یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران:

کمک به رفع مشکلات آثار ادبی ازجمله اهداف برپایی محفل ادبی در «کتابخانه ملّی ایران» است

علیرضا مختارپور

سینماپرس: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در دومین نشست محفل ادبی کتابخانه ملی گفت: کمک به جریان نقد سالم، کمک به رشد نیروهای جوان در حوزه فرهنگ و ادب و کمک به رفع مشکلات آثار ادبی از جمله اهداف برپایی محفل ادبی در کتابخانه ملّی ایران است.

به گزارش سینماپرس، نشست محفل ادبی کتابخانه ملّی با حضور ۲۶ نفر از نویسندگان، شاعران و منتقدان ادبی برگزار شد. در این محفل ادبی تعدادی از شاعران به شعرخوانی پرداخته و برخی از نویسندگان نیز کتاب‌های تازه منتشر شده خود را معرفی کردند. اشاره به آثار و خدمات برخی از مؤلفان و فعالان فرهنگ و ادب کشور از برنامه‌های دومین محفل ادبی کتابخانه ملّی ایران بود.

علیرضا مختارپور در دومین محفل ادبی کتابخانه ملّی ایران بیان کرد: طرح برگزاری محفل ادبی با مشورت مدیران فرهنگی طرح‌ریزی شده و صرفاً برای نقد و بررسی کتاب‌ها نیست، امیدواریم نقش موثری در تقویت جریان ادبی کشور برداریم و کمک کنیم فعالیت‌های حوزه فرهنگ و ادب در رسانه‌ها جایگاه بهتری داشته باشند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، افزود: کمک به جریان نقد سالم، کمک به رشد نیروهای جوان در حوزه فرهنگ و ادب و کمک به رفع مشکلات آثار ادبی ازجمله اهداف برپایی محفل ادبی در کتابخانه ملّی ایران است. امیدواریم با همکاری اهالی فرهنگ و ادب، اثرگذاری محفل ادبی کتابخانه ملّی را بیشتر کنیم.

مختارپور عنوان کرد: بنا داریم نشست بعدی محفل ادبی را در اردیبهشت‌ماه و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران با اشاره به برخی از کتاب‌های معرفی شده در محفل ادبی، گفت: مرضیه محمدزاده جزو معدود نویسندگانی است که نوشته‌های خود را بصورت مستند کار کرده و معمولاً از چندین منبع دست اول برای ارجاع مطالب، استفاده کرده است، برخی از نوشته های ایشان به موضوعاتی اختصاص دارد که کمتر به آن‌ توجه شده است؛ ازجمله کتاب ام سلمه که به زندگی همسر رسول الله(ص) و کتاب دوزخیان جاوید که به سرگذشت سپاه مقابل سیدالشهدا (ع) پرداخته است.

محفل ادبی کتابخانه ملّی در راستای اعتلای فرهنگ و ادب کشور گام برمی‌دارد

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری نیز در دومین محفل ادبی کتابخانه ملّی ایران گفت: محفل‌های ادبی زیادی در کشور برگزار می‌شود، اما تلاش داریم محفل ادبی کتابخانه ملّی ایران از لحاظ محتوا و شکلی متفاوت‌تر از محافل ادبی دیگر بوده و کمکی در راستای اعتلای حوزه فرهنگ و ادب انجام دهیم.

رئیس اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملّی ایران، در ادامه پیش از معرفی کتاب افزود: دکتر محمدزاده نویسنده کتاب ام‌سلمه همدم وحی در خانواده‌ای ادیب و فرهنگی پرورش یافته که این اثر برگرفته از پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد نویسنده است، تولید و نشر آثاری درخصوص حضرت ام سلمه از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده که توسط نویسنده این کتاب اجابت شده است.

او اشاره کرد: دانشنامه شعر عاشورایی، دیگر اثر برجسته مرضیه محمدزاده می‌باشد که حاصل تلاش‌های چندین ساله این محقق است و از رساله مقطع دکتری ایشان استخراج شده است.

شخصیت ام سلمه در نگاه پژوهشگران مغفول مانده است

مرضیه محمدزاده نیز در معرفی کتاب ام سلمه همدم وحی عنوان کرد: حضرت ام‌سلمه از دیدگاه شیعیان بعد از حضرت خدیجه، دومین بانوی همدم رسول الله(ص) محسوب می‌شود و از دیدگاه اهل تسنن نیز جزو راویان حدیث و فقیه محسوب می‌شوند. حضرت ام‌سلمه عمری طولانی و بابرکت داشته و علاوه بر رسول‌الله محضر ۵ امام را درک کرده‌اند.

نویسنده و پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: تمامی مطالب و روایت تاریخی مهاجرت مسلمانان از زبان ام سلمه بیان شده است و ایشان بانوی باسواد و ادیبی بوده‌اند که در غزوات همراه رسول خدا بوده و طرف مشورت رسول الله بوده و تدبیر و درایت ایشان مورد تحسین پیامبر(ص) قرار گرفته است.

محمدزاده گفت: ام سلمه بعد از رسول خدا نیز همواره در کنار اهل بیت(ع) بوده و با مطالعه زندگانی این بانو، تاریخ صدر اسلام را می‌توان درک کرد، بیش از ۵۰۰ حدیث نبوی از ایشان نقل شده‌است که بیشتر این احادیث در حوزه زنان و خانواده می‌باشد. با توجه به جایگاه و نقش ام سلمه در تاریخ اسلام، ایشان مظلوم واقع شده و کمتر مورد توجه پژوهشگران و نویسندگان واقع شده‌اند.

حکیم سنایی وارد کننده عرفان شیعی به شعر فارسی است

سعید یوسف نیا اشاره کرد: سنایی غزنوی شاعری جریان‌ساز است که شعر فارسی را می‌توان به دوران قبل و بعد از وی تقسیم کرد، حکیم سنایی غزنوی شاعری است که برای اولین بار شعر را با عرفان آمیخته و به خصوص عرفان شیعی را در شعر جای داده است.

نویسنده کتاب خورشید شبگرد تصریح کرد: سنایی غزنوی شعر را از دربار پادشاهان خارج می‌کند و مدح را کنار گذشته و مفاهیم فراتری به شعر وارد می‌کند، ادامه دهنده شعر غزنوی را می‌توان عطار دانست، بعد از عطار نیز مولوی ادامه دهنده راه عطار و سنایی می‌باشد.

یوسف‌نیا تأکید کرد: شاعران راز و اسرار را وارد شعر کرده اما با پیشرفت فناوری دیگر راز و اسرار کمرنگ شده و موجب شده است ستارگان، آسمان و دیگر پدیده‌ها برای ما غریب و جذاب نیست، اما اکنون وظیفه شاعر، آشنایی زدایی است تا باردیگر نگاه جدیدی به پدیده‌ها داشته باشیم و شعر حلاوت جدیدی داشته باشد.

گرامیداشت یاد و خاطره سیروس طاهباز در جمع ادیبان کتابخانه ملّی

وجیهه سامانی در ادامه محفل ادبی کتابخانه ملّی ایران گفت: سیروس طاهباز متولد ۱۳۱۸ و درگذشته ۲۵ اسفند ۱۳۷۷ بوده که در خانه نیما یوشیج در روستای یوش به خاک سپرده شده است. وی تمام عمر خود را صرف جمع‌آوری و نشر شعرهای نیما یوشیج کرده است. این نویسنده ترجمه‌های متعددی را نیز در کارنامه خود دارد و در دهه ۷۰ کلاس‌های داستان نویسی برگزار می‌کرد.

نویسنده کتاب خواب باران با ذکر خاطره ای به توجه مرحوم طاهباز به استعدادهای جوان اشاره کرد و گفت: طاهباز تلاش زیادی برای گسترش ادبیات ایران انجام داده است و تلاش پدرانه‌ای در تربیت شاگردان خود داشتند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.