایگاه و رتبه بخشیده است. عمده تقریظ‌های مقام معظم رهبری در مورد این دسته از کتاب‌هاست و بعضی از نویسندگان را ایشان به جامعه فرهنگی معرفی کرده‌اند.

اسماعیلی ادامه داد: در همین فضا شخصیتی مثل حمید حسام پیدا می‌شود که شهید چیت‌سازیان را معرفی می‌کند که مقام معظم رهبری هنگام یادآوری جملات این شهید عالی‌مقام، بغض می‌کنند. در واقع آن عظمت شهید چیت‌سازیان است که وقتی در قلمرو آن فردی مثل حسام جان می‌گیرد، آن بازتاب را پیدا می‌کند و این قدرت نویسندگان این حوزه است.

شاید نسل جوان نداند انقلاب اسلامی چه افتخاری برای او خلق کرده است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دفاع مقدس ما معجزه آفریده و باید این‌ها را به زبان آورد و به نسل جدید گفت، اضافه کرد: ادبیات انقلاب اسلامی آنقدر جذاب است که هر جای دنیا ارائه شود، دنیا را شیفته خود می‌کند شاید نسل جوان امروز ما نمی‌داند انقلاب اسلامی و دفاع مقدس چه افتخاری برای او خلق کرده و چه گنج بزرگی را در اختیار آن‌ها قرار داده است.

اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه در چنین جشنواره‌هایی تلاش می‌کنیم یاد بزرگان و مجاهدان فی سبیل‌الله را زنده کنیم، اظهار کرد: در جشنواره فیلم فجر امسال چند اثر ناب در مورد شهدا به تصویر کشیده شد. نمونه آن فیلم غریب درباره شهید بروجردی، مسیح کردستان است که هر بیننده‌ای با هر سلیقه‌ای، این فیلم و فیلم‌های شبیه آن را می‌بیند، به عظمت شهدای ما پی می‌برد و می‌فهمد چرا دهه‌هاست امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی اینطور با حسرت از جایگاه شهدا صحبت می‌کنند و چرا ما باید این‌ها را معرفی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه کتاب بسیار مهم است و تاثیر آن ماندگار است، گفت: کارهایی که امروز دوستان در بخش‌های مختلف کتاب دفاع مقدس انجام می‌دهند، ثبت و ضبط یک دوره طلایی برای آینده جامعه بشری است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کتاب‌های دفاع مقدس گفت: ما نباید به ایران محدود شویم. این آثار باید به زبان‌های مختلف ترجمه و عرضه شود. البته در مجموعه‌های مختلف هم تدبیرهای خوبی اندیشیده و کارهای ارزنده انجام شده که امید است توسعه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.