سه‌شنبه ۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون/۶

گیتی: جوانان تشنه آگاهی و دانستن در مورد فرهنگ و تاریخ و هویت ملی اند اما مدیران سینمایی با اهمال کاری آن ها را سیراب نمی کنند/ هر آیین ملی می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم قرار گیرد

اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون-حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما همزمان با نوروز ۱۴۰۲ در خصوص اهمیت پاسداشت آیین های ایرانی و اسلامی در سینما و تلویزیون گفت: جوانان تشنه آگاهی و دانستن در مورد فرهنگ و تاریخ و هویت ملی اند اما مدیران سینمایی با اهمال کاری آن ها را سیراب نمی کنند و نابخردانه دست روی دست گذاشته و تنها نظاره گر آن هستند که بیگانگان فرهنگ خود را از طریق کالای به اصطلاح فرهنگی و هنری وارد کشور ما کرده و جوانان ما را به سمت فرهنگ خودشان سوق دهند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما آنقدر رسوم، فرهنگ، آیین و سنن زیبا و ارزشمند در دین و ملیت مان داریم که هر یک از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها فیلم قرار گیرد؛ این وظیفه سینما، تلویزیون، رادیو، تئاتر و... است که در ترویج این آیین و رسوم نقش جدی ایفا کند.

وی ادامه داد: مسئولان فرهنگی باید در این راستا کوشا باشند؛ ما باید آیین و رسوم ارزشمند و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی را حتی در آثار سینمای دفاع مقدس مان نیز ببینیم. به تصویر کشیدن آثار باستانی، تولید فیلم های تاریخی، پرداختن به مقولات فرهنگی مختلف از جمله توجه به قومیت های گوناگون کشور در سینما بسیار اهمیت دارد.

گیتی با بیان اینکه ما باید از معماری ایرانی، فرهنگ ایرانی، غذاهای ایرانی و سنت های ایرانی برای تولید فیلم ها و سریال های جذاب و متنوع بهره برداری مطلوب داشته باشیم اظهار داشت: اگر رغبتی در بین مسئولان فرهنگی و هنری کشور وجود داشته باشد قطعاً این اتفاق رخ خواهد داد در غیر این صورت ما تنها باید در حسرت این اتفاق بمانیم.

این منتقد سینما سپس با اشاره به فیلم سینمایی «مهمان مامان» به کارگردانی داریوش مهرجویی یادآور شد: شما این فیلم زیبا را ببینید که چگونه فرهنگ ایرانی را به زیباترین شکل به تصویر می کشد؛ در این فیلم همه آدم ها علیرغم اختلاف ها و تضادهای شان کنار هم می ایستند، نوع دوستی می کنند، وحدت آفرینی می کنند و اتفاقات خوبی را رقم می زنند! چرا نباید این فرهنگ زیبا و ارزشمند در سینمای ما توسعه پیدا کند و دیده شود؟ چرا باید نهایتاً به یکی دو فیلم بسنده کرد؟ چرا به جای این همه فیلم های سیاه چنین آثاری ساخته نمی شوند؟

وی خاطرنشان کرد: ما باید فرهنگ مان را احیاء کنیم و قطعاً جایی جز سینما و تلویزیون نمی تواند در احیای این فرهنگ موثر واقع شود. مثلاً سنت زیبای سیزده به در که شاید نمونه آن در هیچ جای دنیا وجود نداشته باشد چرا نباید در فیلم های ما وجود داشته باشد؟

گیتی متذکر شد: جشن سده، چهارشنبه سوری و مراسم های زیبای آن مانند قاشق زنی و... چرا در فیلم های ما نیست؟ همین عید سعید نوروز و سفره هفت سین زیبای آن چرا در فیلم های ما چندان مورد توجه نیست؟ قرآن به عنوان کتاب آسمانی ما که برکت این سفره است و ایرانیان سال را با این کتاب آسمانی تحویل می کنند، چرا مدیران فرهنگی به این نکات بی توجهند و همین اتفاقات را در آثار به تصویر نمی کشند؟

این منتقد سینما در پایان این گفتگو افزود: بین فرهنگ و سنت های زیبا، غنی و ارزشمند ایرانی- اسلامی هیچ تضادی وجود ندارد و مدیران وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما و... باید به اهمیت پرداختن به آیین و سنن و فرهنگ ملی و دینی واقف باشند و اجازه ندهند بدخواهان و دشمنان فرهنگ خود را وارد کشور ما کنند و جوانان ما را به سمتی هدایت کنند که هیچ ارتباطی با دین و ملیت ما ندارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.